Schaaltje Gleditsia

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Kreeg afgelopen zaterdag een stukje gleditsia.
Heb het maar direct verwerkt, omdat het nogal snel scheurt.
Diameter 15cm hoog 8cm
jpg.gif
 

Bijlagen

  • IMG_0426.jpg
    IMG_0426.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 148

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat is een mooi schaaltje geworden. Mooie kleuren in het hout!
Mijn ervaring is dat gleditsia niet snel scheurt. Ik heb eens een hele gleditsia boom in delen overgenomen die al tijden in de zon lag. De gok maar genomen en na het afzagen van de einden ontdekt dat de scheuren die er in zaten helemaal niet diep waren.
Wellicht was dit een ander ondersoort Gleditsia?

Groet Rene
 
P

Pel

Guest
Mooi schaaltje, heb toch even moeten Google wat gleditsia voor hout was, ik had er nog nooit van gehoord, valse Christus doorn is de Nederlandse benaming.

Groet Pel
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.241
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ken gleditsia ook als veel minder donker, veel geler en inderdaad vrijwel scheurloos. Ik heb er indertijd zelfs kopshouten schalen van gemaakt van 40 cm diameter zonder problemen.
Dit hout ziet er heel spannend uit, maar de vorm is niet mijn ding.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik ken gleditsia ook als veel minder donker, veel geler en inderdaad vrijwel scheurloos. Ik heb er indertijd zelfs kopshouten schalen van gemaakt van 40 cm diameter zonder problemen.
Dit hout ziet er heel spannend uit, maar de vorm is niet mijn ding.

Vreemd, ik heb eerder al eens gleditsia gehad en dat scheurde al op de draaibank.
Ook een stuk dat ik buiten onder een afdak had liggen (diameter 12-15cm) kreeg scheuren waar je een hand in kon leggen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje en mooi hout. De naam van het hout had ik ook nog nooit gehoord, maar christus doorn wel.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Mooie schaal, ik ben ook bezig met eentje in Gleditsia, zal het posten binnen een aantal weken.
Ik heb wel de indruk dat de kleur bij mij lichter is, maar er zijn dezelfde patronen in het hout.
Ronny
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gleditsia is de naam voor de Locust trees, en er zijn er verschillende, kleurrijk and ontzettend hard hout ook lang meegaand als bv een heining paal.

De Honey Locust boom is wat jullie schijnbaar cristusdoorn noemen ??, Ik wind het prachtig hout en zeker niet vlug scheuren, sapwood (spint) scheurt soms wel.

De wilde Honey Locust heeft meestal grote zware doorns, maar komt soms voor zonder doorns, ze maken veel klonen daarvan, en deze klonen worden hier heel veel aangeplant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.