Willem wat voor elektrische handschaaf heb je?
Wat voor schaafmessen zitten daar in, en hoeveel?
Wat voor schaaf ga je gebruiken voor het vlakken, een reischaaf?
Over wat voor hout afmetingen heb je het?
Sommige fabrikanten hebben zogenaamde rustieke schaafmessen, of een speciaal beitelblok daar voor.
In het algemeen ontraden de meeste fabrikanten zelf schaafmessen na te slijpen, ik denk dat dit voor bijslijpen dan ook veiliger is dit niet te doen.
De meeste elektrische handschaven kunnen 2 tot 4 mm dik schaven, zeker de grotere bouwschaven.
Dan ben je denk ik toch wel met 1 of 2 halen van 2 mm van je ruwe hout af?
Mocht je een opstaande streep krijgen kun je die weghalen door die er met een N0.4 die weg te nemen.
Zoals Designer-John al zegt:
De hoeken afronden of afschuinen van je reischaaf werkt makkelijker dan dat je ze afrond.
Deze hoekjes afslijpen of alleen de hoekjes 2 tot 3 mm afronden werd wel veel gedaan bij de houten schaven.
Dit afschuinen of afronden werd meestal al gedaan om de schaafbeitel niet te laten schaven op de plek waar de punten van de klemspie zat.
Die punten van de klemspie veroorzaken nl verstoppingen in de schaafbek, vaak is dat al te zien aan getrapte krullen.
Het totaal afronden werd vaak alleen maar met de voorloper (ouder woord: Roffel) gedaan, en niet met de reischaaf.
Het afronden of de hoekjes er afhalen bij een stalen reischaaf is niet nodig.
In jou geval zal dit niet nodig zijn omdat je de elektrische handschaaf als voorloper gebruikt.
Want waarom zou je een 50mm schaafbeitel gebruiken als je na het totaal afronden een oppervlakte overhoud van 25 of 30 mm???
Het doel van een reischaaf is vlakken, en dat wil niet met een ronde schaafbeitel.
Vaak werd dit afgerond schaven wel gedaan om het zogenaamd rustiek effect eind effect te geven zoals Steven al zegt.
Dit werd veel gedaan bij schouwbalken die als versiering werden gebruikt of bij bv eiken salon tafels.
Dit voor schaven met de elektrische handschaaf is een goede methode denk ik.
Ik heb laast zelf een festool EHL gekocht en er de dag er na 65 meter balkjes van 30 x 40 mee afgereid, en daarna met een No.4 gevlakt. Ik heb wel na het reien, het hout vast met overlengte gezaagt, koste stukken zijn makkelijker te vlakken dan lange stukken