Scharnieren voor opliggende binnenluiken

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dat lijkt erg veel op de versie die André (Tuoh) me aanreikte, alleen zie ik hier beter de dieptewerking.
Ik weet echter niet of deze in mijn geval gaan werken (nog even los van het wel erg klassieke uiterlijk...).
De stijl van het kozijn is maar smal en wordt deels bedekt door het luik.
Desalniettemin bedankt da je de moeite hebt genomen om de foto te maken en te posten.
 

WR1944

Oud hout
Die verlengde scharnieren zie je vaak bij deuren die naar buiten open moeten maar waarvan het kozijn verdiept in de muur ligt. Bij auto's zie je vaak iets soortgelijks als je deuren aan de achterkant hebt zoals bij een van. Als de achterkant van een van wat gebogen is steken de scharnieren iets uit omdat de scharnierpennen in elkaars verlengde moeten liggen.
Raam plus luikq.jpg

Het is natuurlijk niet op schaal maar het geeft het idee weer. Raam en luik kunnen om dezelfde scharnierpen draaien maar door de verschillen in bladlengte van de scharnieren komen ze op verschillen plaatsen terecht. Omdat de ramen/luiken niet volledig kunnen openslaan kan je met kortere scharnierbladen terecht. Om het luik op het zelfde scharnier als het raam te krijgen moet je wat knutselen zoals een langere scharnierpen en extra bladen van scharnierhelften voor het luik. De helft van het luikscharnier gaat boven en de andere helft gaat onder het raamscharnier gemonteerd worden.
Ik weet niet of het geheel estetisch acceptabel is maar het kan wel werken zonder al te veel ombouwen.
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Ok. Het is dus een kunststof draai-kiep raam waarbij je de kiep functie verliest als je ergens anders dan op het raam een scharnier plaatst.
In het raam schroeven zal waarschijnlijk wel gaan meestal zit er een aluminium versteviging in.

Buiten dan "Hier zijn de luiken. Veel plezier er mee" misschien een glas/wand scharnier (douchedeur) of een klapdeur achtige scharnier waarbij het luik openstaat in de stand waarbij de deur normaal gesproken gesloten zou zijn. Verder dan dit kom ik niet.

Groeten
Martijn
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik weet niet hoeveel het raam buiten het kozijn uitsteekt, als het niet teveel is kan je een omgezet scharnier gebruiken wat je in open stand aan het kozijn
en luik monteert.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
223
't hoofd van Overijssel
Denk dat je buiten de box moet gaan denken. Grootste probleem is de materiaal keuze MDF waardoor je in de kopse kant niets kan bevestigen. Anders zou je gauw klaar zijn met paumelles.

Als ik de boel bekijk gaan mijn gedachten uit naar de binnenluiken uit de 16e en 17e eeuw. Van die mooie vouw dingen, prachtig gemaakt en geschilderd. Dit raam straalt modern en strak huis uit. Waarom niet op de muur een systeem bouwen van drie moderne luiken. Lopend op een IKEA Kvartal rail die net boven de toog word bevestigd. En dan schuif je ze voor het raam. Rail mooi aftimmeren tegen het plafond met een koofje. Door de negge kan het raam in kiepstand en de "luiken/panelen" dicht. Zal allemaal net niet of wel passen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Gelukkig viel het uiteindelijk erg mee. De opgegeven maten waren de glas-lat-maten (?!!). En dus ruimte genoeg om e.e.a. met meer gangbare scharnieren op te lossen...

Project 15008 luiken 16.jpg
.
Project 15008 luiken 13.jpg
.
Project 15008 luiken 12.jpg
.
Project 15008 luiken 15.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Ekko je hebt het opgelost. Ik hoop dat het ook een duurzame oplossing is. Twee korte schroefjes moeten het houden. Nou ja als het bijna nooit open of dicht gaat.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Nah... het is opgelost, maar het is niet mijn oplossing. Zoals al aangegeven: het schroeven en boren in de kozijnen wilde ik niet doen. Ik zag dat niet zo zitten, zeg maar...

De aannemer heeft alles als op de foto vast gezet. Ik hoop met jou dat deze oplossing duurzaam genoeg is... :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.