Schaaltje Prunus

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn eerste echte serieuze uithol werkstuk. Gemaakt van Prunus, uitgangsmateriaal was een staam van 30 cm doorsnede. Eerst met een afsteekbeitel een "kamer" gemaakt, de uitholling voor het uitwendig opspannen dus, en daarna draaien maar. Meest werk is met de guts gebeurd, het ging al strakker dan ik van mezelf verwacht had. Heb ook al veel geoefend, en dan valt het uiteindelijke werkstuk waar je al je concentratie inlegt, ook mee.

Het is wel een keiharde houtsoort, het donkere kernhout dan. Soms had mijn guts gewoon geen grip en schraapte het maar wat. Zal ook wel deels aan mijjn slijptechniek liggen, is nog niet helemaal optimaal.

EEn gedeelte is zo dun afgedraaid dat het helemaal doorschijnend is geworden, op de foto's is dat goed te zien. Omdat het nat hout is, ga ik eerst afwachten hoe het hout zich houd ;) , voordat ik het ga afwerken. heb twee serieuze afwerkmiddelen, Australische Shellawax of blanke Osmo olie. Kzl wel zien wat het wordt.

Veel plezier met kijken, en spui je (opbouwende) kritiek maar!

PS: het is trouwens Prunus Avium: zoete kers

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker, leuk gekozen vormgeving, en ja erg dun gedraaid op het midden.
Als je alles zo dun draait kun je er een leuke lampenkap voor een schemerlamp of beter gezegd een sfeerlamp mee maken.
Ziet er voortreffelijk uit. Zie dat het hout nog nat is in het centrum. Waarschijnlijk zal het wel wat vervormen, en hopelijk niet scheuren.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.