Scharnier voor een trapkast

jorrit_de_bouwer

Nieuw lid
2 feb 2022
3
1
Utrecht
Hallo,

Ik ben bezig met trapkast met een verborgen deur. Ik ben van plan om een deur te maken van 18mm MDF met daarop een paneel van Woodupp. Dit is een akoestisch schuim met houten lamellen (totale dikte van de deur is 40mm). De afmeting van de deur is 70cm breed en 220cm hoog. Hieronder een plaatje met de opbouw van de deur.

Rood: deur is gesloten, Blauw: deur is open

In dit voorbeeld ben ik uitgegaan van een paumelle. Maar is er ook een mogelijkheid om het met een verborgen scharnier te doen. Liever wil ik niet in de deur frezen (materieel heb ik niet). Ronde gaten is geen probleem.


Ik hoor graag of jullie mij kunt helpen. Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • paumelle.jpg
    paumelle.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 17

jorrit_de_bouwer

Nieuw lid
2 feb 2022
3
1
Utrecht
Hallo,

Ik ben bezig met trapkast met een verborgen deur. Ik ben van plan om een deur te maken van 18mm MDF met daarop een paneel van Woodupp. Dit is een akoestisch schuim met houten lamellen (totale dikte van de deur is 40mm). De afmeting van de deur is 70cm breed en 220cm hoog. Hieronder een plaatje met de opbouw van de deur.

Rood: deur is gesloten, Blauw: deur is open

In dit voorbeeld ben ik uitgegaan van een paumelle. Maar is er ook een mogelijkheid om het met een verborgen scharnier te doen. Liever wil ik niet in de deur frezen (materieel heb ik niet). Ronde gaten is geen probleem.

Ik hoor graag of jullie mij kunt helpen. Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • paumelle.jpg
    paumelle.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 19

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Kijk eens naar potscharnieren, wel letten dat deze voor de juiste dikte deur zijn. Bijvoorbeeld de Hettich DV9000135. Die boor je met een forstner boor 40mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Kijk eens naar potscharnieren, wel letten dat deze voor de juiste dikte deur zijn. Bijvoorbeeld de Hettich DV9000135. Die boor je met een forstner boor 40mm.
dat is goed om weten,
ik ben vooral met het assortiment van Blum bekend en volgens mij is hun zgn “dikke deur scharnier” maar voor fronten tot 32mm.
als de positie van de latjes en de breedte ertussen gunstig is misschien enkel de dikte van MDF & akoestisch schuim relevant. .

dit wordt sowieso een (te?) zware deur
1643873812883.jpeg
dus: deur max 60cm breed, gewicht max 22kg en dan vanaf 2m20 hoogte 5 scharnieren nodig. ik denk dat de MDF zonder bekleding al 22kg is dus hier zeker meer dan 5 gebruiken.
ik zou hier eerder 2x35cm doen om problemen met doorhangen te vermijden.

let ook op voor kromtrekken van MDF met verschillende behandeling (1zijde bekleed) en verschillende omstandigheden qua vocht & temperatuur aan beide kanten. als de achterzijde een keldergat is (koud vochtig) gaat dit zeker mis.

persoonlijk zou ik een schilderdeur met paumelles nemen. 73cm x 211,5 of 231,5cm is een standaardmaat, die zonder omlijsting plaatsen en bekleden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
175
Groene Hart
ik ben bang dat het rode scharnier gaat knellen als die achter het 'vaste' latje zit. Het scharnierpunt moet meer naar links.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
ik ben bang dat het rode scharnier gaat knellen als die achter het 'vaste' latje zit. Het scharnierpunt moet meer naar links.
dat is inderdaad een risico maar vermits ik begrepen had dat de scharnier liefst onzichtbaar was had ik dit zo voorgesteld.
als je ze naar links zet moet ze waarschijnlijk ook naar voor om te vermijden dat de latjes van het draaiende deel en het vaste deel botsen. dan wordt ze zichtbaar (zoals oorspronkelijk getekend) en dan kan je de voorgefreesde scharnieren in schilderdeur en kozijn niet gebruiken.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik weet niet hoe "zwaar" jou scharnieren moeten zijn, maar hier heb ik een paar linkjes:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
Dit lijkt een dubbel van dit topic
Dat stond misschien niet op de goeie plek maar had al wel wat reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.