Schaafmessen met 5 sleufgaten voor KITY 635 (Gezamenlijke inkoop)

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
62
5
Goedenavond,

Voor mijn Kity 635 ben ik op zoek naar schaafmessen met 5 sleuven erin. Ik heb overal gezocht en 1 aanbieder gevonden maar die vraagt €120 voor 2 HSS messen.
Ik zie op het forum verschillende mensen voorbij komen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb met een aantal bedrijven contact opgenomen maar die kunnen ze niet op maat leveren.

Nu heb ik een watersnijder gevonden die voor €150 een uur lang wil snijden. Hij rekent minimaal een uur dus dan kan ik maar beter zoveel mogelijk schaafmessen laten snijden in dat uur. Ik zal dan zelf schaafmessen aan moeten leveren en hij snijd de sleuven erin.

Ik heb een bijlage toegevoegd van de afmetingen van de messen. Zijn er mensen die interesse hebben om mee te doen?

Tips voor een goede leverancier voor de schaafmessen zonder sleuven zijn ook welkom.

Groeten,
Kees
 

Bijlagen

  • knive dimensions v2.pdf
    76,8 KB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: schaver

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
messen kan je op amazon bestellen. Je kan ook nog kijken of draadvonken goedkoper is om die sleuven er in te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je een idee van hoeveel messen hij kan doen in dat uur? Ga je alleen 200mm messen doen, of ook 260mm? Je zal vermoedelijk zelf het grootste deel van de investering moeten doen en dan het deel dat je zelf niet nodig hebt weer via e bay of zo, moeten proberen te verkopen. Als je weet hoe veel je er kan maken voor die 150 euro, dan weet je hoe veel messen je moet kopen en wat ze dan moeten gaan kosten.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Waterstraalsnijden heb ik zelf vooral associaties bij van groter werk en lagere nauwkeurigheden. Chevy's suggestie van EDM lijkt me een goeie (zou zelf eerder gaan voor zinkvonken dan draadvonken, want bij draadvonken moet je eerst ook een startgat vonken en dan kun je net zo goed ineens de juiste maat erin vonken (hoewel een klein startgaatje wel snel kan gaan)).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Weet je wel zeker dat die sleuven nodig zijn.
Ik heb ook een Kity 635 gehad, die had messen zonder sleuven.
Destijds allerlei video’s bekeken en zo ver ik kan beoordelen altijd messen zonder sleuven gezien.
Wat is de functie van die sleuven ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik denk dat dit een ouder model is met dekplaten en bouten die de dekplaat door het mes heen in de messenwals vast zetten.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Oh, zijn dat wellicht sleuven, bij mijn VVD zijn dat slobgaten, vandaar mijn opmerking. Maar als je er van buitenaf bij kunt is draadvonken idd sneller.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
hij had er een plaatje van zijn messen bij gevoegd. Maar moet je even apart openen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik wil wel mee doen, afhankelijk van de prijs, maar de vraag is waar haal je messen vandaan?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Waterstraalsnijden kan tegenwoordig in die dunne plaatdiktes op 10den nauwkeurig en is relatief goedkoop. Voor een uur snijtijd krijg je volgens mij een aardige stapel messen. Ga je geharde plaat laten snijden of laat je het daarna harden en (vlak)slijpen?
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Hier ook een oude 635 met messen  zonder inkeping.

indien er in bulk messen worden aangekocht heb ik eventueel wel interesse in een setje messen. Mijn huidige 2 setjes komen aardig op de minimale maat en kunnen dan niet meer geslepen/ingespannen worden.

Deze hoeven dan niet op de waterbank.

En en al natuurlijk wel afhankelijk van de prijs, zegt de Hollander in mij.


Link naar Ama.de voor een setje messen
Amazon.de
 
Laatst bewerkt:

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
62
5
Weet je wel zeker dat die sleuven nodig zijn.
Ik heb ook een Kity 635 gehad, die had messen zonder sleuven.
Destijds allerlei video’s bekeken en zo ver ik kan beoordelen altijd messen zonder sleuven gezien.
Wat is de functie van die sleuven ?
Ja dat weet ik zeker.

Waterstraalsnijden heb ik zelf vooral associaties bij van groter werk en lagere nauwkeurigheden. Chevy's suggestie van EDM lijkt me een goeie (zou zelf eerder gaan voor zinkvonken dan draadvonken, want bij draadvonken moet je eerst ook een startgat vonken en dan kun je net zo goed ineens de juiste maat erin vonken (hoewel een klein startgaatje wel snel kan gaan)).
Waterstraalsnijden kan heel nauwkeurig en lijkt mij een stuk goedkoper dan draadvonken, al heb ik hier weinig ervaring mee.

Waterstraalsnijden kan tegenwoordig in die dunne plaatdiktes op 10den nauwkeurig en is relatief goedkoop. Voor een uur snijtijd krijg je volgens mij een aardige stapel messen. Ga je geharde plaat laten snijden of laat je het daarna harden en (vlak)slijpen?
Ik denk dat het inderdaad (zoals chevy66) het goedkoopste is om gewoon de standaard HSS messen te laten watersnijden. De messen zonder sleuven zijn niet zo gek duur.

Ik heb mijn messen hier vandaan. (Inca)
Ik heb contact gehad met woodford en deze kunnen geen kity635 met sleufgaten leveren

Hier ook een oude 635 met messen  zonder inkeping.

indien er in bulk messen worden aangekocht heb ik eventueel wel interesse in een setje messen. Mijn huidige 2 setjes komen aardig op de minimale maat en kunnen dan niet meer geslepen/ingespannen worden.

Deze hoeven dan niet op de waterbank.

En en al natuurlijk wel afhankelijk van de prijs, zegt de Hollander in mij.

De messen met sleufgaten zijn 15mm breder dan de messen die jij laat zien. Ik denk dat deze niet in jouw bankje passen.
 
Laatst bewerkt:

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
62
5
Misschien moet ik het anders brengen.

Als ik HSS messen in de maten zoals eerder getoond aanbied, met sleufgaten voor €40 per set.
Wie heeft er dan interesse?

Groeten,
Kees
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Misschien zeg ik nu iets raars maar volgens mij passen beide setje messen.
Met en zonder inkepingen. Heb je dit al eens geprobeerd ?
Zonder de bank aan te zetten dan.

Heb je eventueel een foto van het messenblok/klem gedeelte
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
62
5
De klemplaten zijn aan de achterzijde heel licht hol. Hierdoor klemmen ze alleen op de voor en achterkant van het mes. Kortere messen raken niet de achterkant van de klemplaten. Er is dan dus nog maar één goed contactpunt tussen klemplaat en beitel.

Vorige eigenaar heeft al rondvliegende beitels gehad. Ik denk doordat de oude beitels (die op de foto) al te ver afgeslepen zijn. Deze zijn nog maar rond de 25/30mm.
 

Bijlagen

  • Beitelas.jpg
    Beitelas.jpg
    147 KB · Weergaven: 19

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
De klemplaten zijn aan de achterzijde heel licht hol. Hierdoor klemmen ze alleen op de voor en achterkant van het mes. Kortere messen raken niet de achterkant van de klemplaten. Er is dan dus nog maar één goed contactpunt tussen klemplaat en beitel.

Vorige eigenaar heeft al rondvliegende beitels gehad. Ik denk doordat de oude beitels (die op de foto) al te ver afgeslepen zijn. Deze zijn nog maar rond de 25/30mm.



Ja, dit is lastig...
Mijn beitel is wel degelijk anders.

Wellicht dat je Veldman slijptechniek in Heerhugowaard eens een belletje kunt geven.
Die kunnen en hebben veel.

Edit:
Oops momentje en bericht aangepast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.