Schaaldelen gezaagd...

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Van die grote berg brandhout ( enkele maanden geleden op marktplein) heb ik ondertussen wat plakken gezaagd. Es, esdoorn, vogelkers, kastanje en eik. De koppen nog behandelen en ze kunnen een jaar onder zeil. Dan bekantrechten en 2 jaar later op marktplein :D .
Ik heb alleen een aantal kleinere stammetjes gezaagd, voor de dikkere ( vooral eik) vanaf 35 cm diameter moet ik een grotere zaag gaan lenen...
Fotootjes zeker? :mrgreen:

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Donders , da's mooi om te zien. Die platen taxus zijn er erg goed uit. Gaat dat een beetje met de kettingzaag?

Op Vormgevers in Hout staat altijd zo'n mooie mobiel zaaginstallatie. Bij grote hoeveelheden zal dit vast een mooie optie zijn. Ik heb alleen geen idee wat daar de kosten van zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen hiervan.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dat is inderdaad een mooie toevoeging aan een kettingzaag om parallel te zagen. Zou me leuk lijken om dat na te bouwen. Kan niet heel moeilijk zijn.

En wat een schitterende platen hout zeg!

@lex
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Heeey ik wil ook graag weten wat voor plankenzaag frame je daar gebruikt. Doet mij ook denken aan de Alaskan sawmill. Veel beter dan klooien met een spiegel zoals ik deed.

Nette plankjes hoor. Vooral de Taxus is fraai.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goed bezig! Die taxus is heel fraai maar de kastanje vind ik in al z'n eenvoud ook heel mooi. Heb je je al verdiept in het drogen van hout? Dat schijnt nog een listig gebeuren te zijn om de schimmel tegen te houden en toch niet te snel te laten drogen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zo hey, das een mooi apparaat! Mijn vader heeft een aantal eiken stammen liggen die hij aan brandhout wil gaan zagen. Ik vroeg hem waarom hij het niet liet zagen, maar de opbrengsten / kosten maken dit niet mogelijk.

Na even googlen heb ik deze link gevonden: http://www.ablett.jp/workshop/csm.htm Hij heeft zelf een parallel geleider gemaakt. Zal deze binnenkort eens namaken, en kijken of ik ook eikenplanken kan zagen!
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Aan allen : het is inderdaad de Alaskan sawmill. Voor een handige Harry is het niet al te moeilijk om maken, maar ik zou er enorm veel tijd mee verliezen wegens 1) traag denken 2) traag werken 3) nog zoveel andere dingen die wachten en 4) vele kilometers om de juiste attributen te vinden. Ik zaag tenslotte de bolen al zelf :D . En we kunnen niet alle dagen terug het warm water uitvinden hé. Maar het is in feite een eenvoudig maar degelijk hulpstuk.
Er zit een invoerder in UK. Ongeveer 300 euro.
Het drogen...vorig jaar heb ik ook enkele plakken boskers en eik gezaagd, die onder een bache gestopt ( zodanig dat er nog wat verluchting rond is) en die zien er goed uit.
Ik heb de plakken 6cm dik gezaagd, en na een jaar kan ik eens zien om te bekantrechten en eventueel met de lintzaag op 3cm te brengen.
gr,
Danny
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Dank voor je uitleg ik heb echter nog drie vragen voor je:

1) Heb je toevallig de naam van de importeur?
2) Hoe ben je erachter gekomen welke kettingzagen geschikt zijn voor de "sawmill"?
3) Hoe zit het met je ketting. De zaag die ik gebruik had erg veel moeite om in de lengte te zagen. Heb jij zelf je ketting anders geslepen of een speciale kettinge gekocht?

Alvast bedankt!

Ralph
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
August, er is een importeur in Engeland : http://www.alaskanmill.co.uk/
Je kan bestellen via hun website.
De hoofdfirma is Granberg International in USA.
De geleider is geschikt voor alle merken kettingzagen , mits voldoende krachtig. Je moet niets doorboren , de klemmen schuiven over het blad en dan maar aandraaien.
Met een gewone geslepen ketting krijg je slierten die de kettingkast en tandwiel blokkeren,
je moet dus inderdaad een andere ketting leggen, of een gewone ketting op 10° vijlen. Ik had bij Alaskanmill een ketting besteld samen met de geleider. Deze speciale ketting heeft per drie tanden één brede tand die je op 90° moet slijpen ( haaks) en twee smalle die je op 20° moet slijpen. Ze gebruiken een soort staal dat je niet kan vijlen, dus moet je ze met een machine slijpen. Deze kettingen zou ik zeker niet aanraden..
Oregon verkoopt kettingen die op 10° geslepen zijn en die je heel gemakkelijk kan navijlen. Ik gebruik deze laatste, ze snijden zeker zo goed en zijn veel vlugger gevijld.
gr,
Danny
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ziet er goed uit Danny, da's nog zo een van die technieken/dingen die ik wil leren/doen. Bedankt voor de goeie info. Pb'tje verstuurd.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
zie ik het nou verkeerd of gebruikt u een stihl 660?

ik zaag zelf ook planken met de kettingzaag, maar ik ben nieuw op dit forum.
kent u oude berichten over planken zagen met de kettingzaag? ik zou deze graag nalezen.

alvast bedankt,

mark van zee

hier zaag ik planken: 8qWGV3oUc60[/MEDIA]]
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Aan allen : het is inderdaad de Alaskan sawmill. Voor een handige Harry is het niet al te moeilijk om maken, maar ik zou er enorm veel tijd mee verliezen wegens 1) traag denken 2) traag werken 3) nog zoveel andere dingen die wachten en 4) vele kilometers om de juiste attributen te vinden. Ik zaag tenslotte de bolen al zelf :D . En we kunnen niet alle dagen terug het warm water uitvinden hé. Maar het is in feite een eenvoudig maar degelijk hulpstuk.
Er zit een invoerder in UK. Ongeveer 300 euro.
Het drogen...vorig jaar heb ik ook enkele plakken boskers en eik gezaagd, die onder een bache gestopt ( zodanig dat er nog wat verluchting rond is) en die zien er goed uit.
Ik heb de plakken 6cm dik gezaagd, en na een jaar kan ik eens zien om te bekantrechten en eventueel met de lintzaag op 3cm te brengen.
gr,
Danny

Hallo degele,
Goed oùm te zien dat er iemand uit de buurt met een sawmill mooie resultaten haalt.
Kan ik eens komùen kijken naar uw geleider?
Ik wil er zelf eentje maken en ik had graag dat eens van nabij gezien.
geef je me een seintje?
alvast bedankt
jan 0491435884
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo hey, das een mooi apparaat! Mijn vader heeft een aantal eiken stammen liggen die hij aan brandhout wil gaan zagen. Ik vroeg hem waarom hij het niet liet zagen, maar de opbrengsten / kosten maken dit niet mogelijk.

Na even googlen heb ik deze link gevonden: http://www.ablett.jp/workshop/csm.htm Hij heeft zelf een parallel geleider gemaakt. Zal deze binnenkort eens namaken, en kijken of ik ook eikenplanken kan zagen!

Hallo Thom,
Blijkbaar werkt de link niet (meer).
Kun je de link nog even posten?
Groeten
jan
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Jan,

De link was 2 jaar geleden al gepost en in de tussentijd heeft hij zjin site aangepast.

Als je googled op: "DIY Alaskan sawmill" zie je erg veel voorbeelden van andere zelfbouwers!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.