Schaafbeitels low angle jack plane Peaktool, Dictum, Quangsheng compatible?

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Hallo
Hier en daar lees je wel dat de 'low angle jack plane' schaven van Dictum, Peaktool en Quangsheng uit dezelfde fabriek komen.
Zijn de schaafbeitels daarmee ook uitwisselbaar?

m.v.g. Hans-Peter
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hans,

Er zijn twee soorten namelijk de basis peaktool (baptist), Axminster rider(gereedschap pro) die hebben dezelfde schaafmessen.
En de Luban verkrijgbaar bij de Baptist welke een luxere uitgave is van de peaktool. Het schaafmes van de Luban is niet uitwisselbaar met de peaktool!!
Maar ik heb dus de Axminster rider en een half jaar geleden de peaktool bij de Baptist aangeschaft. En deze schaafmessen zijn wel onderling uitwisselbaar. Bij de Axminster Rider krijg je er een extra schaafmes bij.
De schaaf van Dick heeft volgens mij ook dezelfde schaafmesmaar zeker weten doe ik dat dus niet.
De Peaktool is voor die prijs heel goed vlakke zool en goede beitel die van Rider is ook zeer fijn maar ietsje duurder met extra beitel dus. De meerprijs van de Luban ten opzichte van de peaktool kan ik niet goed plaatsen ogenschijnlijk dezelfde schaven 1 met een iets ander diepte stel systeem maar of dat de meerprijs van 40 euro kan verklaren. O ja de Axminster Rider heeft ook een zogenaamde schaafsok bij geleverd en een iets luxere doos.
Heb van deze schaaf een review op dit forum gezet. De peaktool is ook een hele fijne schaaf en qua afwerking en prestatie doet hij niet onder voor de Axminster Rider.

Groetnis,

Roeland

ps ik maak wel even een foto van de twee schaven
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Hallo Roeland
Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Ik heb echter de Luban gekocht.
Toen ik met baptist belde wat het verschil was, werd met verteld dat die Basic variant uit het assortiment gaat.
Mijn beitel ziet er ook anders uit dan die op jouw foto's.
In plaats van die gleuf voor de diepte instelling zitten er bij mij gaatjes in waar de diepte verstelling weer in haakt.
Bij Dictum zie ik ook gaatjes en bij Workshopheaven (Quangsheng) zie ik die ook.
Vandaar mijn gedachte dat ze misschien uitwisselbaar zijn.

Groeten Hans-Peter
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
onderaan deze pagina zet Matt Estlea de verschillende typen onder elkara.

Bronze Tier: Axminster Rider

Silver Tier: Quangsheng

Gold Tier: LN, Veritas

 

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Voor wie het interesseert.
Ik heb de Dictum beitel gekocht :

Die past perfect op de Luban schaaf van baptist in plaats van:
De beitel van baptist kost 23,75 euro t.o.v. de 15,60 euro van Dictum.
Waarom er 8 euro verschil moet zijn begrijp ik niet.
Bij de baptist beitel staat T10 tungsten staal en die van Dictum SK4.
Als ik een beetje google dan is T10 een chinese aanduiding en de SK4 een japanse.
De specs lijken overeen te komen.

Groeten Hans-Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.