Mooi gezegt Jaap! Ik kan veel waardering opbrengen voor dit soort werk. Holtey vond ik ook geweldig, hoewel zijn manier van werken (alles met machines) niet echt mijn "cup of tea" is. Konrad Sauer doet heel veel met de hand wat zijn schaven toch iets menselijker maakt.
En dat het handevol geld kost maakt mijn niet uit, ik hoef het niet te kopen.
Ja, zo is het Kees. Ik rijd in een 17 jaar oude volvo, doet het nog prima, onderhoud is overigens niet goedkoop. Maar kan zeer genieten van een mooie Porsche, Ferrari maar ook een Tesla. Zo vind ik een Altendorf ook een topmachine of een Martin. Maar dat zijn allemaal nog machines.
Heb ooit een middag met Konrad Sauer in een groepje houtbewerkers doorgebracht en naast dat het een ontzettend aardig mens is, ook een bevlogen vakman.
En dan kost zo'n schaaf een keer 2400 euro, haal daar eens de BTW en de marge van Baptist af, kijk eens naar de inkoop van de materialen, zo'n beitel alleen is zo 60 euro, dus inkoop een dikke honderd euro. Vraag dan eens aan Roeland hoeveel uur hij nodig zou hebben voor zo'n top afgewerkte schaaf. Er blijft nog geen 1400 euro aan voorbereiding, inkoop materiaal, maken van een model, het handmatig uitzagen en vijlen van de zwaluwstaarten waarmee het metalen deel in elkaar zit, het modelleren van het hout, het pas maken etc. Met een uurloon an 50 euro is dat 28 uur, dat redt ie lang niet!
Dan al zijn ervaring die is opgedaan met maken van fouten, overleggen, proberen, proefstukken; vergeet niet de naam die hij opgebouwd heeft, wat het eventueel later verkopen van de schaaf enorm veel makkelijker maakt. Er komen nauwelijks machines aan te pas, het afschuinen en polijsten, het vlakken en afstellen is bijna allemaal handwerk..... persoonlijk heb ik er ontzettend veel respect voor. Maar dat heb ik ook voor handmatig opgebouwde racemotoren (mijn hobby voordat ik in hout mijn weg verloor) uurwerken, mooie meubels etc. Het vakmanschap combineert met originaliteit.... Dit zijn de mensen die er voor zorgen dat we allemaal de lat wat hoger leggen. Zoals Kees zegt, je hoeft het niet kopen ..... alleen maar van te genieten, geweldig toch

!!
jaap