Schaven, daar gaan we weer ;-)

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Roeland.
Ook een mooi plan, Is denk ik voor mij sneller uitvoerbaar als je eerste Youtube filmpje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik low angle schaaf nummer 1 mooier. Als ik uit de doosje ben ga ik in de schaven. ;)
Wel hartelijk bedankt voor dit plan en uitvoering.
hg hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
JAAAA wel een paar vragen:
Kan dit ook met de Woodworking beitel/mes. Heb je de schaafmond aangepast,geveild ?
Dit lijkt een soort van dubbel mes ?
Is eigenlijk wel op korte termijn uit te voeren. :confused:
Denk er nog even over na.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Lijkt wel Chinees hé:confused::p Wat ik bedoel is dat bij een holte over de breedte van het hout (zoals bij een uitgeholde stoelzitting) je meestal niks kan aanvangen met een rechte schaafbeitel, tenzij de radius dermate groot is dat een rechte beitel toch gaat werken. Voor gebogen vormen in de lengte daarentegen kan je altijd aan de slag met een rechte schaafbeitel, ongeacht de breedte van het hout. Enkel als de boog of holte te klein van radius word zal je moeten terug grijpen naar een spookschaaf met een bolle zool.
Ah nu snap ik 'm, het gaat idd om een holte over de lengte van het hout. Desalniettemin schaf ik toch een spookschaaf aan want dit lijkt me best een handige tool en het lijkt me leuk om er mee te werken. Dank je André.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hugo, zeker kan dit ook met de woodworking.nl schaafbeitel je moet alleen dan de keerbeitel wel verwijderen. En de schaafmond opening iets uitvijlen, de schaaf is zeker op een snelle manier te maken ik ben het met je eens dat de infill lowangle schaaf vele malen mooier is!
Het is geen dubbel mes maar ik heb de oude dekbeitel aangepast en gebruikt om het schaafmes mee vast te zetten.

groetnis,

Roeland
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik begrijp niet hoe de eigenlijke schaafbeitel aan die twee kleuren (messing-achtig boven en zilver-achtig onder) komt. Ik denk dat armadaman dat ook bedoelt met 'dubbel mes', maar kan niet voor hem spreken, natuurlijk..

Edit: laatste foto
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, of de radius van de holte moet dermate groot zijn dat een korte rechte beitel met afgeronde hoeken geen probleem gaat geven. Concave vorm vraagt op een convexe beitel:D

Er bestaan spookschaven met een ronde zool en rechte beitel (ronding loodrecht op de beitelsnede), om een uitholling in de schaafrichting te maken, en spookschaven met een ronde beitel, om een uitholling loodrecht op de schaafriching te maken. Dat gezegd hebbende, kun je met een rechte spookschaaf, zeker met een Stanley 53 (of kloon; de spookschaaf met de verstelbare opening; m.i. de ideale spookschaaf) best een flauwe holling in de schaafrichting maken. Mijn kanopeddelgrepen, zijn voornamelijk met zo'n spookschaaf 'uitgehold'. Maar veel dieper moet het ook niet worden, en het gaat niet helemaal van harte. Ik heb gisteren bij Baptist een (Kunz, de Clifton was me iets te duur...) spookschaaf met ronde beitel gehaald voor mijn volgende peddel - waarvoor de blank nu gelijmd op de lintzaag ligt te wachten; met een steel van swamp ash van Masave.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik begrijp niet hoe de eigenlijke schaafbeitel aan die twee kleuren (messing-achtig boven en zilver-achtig onder) komt. Ik denk dat armadaman dat ook bedoelt met 'dubbel mes', maar kan niet voor hem spreken, natuurlijk..
Edit: laatste foto
Hallo Roeland.
Er is een zaadje geplant :D Ik heb in het schavenhotel "de verzamelkist"in de schuur een donor gevonden. Rest volgt.
erdevee stelt mijn vraag, maar dan duidelijker.
hg Hugo

Oja Groetnis?? is dat Fries voor de groeten? of meer op z'n Rotterdams de ballen.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
:confused:Hugo, ik ben soms traag van begrip. Het schaaf mes heb ik in tweeën gezaagd (ingekort dus) dan hou je dus een schaafmes over met aan de bovenzijde een sleuf(waar oorspronkelijk de dekbeitelschroef in valt) dat is in verband met stellen vd schaafbeitel niet heel praktisch en ook geen mooi gezicht. Dus heb ik er een stukje messing platstaf op gesoldeerd en vervolgens de hoeken afgerond.
Inderdaad groetnis is Fries voor groet, ik ben dan wel geen Fries maar een Amsterdammer die in Friesland woont. Vind het wel lekker bekken.

IMG_3129.jpg

IMG_3128.jpg

Groetnis,

Roeland
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Roeland,helemaal duidelijk. Brn je niet bang dat het solderen de hardheid van het mes aantast?
......................................................................................................................................

Mijn nieuwe schavenplan krijgt vorm. De donorschaaf op de foto.
20150409_105920.jpg
Een merkloos model, maar wel een 5 iets meer vlees en ook een langer model zool. Omdat ik meerdere schaven heb gekocht :p heb ik er geen probleem mee hem op te offeren.
20150409_105914.jpg
20150409_105935.jpg
Deze heb ik ook nog in de mats, komt misschien nog van pas.
20150409_110334.jpg
mooie vlakke zool, een krasje roest maar dat schuur ik er zo vanaf.
20150409_110357.jpg
Dit is het zicht op de binnenkant.
20150409_110357.jpg
Ik heb de zool weg gebracht naar de lokale metaal bewerker. Omdat ik eigenlijk een beetje lui, maar ook voorzichtig ben moet je vakwerk aan de vakman overlaten.
word vervolgt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hugo, das een pracht donor ook wat zwaarder als ik gebouwd heb daar heb je dus alleen maar profijt van.
Wegbrengen had niet nodig geweest gewoon met een flinke metaalboor in de boorkolom het overtollige materiaal wegboren, wel met behulp van een machine klem.
Voor het solderen van het stukje messing gebruik ik geen hoge temperatuur (gewoon zacht soldeer) en niet laten schrikken in water maar rustig laten afkoelen een soort temperen dus.
Ben reuze benieuwt hoe je schaaf project zich zal gaan ontwikkelen.

Groetnis,

Roeland
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Yessss, na wat langer wachten dan gedacht, is toch eindelijk mijn nieuwe set binnen, ben dan toch maar voor Dick's eigen merk gegaan. Visueel zien ze er gewoon goed uit, iets wat op de site er toch wat minder uit zag. Heb er meteen een set beitels bij gekocht maar moet deze eerst nog gereed maken voor gebruik. De schaven daarentegen zijn volgens de fabrikant gereed, ik moet er alleen nog die olie af halen. Wasbenzine ?

P1010431.jpg

P1010432.jpg

P1010433.jpg

P1010434.jpg

P1010436.jpg

P1010438.jpg

P1010439.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Gefeliciteerd .....maar nu niet lulluh maar hakkuh en schafuh :p

Veel plezier , dat zal vast wel lukken met dit mooie setje !!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mooie aankoop! Ik heb gisteren ook een (bescheiden) bestelling gedaan, mijn eerste schaaf wordt hun nr. 4!
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi setje! Persoonlijk kan de kleur me niet erg bekoren, maar die Quansheng/Dick/Juuma schaven zit ik ook al een tijdje naar te kijken. Voorlopig hou ik het nog even bij het opknappen van oudjes :-D
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie set, maar wel even de schaafmessen een wet/slijpbeurtje geven.
Ik heb zelf ook de no. 4 en het wagemakers schaafje zijn echt hele fijne schaafjes. Die set steekbeitels heb ik ook al een aantal keren in m'n handen gehad en steeds met grote zelfbeheersing terug gelegd heb ze dus nog niet gekocht!!!
Kom namelijk geregeld in Amsterdam en Tygeler (Dantzigerkade 1) heeft een ruim assortiment DICK handgereedschap liggen ze zijn van oudsher een machinehandel voor de hout verwerkende industrie maar zijn nu flink aan het uitbreiden met fijne handgereedschappen. Teygeler verkoopt ook (meubelmakers)werkbanken en elektrische gereedschappen waaronder die met de groene stekker. Ze verkopen trouwens ook Lee Nielsen en Veritas de Baptist heeft er een geduchte concurrent bij:)

Ben benieuwd wat je van de steekbeitels vind en vind ik het misschien een aanleiding om ze toch te kopen.

groetnis,

Roeland
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank allen.

Meron, helaas kan ik je geen goede recensie geven want ik ben een leek op het gebied van schaven ;) Eerst moet ik maar eens leren instellen en schaven, daarna (lees jaren later) kan ik er misschien iets zinnigs over zeggen.

Roeland, heb zostraks de olie eraf gehaald en wat geprobeerd te schaven. Je kon wel eens gelijk hebben met het nog een keer wetten. Ze voelen erg scherp maar ik heb het idee dat het nog wat scherper kan.
De beitels moet ik ook eerst slijpen, de ring passend maken en vastzetten om daarna pas te kunnen zeggen hoe deze bevallen. Ik heb meerdere japanse steekbeitels, op één na zijn die niet geschikt om er met een hamer op te slaan. Die ene die wel geschikt is, werkt zeer goed. Erg fijn in de hand liggend, goed te slijpen en een erg lange standtijd.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Da's te hopen Rick, scheelt jouw ook weer werk :p

Zo de eerste krullen zijn een feit. Is wel ff een workout zeg, niet gewend aan deze beweging maar heb er nu al plezier in. Mooi om te zien hoe de houtnerf naar voren komt.

P1010444.jpg

P1010445.jpg

P1010447.jpg

Oh ja, futselplank in de maak ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.