Schaafbeitel die zachter is geworden (door machinaal slijpen)?

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inmiddels heb ik de Chinese gelamineerde beitel een tijdje in gebruik en ik moet er toch op terugkomen hoe prettig die is.
Op de één of andere manier blijven er heel fijne sporen achter in het geschaafde oppervlak. Niet aan de randen, maar in het midden van de beitel. Het lijkt alsof er miniscule stukjes uit de snede breken. Aan de schaafsels is ook te zien dat ze niet als één brede strook eruit komen, maar opgebroken in kleine slierten. Met name met heel zoet schaven kruipen die slierten overal tussen, waardoor mond weer verstopt.
Ook krijg ik de indruk dat de beiteldikte niet helemaal lekker werkt bij deze schaaf. Effectief ben ik tijdens het schaven veel bezig met de fijnafstelling en de mond vrij houden, terwijl de mond vrij genoeg is, de keerbeitel goed aanligt en is afgesteld, en de schaaf zelf voorheen prima werkte.

Voor de Nooitgedagt die ik aan het opknappen ben wilde ik de Dictum schaafbeitel kopen. Ik denk er sterk aan om er meteen twee te kopen, al is die beitel net zo dik. Of ik zou de verdubbelaar inzetten en twee Hock beitels kopen, met name omdat die maar 2.2 mm dik zijn. Wordt vervolgd..!

Tja wat zal ik hier op zeggen?
Ik neem aan dat je op een juiste manier slijpt en dat je stenen vlak zijn?
Je zegt dat het schaafsel uit elkaar valt en de mond opening verstopt.
Dat uit elkaar vallen kan aan de hout soort liggen. Het verstoppen van de mondopening dan is de mond opening te klein en belangrijk is de voorzijde van de mondopening vlak en braam vrij.
Laat eens wat fotootjes zien. Vooral van het schaafmes en met name de snede.
Heb inmiddels een aantal nieuwe schaaf beitels besteld met het nieuwe logo :)
En deze twee weken geleden binnen gekregen. Een van deze schaafmessen heb ik in een samen gestelde no 4 gedouwt en 1 in een nummertje drie.
Met de no 4 inmiddels al weer heel wat uurtjes geschaafd en ik moet zeggen super!
Dus ik herken jouw ervaring t.o.v. Het gebruik niet.
Hieronder wat foto’s van de schaaf(Krul) in Siberisch Lariks en Essen en 2 detail foto’s van het schaafmes.
Heb de originele slijp hoek gehandhaaft de spiegel gevlakt! Wat nodig is anders heb je krassen in de snede! Misschien ligt daar het probleem?
Daarna heel even geslepen uit de hand.

Schaafsel Essen
26F09E8D-1C90-4546-B3A0-DA250012DD0E.jpeg

Schaafsel Lariks
E4597BF8-057E-440E-BF61-89C70B53C0F8.jpeg

EB738606-240D-49A1-BBD3-A6A64070BB0E.jpeg

F7F4E754-6D4A-4426-B671-DFA9356D7345.jpeg

4CE75B6F-610E-427C-BFCC-90BA5D609474.jpeg

381E938A-5849-44D9-930E-0C9FAC3879F5.jpeg

Al om al ben ik super tevreden met deze schaafmesjes.
De Annant schaafbeitel daar zou ik ver van weg blijven wel dik en goed staal maar bijzonder slecht afgewerkt.

Beide losse vervangings messen neem ik mee naar de open dag hout.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dankje voor de uitgebreide reactie, Roeland! Als het nieuwe merk beitels bij jou wel goed werkt, dan ga ik toch aan mezelf twijfelen. Zo'n mooie krullen als bij jou krijg ik niet.

De foto's zal ik later moeten maken, hopelijk kom ik daar morgen tussendoor aan toe.
Ik heb de spiegel gevlakt (of eigenlijk voor gecontroleerd, die was al vlak) en samen met de keerbeitel gecontroleerd. De beitel is geslepen zoals alle andere (schaaf) beitels: uit de vrije hand, op diamantplaten, en zo goed mogelijk de bestaande hoek houden. De fijnste diamantplaat is 1200 grit, daarna een paar halen over een strop, en dan is die beitel scheermesscherp.

Om een situatie van gisteren te schetsen: een plank vuren, fijnbezaagd, 38 mm dik. De kant ervan eerst met een #5 schoon en haaks geschaafd. Vervolgens met de reischaaf de kant gevlakt, die trok een perfect brede krul van begin tot einde. Vanaf daar zou ik een ook een perfecte krul verwachten van de #4, maar na meerdere halen kwam er nog steeds geen mooie krul, vooral losse stukjes, en wat sporen in het hout. Met de beitel iets dieper, hapte die meteen flink in het hout.
Met goed licht zijn er ook kleine reflecties in de snede zichtbaar, wat duidt op kleine schades.

Als ik de tijd vind zal ik dit morgen herhalen en wat foto's maken.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De Annant schaafbeitel daar zou ik ver van weg blijven wel dik en goed staal maar bijzonder slecht afgewerkt.
Goede tip. Ik bedoelde overigens niet de Anant beitels, maar het eigen merk van Dictum. Die zijn ongeveer 20€.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Geen tijd gehad vandaag om krullen te maken en fotograferen, wel een paar foto's van de schaaf voor @Roeland .

De mondopening lijkt me voldoende, zie foto 1 (beitel zoet afgesteld, liniaal voor de referentie). Keerbeitel staat ook +/- 1 mm van de snede af.
Vanuit de binnenkant gezien is de mond ook mooi gaaf, zelfs iets tegen de hoek van de kikker geveild.
Als laatste de snede, zo goed ik die heb kunnen fotograferen.
 

Bijlagen

  • 20231013_142356.jpg
    20231013_142356.jpg
    164,5 KB · Weergaven: 22
  • 20231013_142439.jpg
    20231013_142439.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 27
  • 20231013_142552.jpg
    20231013_142552.jpg
    113,2 KB · Weergaven: 27

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De beitel zit prima in de schaaf dat is het probleem niet.

Heb je wat meer foto's van die beitel ook van de achterkant en zijkant.
Er lijken inderdaad schade of bramen op te zitten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.