Schakelaar 220 of 360v

ESB74

Nieuw lid
6 aug 2024
15
1
51
R-town
Begrijp niet veel van dat diagram. Zit die condensator in dat blik of is dat blik de condensator en hoef ik die kabels maar los te maken?? En regelt die condensator ook de draairichting??
Die aluminum bus/blik is de condensator. Dus even de polen kortsluiten (met een geïsoleerd stuk gereedschap! zoals ik al geschreven had) en dan de kabels eraf. Het maakt bij de montage overigens niet uit welke draad aan welke pool gaat dus die hoef je niet te markeren.

De condensator regelt de draairichting niet, dat gebeurd door hoe de motor bedraad is en welk veld van de motor als eerste stroom krijgt en dan welke daarna. De condensator is er om extra vermogen te leveren bij het opstarten en daarna om de spanning te reguleren, te "filteren" zodat de stroom die bij de motor komt zo constant mogelijk is, zonder pieken en dalen. Netstroom is niet constant genoeg om een motor echt gelijkmatig te laten lopen.

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
49
13
5424ts
Met de Polen bedoel je op de motor in paneel waar ik dat schema vond. Dat blik hoef ik dus niet open te maken??

ESB74

Nieuw lid
6 aug 2024
15
1
51
R-town
Met de Polen bedoel je op de motor in paneel waar ik dat schema vond. Dat blik hoef ik dus niet open te maken??
Polen, elektrische polen zijn "aansluitpunten" en dat "blik" (ik neem aan dat je dat vierkante kastje bedoelt, een schakel- of verdeelkastje heet zo'n ding. ) hoef je dus niet open te maken tenzij je kabels wilt vervangen als bijvoorbeeld de isolatie beschadigd is. Even kijken of alles in goede staat is kan overigens geen kwaad.

de condensator kun je verwijderen zonder aan dat kastje te komen tenzij......

de condensator vaste bedrading heeft die in dat kastje aangesloten zijn. Dan wel dus, maar dat lijkt me met zo'n bejaard exemplaar wat onwaarschijnlijk. Moderne (kunststof behuisde) condensatoren hebben meestal vaste kabels die ingegoten zijn, en die kun je dus niet "op" de condensator losschroeven, maar dan moet je de uiteinden van de kabels, meestal voorzien van een kabelschoen, ergens van losschroeven of losmaken, als het een gestoken verbinding is. dat kan in een kastje zitten, of geïsoleerd ergens "in de buurt". Meestal zijn de kabels die vast aan een condensator zitten niet langer dan 25 cm, indien ze al zo lang zijn. Kan dus nooit ver weg zijn.

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
49
13
5424ts
Ik vermoed dat de condensator hier in zit maar ik krijg de dop er niet af dus vandaar die rare vragen. Ga het nogmaals proberen

Bijlagen

• 20240807_170351.jpg
    20240807_170351.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 10

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Die dop hoeft er niet af. Gewoon een nieuwe kopen met een aangegoten draad met de zelfde waarde die hier op staat.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.785
1.061
Emst
Dop hoeft/kan er niet af, dit is de condensator.
Maak een foto van de aansluiting, haal hem eraf en haal een nieuwe.
Maar je kan met de motor natuurlijk ook naar een bedrijf gaan, of een kennis of buurman.

ESB74

Nieuw lid
6 aug 2024
15
1
51
R-town
Ik vermoed dat de condensator hier in zit maar ik krijg de dop er niet af dus vandaar die rare vragen. Ga het nogmaals proberen
Dat zijn geen rare vragen. Die condensator heeft inderdaad een vaste bekabeling. Wat je nou moet doen is het kabeltje volgen naar waar het uitkomt. daar vind je de twee aders en die moet je dus losmaken. De kans is bovengemiddeld groot dat die twee aders dus IN dat kastje zitten. (daar ben ik zo goed als zeker van, maar ja, voorzichtigheid enzo...)

die aders/uiteinden van de kabels die uit die condensator komen zullen op contacten zitten, waar ook andere kabels op zitten en je moet echt even markeren wat waar hoort indien die condensator-kabeltjes niet "bovenop zitten" gewoon eerst de ene los, dan alle andere kabels weer vast. dan de andere.

of je knipt die condensatorkabels door en laat de aansluiting zitten. dan weet je meteen waar de nieuwe op moeten (de oude eindjes dan wel verwijderen natuurlijk, en denk dan wel dat aan de nieuwe condensator hoogstwaarschijnlijk kabelschoenen aangezet moeten worden, die zitten er maar zelden af-fabriek aan. (en pak alsjeblieft soldeer-kabelschoenen en niet van die goedkope knijp-dingen, met een stukje krimpkous als isolatie, gewoon netjes dus.)

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
49
13
5424ts
Nu moet het wel goedkomen (hoop ik) ze zullen deze condensator wel niet op voorraad hebben ben ik bang. We zullen zien. Iedereen van harte bedankt ik laat wel horen of het gelukt is

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
49
13
5424ts
Is dat de goede want hoe weet ik welke ik moet hebben zie zoveel verschillende 🥵🥵🥶🥶 is voormij abracadabra

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
49
13
5424ts
Maar als jullie zeggen dat dat hem is bestel ik hem kan ik morgen of overmorgen al weer voorruit.
Hoef ik alleen maar naar die 50uF te kijken doet de rest er niet toe????

ESB74

Nieuw lid
6 aug 2024
15
1
51
R-town
Is dat de goede want hoe weet ik welke ik moet hebben zie zoveel verschillende 🥵🥵🥶🥶 is voormij abracadabra
Die link die ik je stuurde is de juiste. Zolang je een aanloopcondensator hebt, met tenminste 50, maximaal 60 microfarad en een minimaal voltage van 230 (meestal 380, 400, 450 of meer, maakt niets uit) zit je goed.Niet te paniekerig zijn, die dingen zijn echt heel algemeen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.