schakelaar Lintzaagje kapot

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
Ik ben al enkele jaren in het bezit van een simpel lintzaagje van Scheppach.
Beetje voor het kleine werk en dat gaat prima.
Echter, nu is de schakelaar, denk ik, stuk.
Een tijdje geleden, aanzetten, niets. Enkel een wat zoemend geluid van de plek van de schakelaar.
Uit gezet en opnieuw geprobeerd. Licht uit, alles uit.
Groepenkast vriendelijk verzocht weer aan het werk te gaan.
Zaag aangezet, zoemen, licht uit.
Het probleem dat zich aan dient, probeer maar eens zo'n schakelaar te vinden.
Internet afgestruind en duizenden schakelaars die wel lijken maar het net niet zijn.
De zaag is een BASA 1.
Iemand een idee waar ik de bijpassende schakelaar vind?
scheppach-lintzaagmachine-basa1-8-230v-300w.jpg

LFlab

Post veel
7 mei 2018
995
317
Rosmalen
Voor mijn bovenfreestafel heb ik laatst bij Amazon zo'n schakelaar (het is meer dan een schakelaar) besteld.
Het is niet alleen het bedieningsknopje, ik denk dat er ook een relais in zit, en die zal misschien kapot zijn. De schakelaar die ik heb gekocht is een dichte behuizing, maar ze hadden ook zo'n plaatje met een flens, en die zagen er vergelijkbaar uit zoals op je lintzaag.
Dus Amazon of idd Aliexpress (als je meer geduld hebt), zelfde spul.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
@chevy66 Ook leuk, maar er zijn tig maten en uitvoeringen, hoe vind je daar in die zee van mogelijkheden de goede? Ik wil wel een veelvoud aan dat soort flutbedragjes betalen als ik het gewoon in Nederland zou kunnen vinden en desnoods ophalen. Er zijn er zoveel, het enige dat overeen komt is de kleur. Meestal een geel randje en een groen en een rood knopje. De rest is niet normaal zoveel verschillen er zijn, soms millimeters, maar dan nog...:(
Er zal uiteraard een relais in zitten @LFlab , maar ik denk er inmiddels sterk over om er maar een gewone aan/uitschakelaar op te monteren, dan kan ik i.i.g. weer werken met de zaag.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
995
317
Rosmalen
Op zo'n apparaat hoort een nulspannings beveiliging zodat ie niet terug aan gaat bij spanningsuitval, dat is wat er in die schakelaar-samenstelling zit.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.479
Ja , misschien denk ik er te makkelijk over. Ik bestel gewoon iets dat er op lijkt en dan maak ik het pas. Die schakelaar van mans heeft geen nulspanningsbeveiliging, daarom is hij zo goedkoop.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

LFlab

Post veel
7 mei 2018
995
317
Rosmalen
Stel dat de zekering in de groepenkast eruit springt vanwege "iets" ergens anders in huis, dan gaat de lintzaag waar je mee aan het werk bent ook uit. Je loopt naar de groepenkast om even de automatische zekering of aardlek schakelaar weer aan te zetten, en op het moment dat je dat doet, gaat de lintzaag ook weer aan (bij een normale schakelaar), want die stond nog aan. En da's gevaarlijk, want je staat dan zelf nog met je neus in de groepenkast, en misschien heb je iemand anders rondlopen in de werkplaats of zo, gevaarlijk.

Een nulspanningsbeveiliging zorgt ervoor dat als de spanning wegvalt, de lintzaag niet uit zichzelf terug aan gaat als de spanning weer terug komt, dat is veiliger.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
Je hebt gelijk @LFlab , maar tot ik de juiste schakelaar heb gevonden zit er nu een gewone aan/uit op. En ergens anders in huis kan iets mis gaan, maar dan gaat de zekering van de werkplaats, aparte groep.
En ik zaag weer. :)

mans

Post veel
12 feb 2012
1.085
117
Een nulspanningsbeveiliging zorgt ervoor dat als de spanning wegvalt, de lintzaag niet uit zichzelf terug aan gaat als de spanning weer terug komt, dat is veiliger.
mocht de spanning wegvallen, druk op de rode knop en er gebeurd niks als de spanning er weer op komt, minne moeite toch.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
tot ik de juiste schakelaar heb gevonden
Past de schakelaar die ik in #7 heb genoemd niet?
Staat er anders op de oude schakelaar geen type/tekst? Plaats daar anders eens een foto van, dan helpen we zoeken.
Of als daar niets op staat, wat is de maat van het gat waar die in moet, dan zoeken we een andere passende.

Ik begrijp trouwens uit post #18 van vanmiddag dat de zaag met een andere schakelaar gewoon werkt, dus dat de schakelaar wel de boosdoener was?

mocht de spanning wegvallen, druk op de rode knop en er gebeurd niks als de spanning er weer op komt, minne moeite toch.
De praktijk is anders. Spanning valt weg (hele straat zonder stroom), iemand in huis roept in stress dat ze in het donker ergens staat, je gaat toch eerst kijken wat er is gebeurd terwijl ze zelf ook niets meer ziet. Niet meer aan die rode knop gedacht…

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.