Schaal uit walnoot en esdoorn

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

De copaiba-schaal was me wel goed bevallen, het idee voor een opvolger was dan ook erg snel gevonden. De inspiratie komt van Virginia Dotson, zij maakt erg bijzonder draaiwerk. Dit keer wilde ik het een stukje ingewikkelder maken...ja ..je moet jezelf wel een beetje uitdagen he:D:D

Ik ben zoals altijd begonnen met een redelijk uitvoerige schets. Zulke projecten kan ik echt niet starten zonder een werkvolgorde uit te schrijven.

IMG_3694.JPG

Na wat vlak,zaag en schaafwerk heb ik een mooie stapel hout liggen in 10 en 15 mm dikte, het fineer had ik gelukkig ook al dus het lamineren kan beginnen. Plakje hout,stukje fineer,plakje hout,stukje fineer enz enz....Toen de hele stapel gevlakt en geschaafd.

IMG_3695.JPG

IMG_3700.JPG
Hier heb ik het verlijmde blok al rondgezaagd mbv de lintzaag en nu wordt het verlijmd aan een blok hout die weer vast zit aan een schroefplaat

IMG_3706.JPG

IMG_3707.JPG
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_3708.JPG

Sjemig...wat krijg je toch een rommel van houtdraaien....aan het einde had ik 3 vuilniszakken vol.....Even een ritje naar de vuilstort dus

IMG_3709.JPG
Dit is de schaal na het draaien...nu wordt het spannend want er moet in dit geheel gezaagd worden...

IMG_3714.JPG
Het zagen is redelijk gelukt...nu nog een kwestie van de randen schuren en dan beginnen we met de afwerking van het geheel....Dit keer komt er hardwax-olie op, had ik nog niet eerder gebruikt.

Wordt dus vervolgd
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je bent ook wel een beetje veeleisend Rick :D, bij mij is zo'n laag krullen zo ongeveer standaard! ;) Heb je geen kinderboerderij of iets dergelijks in de buurt? Of een andere dierenhobbyist? Die zijn misschien blij met de krullen. Ik strooi het altijd in de paardenboxen. :p

Een mooi proces volg je! Bij de laatste foto's valt het kwartje pas. Een mooi resultaat. Ik vraag me alleen af hoe de verhoudingen nu zijn? heb je al eens gedacht aan eenzelfde proces, alleen dan een kommetje uit het geheel draaien. Dus gewoon vlak, met een kom in het midden gedraaid, en dan zagen op dezelfde manier.

Dat geeft een wat strakker resultaat, wat meer mijn persoonlijke voorkeur heeft.

Ik ga weer verder beitels maken ;-)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooi segment-werk weer Rick. Ben benieuwd hoe de kleuren uitkomen na de afwerking.

Zeg, kan je zaagsel niet kwijt aan mensen met tuintjes?? Ik gebruik zaagsel als mulchlaag voor m'n plantjes. Staat vast ook wel leuk
in de achtertuin van jullie!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Was je vorig jaar zo druk met kistjes, is het toch mooi dat je je draaibank niet vergeten bent. Erg fraai wat er weer gemaakt wordt!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_3753.jpg
Dit is een foto van de schaal met de eerste laag hardwaxolie, momenteel zitten er al 3 lagen op.....Dat is genoeg.....Waarom ? Nou maandag tikte ik het blik van de werkbank af.....Je krijgt dan wel een chique vloer : lila met een laagje hardwaxolie hahaha.

Waarschijnlijk krijgt de schaal nog een polijst-sessie en dan moet het goed zijn..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_3867.jpg

IMG_3868.jpg

IMG_3869.jpg

IMG_3870.jpg

Afwerking : Hardwax-olie...slechts 2 lagen....helaas ging het blikje om de resterende 0,9 liter...... Nog wel even gepolijst met mijn Bealbuffing-schijven.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem in het "echt" nog een beetje mooier vind als op de foto's, Ik denk dat er snel een koper komt.

Tot sprekens :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.