Schaaltje uit Amandel

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.549
902
In mijn draadje over Beestjes staat een aangevreten stuk amandelboom, met een opmerking erbij hoe mooi dat als draaihout had kunnen zijn.
Ik heb de foto's teruggevonden van een schaaltje dat ik in 2012 heb gemaakt voor een oude studievriend. Hij had me een knievormig stuk hout gebracht en het leek me een goed idee om daar ter gelegenheid van onze (toen) 30-jarige vriendschap 2 gespiegelde schaaltjes van te maken, één voor hem en één voor mezelf.
Het was een leuke klus. Ik had nog nooit amandelhout gezien en werd verrast door het prachtige lichteffect in het hout. @Leo Van Der Loo heeft ons de internationale term geleerd: chatoyancy/chatoyance (glimmend als een kattenoog).
De plaatjes:

Almond bowl 12G07 a.JPG

Almond bowl 12G07 b.JPG

Almond bowl 12G07 c.JPG

Almond bowl 12G07 d.JPG

Almond bowl 12G07 e.JPG

Almond bowl 12G07 f.JPG

Almond bowl 12G07 g.JPG

Doorsnee ca. 20 cm, de afwerking weet ik echt niet meer. Waarschijnlijk boenwas, volgens m'n Oma haast overal goed voor :).

Ik zie dat ik de plaatjes indertijd 'Almond bowl' heb genoemd, heb ze dus waarschijnlijk ook op het houtdraaiersforum van The Woodworkers Institute geplaatst maar weet ook dat niet meer zeker. Het moet wel een van mijn (voorlopig) laatste draaiwerkjes zijn geweest, in 2013 ben ik (wederom voorlopig) gestopt.

• Leuk
Waarderingen: Koos en John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.