Schaafbeitel die zachter is geworden (door machinaal slijpen)?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik weet dat het theoretisch kan, maar heeft iemand (van de meer ervaren) houtbewerkers hier dit ooit meegemaakt bij een (tweedehands) schaafbeitel, dat het staal te zacht geworden is? En heeft iemand ervaring met weer terug harden daarvan?

Theoretisch is het mogelijk. Koolstofstaal wordt na het harden weer ontlaten (temperen) door het tijdelijk te verhitten tot 180-400 °C, afhankelijk van de gewenste hardheid. Des te hoger de temperatuur, des te zachter het staal. Als het staal later nog wordt verhit tot boven de temperatuur van ontlaten, wordt het staal zachter dan bedoeld.
Schaafbeitels worden, schat ik, ontlaten rond 250 °C. Als ze laten tot boven die temperatuur worden verhit, wordt het staal dus zachter. Ik heb geen ervaring met machinaal slijpen, maar het lijkt me dat deze temperaturen haalbaar zijn als er niet voorzichtig gewerkt wordt? Als het gebeurd is, is de enige oplossing om het staal opnieuw te harden en ontlaten.

Reden dat ik het vraag is dat ik een Stanley nr. 4 heb, van ergens eind jaren '50 of jaren '60, waarvan de schaafbeitel snel bot wordt. Gisteravond bijvoorbeeld: vers gewet, smalle kant van twee beukenhouten plankjes opgeschoond, daarna de vier kopse kanten op de futselplank en dat was al teveel, beitel was compleet bot. Er was een duidelijk rand voelbaar aan de spiegelzijde van de beitel, alsof de snede is omgevouwen. De slijphoek is tussen 25 en 30°, dus daar zal het niet aan liggen. De rest van mijn (schaaf)beitels hebben een veel langere standtijd.
Ik zie dat Paul Sellers ook een blogpost heeft over dit fenomeen en het opnieuw harden en ontlaten van beitels: ReHardening Your Plane Iron - Paul Sellers' Blog

Voordat ik me daar aan waag, of een nieuwe beitel ga bestellen, wil ik eens polsen of mensen hier dit wel eens hebben meegemaakt (en eventueel ook het opnieuw harden hebben gedaan).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983