Scharnieren voor deuren terrasberging in CLS + HPL

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
181
6
Dag houtwormen,

ik wil graag een terrasberging maken (120x160x220cm). Ik wil de constructie in CLS (89x38) maken en de bekleding in HPL. De berging staat wel droog onder een terrasoversteek.
Aan de voorkant wil ik 2 deuren maken 80x220cm. Ik had eerst gedacht aan een schuideuren oplossing maar dat idee heb ik toch maar laten varen. Dus nu opteer ik draaideuren maar vraag me af welke scharnieren ik hiervoor kan gebruiken en hoe dik de HPL dan moet zijn.
Welke scharnieren zijn er in de handel die ik kan gebruiken in onderstaande opstelling?

Bedankt alvast voor het meedenken.

EDIT: na nog wat zoeken lijkt me draaideuren nog moeilijker, zeker gezien het gewicht. Van in het begin had ik schuideuren voor ogen (parallel) maar ik kan geen geschikt beslag vinden.

Bijlagen

• terrasberging.png
    terrasberging.png
    9,7 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.608
3.115
Klein-Brabant, Vlaanderen
toevallig zitten we met dezelfde vraag

ik heb reeds 2 alternatieven voor ogen

om duidelijk te starten:
1/ komen de deuren aan de buitenkant, of binnen ?
2/ hoe ga je de deur samenstellen ?
je schrijft 'constructie in SLS en bekleding in HPL'
op jouw tekening zie ik een dunne strook die mij enkel HPL lijkt te zijn

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
181
6
Ik dacht gewoon doorboor scharnieren en HPL zonder constructie, desnoods de (buiten) deuren in hoogte in 2 delen. Ik denk dat je schuifdeuren het makkelijkst enkel in HPL kan uitvoeren als ze ophangen. In feite gewoon een plaat die naar links of rechts schuift, desnoods onderaan 'begeleiden' in een smal profiel o.d.

Laatst bewerkt:

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
299
222
Oosterbeek
Ooit een houthok gemaakt (weliswaar van Douglas, maar het idee is hetzelfde) daar heb ik hangende deuren voor gemaakt. Geen gedoe met scharnieren en je tilt het iets op en loopt er zo mee weg.
Hang hier al een jaar of 5 en blijft echt zeer stabiel.
Als je vijf keer per dag er bij moet zal een scharnier makkelijker zijn. Maar dan zou ik met HPL wel degelijk constructie achter de plaat plaatsen

Bijlagen

• IMG_3796.jpeg
    IMG_3796.jpeg
    131,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_3797.jpeg
    IMG_3797.jpeg
    111,6 KB · Weergaven: 18
  • IMG_3798.jpeg
    IMG_3798.jpeg
    91 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.608
3.115
Ooit een houthok gemaakt (weliswaar van Douglas, maar het idee is hetzelfde) daar heb ik hangende deuren voor gemaakt. Geen gedoe met scharnieren en je tilt het iets op en loopt er zo mee weg.
Hang hier al een jaar of 5 en blijft echt zeer stabiel.
Als je vijf keer per dag er bij moet zal een scharnier makkelijker zijn. Maar dan zou ik met HPL wel degelijk constructie achter de plaat plaatsen
met haaklatten !

als ik het goed begrepen heb, dan zijn het binnendeuren
ze worden niet aan het klimaat blootgesteld

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
181
6
18mm HPL???

Ik heb ooit een parallel schuifdeurenkast gemaakt voor afschermen van gas- en watermeters. Dat waren panelen van 18mm dik, palfondhoog. Toen heb ik een hangend schuifdeurenbeslag gebruikt. Dat is courant verkrijgbaar maar kan het nu niet meer vinden. Het profiel is een U profiel met de 2 randen naar binnen gebogen waar de wieltjes in lopen. De wieltjes van de eerste deur lopen in een eerste 'boog', de andere lopen in de andere 'boog'. Enige nadeel bij een 8mm paneel is dat er een grotere spatie tussen de 2 deuren is. En in feite niet geschikt voor buiten (zoals reeds gemeld terrasberging onder terrasoversteek). Gaat wel niet nat worden.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.608
3.115
ja, terminologie
dikwijls verwarrend
met 18 mm hpl doel ik op een bij voorkeur vezelplaat waarop aan beide zijden een vel HPL van meestal 0,8 mm gelijmd is - ideaal gezien ook afgekant - wschlk zal en kan je dat niet zelf doen
hpl is een beter alternatief voor melamineplaat
die vindt je mogelijks in 80 cm breed als meubelpaneel - lange kanten afgekant - dus enkel op lengte afzagen

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
181
6
ah, ok, maar ik ga buiten geen vezelplaat gebruiken. Ik bedoel volkern HPL platen 8 a 10mm.

Ik denk nu in deze richting (Argenta beslag tot 40kg / deur). 2 de paneel excentrisch verplaatsen met een tussenblokje. Volledig doorboren, voorkant afdekken met HPL paneeltje.

Bijlagen

• schuif$.png
    schuif$.png
    43,4 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Gezien de grote afmetingen en de geringe dikte zou ik voor hangende schuifdeuren gaan en zoeken naar schuifdeurbeslag voor glazen deuren. Dat is gemaakt voor 8-10-12mm dikte.
Arlu expert glass heb ik al mee gewerkt en tevreden.
Rails zijn alu, andere onderdelen verzinkt staal, denk ik. Je klemt de (glazen) deur bovenaan in beugels ipv te schroeven zoals bij schuifdeurbeslag voor houten deuren.

Hoewel niet in weer en wind zou ik persoonlijk RVS verkiezen. Wellicht dat dat ook wel bestaat.

Voor scharnieren kom je met 80cm breed en 20kg al bij bouwbeslag maar dan heb je vaak ~40mm dikte nodig.
Voor meubelbeslag zoals potscharnieren is het ook vaak >16mm tenzij je beslag voor dunne deuren en dat is dan vaak kleven ipv schroeven.

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
181
6
Thx Joris, bij de tweevoudige deur van Arlu is er ook een paneel (profiel) aan de voorzijde voorzien om het zicht op het klemsysteem af te dekken. Als ik de HPL moet doorboren dan ga je daar toch niets van zien. Ik zie dan weinig meerwaarde. Het zal kwalitatief uiteraard beter zijn maar lijkt me overkill voor een terrasberging. Het moet maar heel af en toe open.

Ik meen mij te herinneren ooit scharnieren (Blum?) gezien te hebben met klemsysteem in een niet volledig doorgefreesd gat. Maar enkel geschikt voor klein formaat deurtjes.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.407
4.359
In je aanhef en eerste bericht zeg je dat je van het idee van schuifdeuren bent afgestapt en dat je aan scharnieren denkt. Maar dat terzijde. Wat is het probleem van schuifdeuren? Dubbel railtje en 4 wieltjes. Eventueel een dubbel gootje op de vloer.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.480
846
Bij schuifdeuren voor een berging buitenshuis kan je het gootje beter in de deur maken en dan een railtje op de vloer.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.334
4.005
Gaanderen
18mm HPL???

Ik heb ooit een parallel schuifdeurenkast gemaakt voor afschermen van gas- en watermeters. Dat waren panelen van 18mm dik, palfondhoog. Toen heb ik een hangend schuifdeurenbeslag gebruikt. Dat is courant verkrijgbaar maar kan het nu niet meer vinden. Het profiel is een U profiel met de 2 randen naar binnen gebogen waar de wieltjes in lopen. De wieltjes van de eerste deur lopen in een eerste 'boog', de andere lopen in de andere 'boog'. Enige nadeel bij een 8mm paneel is dat er een grotere spatie tussen de 2 deuren is. En in feite niet geschikt voor buiten (zoals reeds gemeld terrasberging onder terrasoversteek). Gaat wel niet nat worden.
Schuifdeur beslag van klein k40 of k75.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.