Schaven, daar gaan we weer ;-)

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ondanks de scherpte van de nieuwe schaafbeitels wil ik ze toch nog een keer wetten. Ik heb al erg veel gelezen hier op het forum maar er staat zoveel informatie dat ik eigenlijk de kluts een beetje kwijt ben.
Wat ik wil weten is of de beitels van de no 4 en de jackplane (is dit nu de rijschaaf?) ronde hoekjes dienen te krijgen zodat ze niet zoals nu het geval, sporen achterlaten in het hout.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Voor een #4 is het altijd een goed idee om heel lichtjes de hoeken af te ronden. Dit kun je doen door terwijl je de beitel wet, een van beide zijden een klein beetje op te tillen, en de andere kant te polijsten. Paul Sellers laat dit erg mooi zien in zijn filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=vvTcReENk9g

Voor een rijschaaf lijkt me dit minder belangrijk. Wat wel vaak gebeurt bij een "grovere" schaaf, als je de #5 als een scrub plane gebruikt is een flinke ronding op de beitel zetten om echt grof materiaal weg te halen. Bij een low angle jackplane zou ik dit niet doen, maar ik kan me voorstellen dat mensen een aparte beitel voor dat ding hebben met een ronding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.