Als ik foto 3 van je download en vergroot, zie ik een aantal dingen.
Je schaafbeitel is niet scherp, hij zit vol kleine uitbrekingen.
Het lijkt of je schaafbeitel tijdens het slijpen iets verbrand is.
Wat mij lang geleden geleerd is met het schaven van rijschaven is:
- niet proberen te dikke spaanders afnemen
- de schaaf zoet instellen en meer schaaf bewegingen maken
- de houtenspie bij de punten iets puntiger afvlakken
- na het slijpen een klein stukje van de hoekjes afslijpen in ongeveer 45 graden
Het kartelig opkrullen komt doordat de schaafkrul de houten spie raakt, in kombinatie met een botte beitel.
Als je zoeter wilt schaven de keerbeitel op 0,5 tot 1 mm zetten, bij grover schaven de keerbeitel op ongeveer 2,5 mm zetten. doordat de schaafbeitel niet scherp genoeg is verpulverd het hout, in plaats van het er afsteken. Als de keerbeitel niet vlak op de schaafbeitel ligt krijg je ook verstoppingen, dit kun je herkennen aan schaafsel tussen de schaaf en keerbeitel.
Het afronden van je schaafbeitel in een Nederlands type rijschaaf zou ik persoonlijk niet doen, omdat dit een Amerikaanse methode is. Nadeel hiervan is dat je meer nawerk hebt, omdat je niet vlak schaaft, maar schaaft met een lichte holling. Omdat je minder breedte van je schaafbeitel gebruikt schaaft hij inderdaad lichter.
Neem de tijd als je hout wilt vlakken en rechten met een rijschaaf en voorloper.
Plaats je voorste hand tussen de schaafmond en de voorkant, dus niet helemaal voorop.
Attached files