Schalenguts gebroken tijdens het draaien

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
4.052
1.433
Emst
We zijn met z.n beiden vandaag de schalensteker aan het uitproberen gegaan, dat werkte goed.
Even een stuk stam uit de houtvoorraad gepakt, met de kettingzaag enigszins rondgemaakt en op de draaibank gemonteerd met een schroefplaat. halve stam was ongeveer 40cm diameter
Draaibank aangezet en het plan was om zo te draaien dat de klauw erop past.
Even niet opgelet en toen was de afstand van de overhang te groot geworden.
Gevolg, gebroken oneway schalenguts, beschadigt ego en mijn hand had een opduvel gekregen, diverse wondjes.
Pleisters op de plaatsen waar het bloedde en ik kon weer verder .
Ik ben er dus goed vanaf gekomen.

IMGP9389.jpg

• Wow
Waarderingen: John1969 en Roel22

John1969

Post veel
10 jul 2023
2.021
1.324
‘s-Hertogenbosch
Potverdikkie Jan, dat zal schrikken geweest zijn…. Aan je bericht proef ik dat je wel meer gewend bent en je zult dat blok echt wel hebben laten weten wie uiteindelijk wint.
Ego geneest wel weer net als je wondjes , maar een schalenguts gebroken…. Als ik vraag hoeveel overhang je had, zul je zeggen…”teveel “. Wat was de diameter tov de overhang? Bij uitholbeitels houd ik meestal aan 1cm overhang per mm doorsnede. Als je de buitenkant in vorm aan het draaien bent, heb je meestal een beheersbare overhang. Als ik de breuk zo zie, zou ik op het eerste gezicht zeggen dat er een zwakke plek of iets dergelijks in heeft gezeten.

In ieder geval een voorspoedige genezing en ben benieuwd wat er voor schalen uit gaan komen

Groetjes John

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
410
312
Oosterbeek
Hoop wel voor je dat het bloeden inmiddels gestopt is, want da's ook geen vanzelfsprekend iets.
Sterkte in ieder geval met herstel en herwinnen van vertrouwen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.