Schaal met gat en noest

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij een bezoek aan Rick Koorman vertelde hij mij, dat hij een stuk eiken had waar hij niets mee kon. Werkelijk onvoorstelbaar!!!. Het belandde dus bij mij in de auto. Vorige week had ik de oplossing voor eiken, gat en noest.
Een schaal van 40 x 5 cm - gerookt met ammoniak - voorzien van structuur in de bovenrand (Elf Tool) en gewaxt met witte pasta van Chestnut.
Hierbij wat foto's.
Zaterdag en zondag a.s. te zien op de kunstbeurs in Bant (Noordoostpolder in Bantsiliek).
vr.gr. Jan Pranger.
P1170007.JPG
P1170008.JPG
P1170006.JPG
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Mooie robuuste schaal met extra karakter door structuur en noest.
Alleen dat gat.... zullen we Rick z'n bovenfrees nu maar afpakken?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nico ik gebruik die witte was ook sporadisch. Laat liever het hout spreken. Door de grote oppervlakte van de rand kreeg de schaal echter een saai karakter, zeker na de behandeling met ammoniak. Vaag grijs - waarschijnlijk weinig looizuur in dit zeer oude stuk hout. Blank laten was ook geen optie en olie was ook niet mijn keuze. Daarom het accent gemaakt met witte was en vervolgens zo veel als mogelijk weer uitgepoetst. Blijft dus een licht accent over waardoor de noest beter uitkomt. Eigenlijk was ik van plan om de uitholling excentrisch te maken, maar daar was het stuk te zwaar voor.
Kor het is inderdaad jammer dat Rick niet beter met een bovenfrees kan omgaan. Maar ja hij barst ook van de andere kwaliteiten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.