Scharnieren voor deur van 9cm dik

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Voor de deur van onze meterkast komt een nieuwe geïsoleerde deur.
De deur word 9 tot 10cm dik en ik wil deze zo onzichtbaar mogelijk wegwerken, omdat deze in de muur zit en dus in het zicht.

Nu ben ik op zoek naar geschikte scharnieren, maar ik kom er niet uit.

De eisen zijn; inliggende deur, liefst onzichtbaar en het moet enig gewicht kunnen dragen (15 kg naar schatting)

20230103_230006.jpg

De scharnieren die ik vind zijn voor 35mm maximale dikte.
Ik denk ook over een pianoscharnier, maar dan moet de sluitzijde redelijk schuin komen, omdat deze anders niet goed open of dicht wil.
Het gaat er ook om, dat het redelijk luchtdicht word ivm tocht. De meterkast zit op een buitenmuur, en kan helaas niet vanaf achter geïsoleerd worden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
luik van maken met magneten?
Daar heb ik ook aan zitten te denken, maar dan moet er ergens een handvat of gat in komen. En dat wilde ik voorkomen.


deze van arlu
ik zie geen technische reden om hier een max dikte van het deurblad te hebben

Mag je wel een behoorlijk schuine aanslag maken anders zal hij vast gaan nekken aan de sluitkant?
Daar ben ik dus ook bang voor.

Ik had gehoopt dat er een kant en klaar iets was.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Misschien een dubbele deur maken. Dus 2 voor elkaar, zoals bij geluid isolatie wel gebeurt. Kun je een dunne mooie blinde deur maken aan zichtzijde, eventueel met push to open. En daar achter een deur draaiend naar andere kant die dik en geïsoleerd is. Of een luik met magneet zoals 3dmazter voorsteld.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Betreft het pianoscharnier, uitgaande van een breedte 40cm en dikte 10cm:
De binnenkant van de deur mag dan maximaal 40*cos(asin(10/40))=38.7cm zijn.

Toelichting: asin om de hoek te bepalen tussen voorzijde deur en de lijn scharnierpunt-binnenzijde. Cos om de breedte van de deur op dat punt te bepalen.

Een cirkel trekken vanaf het scharnier werkt natuurlijk ook.

Dus 1.3cm bovenop je standaard deur marge wegzagen om vrij te draaien. Als je de binnenzijde van schuim of isolatie maakt is een paar mm overlap met je kozijn in de praktijk ook wel te overzien; dat druk je er wel langs.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Gewoon even de horizontale doorsnede 1 op 1 tekenen en je kunt alles zo meten inclusief schuinte aan de sluitzijde.
Met wat rubbers aan de die kant kun je ook met wat marhe een giede dichting krijgen.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Zijn er misschien klep scharnieren die doen wat jij wilt? Sommigen daarvan hebben een vrij extreme slag, die die 9cm misschien aan zouden kunnen. Ik heb alleen geen concrete voorbeelden.
Persoonlijk zou ik Joost zijn suggestie volgen, dat lijkt mij de makkelijkste constructie om goed te isoleren.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Daar heb ik ook aan zitten te denken, maar dan moet er ergens een handvat of gat in komen. En dat wilde ik voorkomen.





Daar ben ik dus ook bang voor.

Ik had gehoopt dat er een kant en klaar iets was.
Push to open is dan misschien wat je zoekt?

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daar heb ik ook aan zitten te denken, maar dan moet er ergens een handvat of gat in komen. En dat wilde ik voorkomen.
Dat kan je toch ook met magneten oplossen? een aantal magneten in de deur wegwerken, en twee losse handvatten met magneten om m eruit te halen als je er bij moet - een beetje zoals de zuignappen die je gebruikt om glas te dragen/monteren?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat kan je toch ook met magneten oplossen? een aantal magneten in de deur wegwerken, en twee losse handvatten met magneten om m eruit te halen als je er bij moet - een beetje zoals de zuignappen die je gebruikt om glas te dragen/monteren?
Of zorgen dat je de deur kan kantelen door de uitstekende magneten in de bovenhoeken en in het middel links en rechts te maken zodat je op de onderkant van de deur kan drukken om hem los te klikken van de bovenste twee.
Daarna kun je hem bovenaan los trekken
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Een meterkast moet behoorlijk geventileerd worden voor zover mij bekend.
(mogelijk is dit niet zo als er geen gas in zit)

met ventilatie heeft die isolatie niet zoveel zin
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het is maar net hoe vaak moet je die kast in , niet vaak dan magneetjes aan de achterkant en een paar weg gewerkt aan de voorkant
Aan de voorkant voor het uit nemmen van het Luik, met een a twee ijzeren blokjes
Zo een Luik hoeft toch niet zwaar te zijn achterkant isoleren met een dikke laag piepschuim,
Net zo met scharnieren , werken met piepschuim en tocht strips ,
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Wat moet er onzichtbaar zijn? De scharnier of de deur? Bedenk wel dat in geval van nood onbekenden ook snel jouw meterkast moeten kunnen vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Push to open is dan misschien wat je zoekt?
Deze zaten er op. Wat een verschrikkelijke dingen vond ik dat. Maar dat zal waarschijnlijk aan mij hebben gelegen. Ik kreeg ze nooit goed afgesteld.


Of zorgen dat je de deur kan kantelen door de uitstekende magneten in de bovenhoeken en in het middel links en rechts te maken zodat je op de onderkant van de deur kan drukken om hem los te klikken van de bovenste twee.
Daarna kun je hem bovenaan los trekken
Wat een goede ideeën halen jullie aan! Ik krijg al goeie plannen in mijn hoofd.



Wat moet er onzichtbaar zijn? De scharnier of de deur?
Liefst beide, maar met magneten kan alles redelijk uit het zicht komen.

Ik weet dat het bereikbaar moet zijn, de meterkast heeft hier altijd gezeten. (Huis is uit 1934, en er waren wel meer dingen die toen anders dan nu waren).
Stroom links voor, telefoon middenvoor en coax rechtsvoor. Water komt in de kelder binnen en gas komt op de andere kant van het huis binnen, en zit ingebouwd in een keukenkastje. Maar die gaat dit jaar gelukkig naar buiten verhuizen, zodat we de keuken ook kunnen vernieuwen zonder beperkingen.

Tegenwoordig komt alles samen binnen, wat natuurlijk veel makkelijker is.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
357
45
Drunen bij Den Bosch
Ik begrijp niet zo waarom deze deur zo enorm dik moet zijn. Ik heb een nieuwe voordeur gemaak uit een geïsoleerde deurplaat van 54mm dik. Dit is 40mm XPS schuim met aan iedere zijde 7mm okoume multiplex. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. Ik begrijp dat de meterkast tegen een buitenmuur is geplaatst en dat je deze wil isoleren, maar de stilstaande lucht in de kast zelf isoleert ook al. Je kunt inderdaad mooie onzichtbare scharnieren gebruiken (iemand heeft al een voorbeeld gegeven) zoals de Tectus serie van Simonswerk, maar het is niet eenvoudig een dergelijke scharnier te plaatsen. Er is veel nauwkeurig freeswerk nodig. Eventueel kun je dikke deur scharnieren gebruiken voor keukenkastjes (hettich of blum) en een lichte niet te dikke deur maken. Deze scharnieren sluiten (in principe) op eigen veerkracht. Een meterkast dient overigens goed toegankelijk te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.