Schaaf Kennis Gezocht.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Op de boerderijen gebruikte men vroeger als voorbewerking (na het splijten maar vòòr het schaven) een dissel en soms eerst nog een bijl. Ik heb mijn vader het nog wel zien gebruiken. Met een resultaat dat hij het schaven zelfs wel eens achterwege liet. Maar boeren zijn geen meubelmakers. Ze letten alleen op functionaliteit.

mvg
klaas0639
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Op de boerderijen gebruikte men vroeger als voorbewerking (na het splijten maar vòòr het schaven) een dissel en soms eerst nog een bijl. Ik heb mijn vader het nog wel zien gebruiken. Met een resultaat dat hij het schaven zelfs wel eens achterwege liet. Maar boeren zijn geen meubelmakers. Ze letten alleen op functionaliteit.

mvg
klaas0639
P1121717.jpg P1121720.jpg

Ik ben veel dingen, Amerikaan, immigrant, vader... maar ook een beetje boer en ook een beetje meubelmaker.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Sinds enige tijd ben ik bezig met het splijten van stammen om op deze manier planken te maken natuurlijk zijn deze enorm ruw en vaak ietwat scheef dus nu zit ik eraan te denken om deze met een schaaf vlakker te krijgen. Wat voor schaaf zouden jullie hiervoor aanraden? en is de schaaf wel het beste gereedschap voor deze taak?

Ben nog erg nieuw in het houtbewerken dus al het advies is zeker welkom.

gr

Capricorn.

Hallo Capricorn

PS: Ik kon geen soort gelijk topic vinden, als deze er wel is hoor ik het graag dan kan deze gesloten worden.

Zou het soms een idee zijn om dit soort houtbewerking onder te brengen in een aparte topic ?
Zou dan VERSHOUT BEWERKING een goede naam zijn ?
Hier kunnen dan alle gereedschappen , werktuigen en ervaringen die met het ruwe hout/bos/werk te maken hebben in onder gebracht worden .
Mvrgr Adr
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, bedankt klaas maar ik vind jouw verhaal over het splijten en verder bewerken met bijl en dissel heel interssant. Kan je meer erover vertellen?



Ik ga nu een weekje met vakantie, maar ben niet los van het net en vind misschien wel gelegenheid hier wat illustraties te geven. Op basis van herinnering uit midden vorige eeuw (dus ondertussen vaag en geworden hè :))

mvg
klaas0639
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
P6231580.jpg
Ik ga nu een weekje met vakantie, maar ben niet los van het net en vind misschien wel gelegenheid hier wat illustraties te geven. Op basis van herinnering uit midden vorige eeuw (dus ondertussen vaag en geworden hè :))

mvg
klaas0639

Gelukkig vakantie, maar nemen me niet kwalijk als ik een beetje begin maken geïnspireerde door wat jij zeg daar.

En melk stellage voor me giet. Na een bezoek aan de brandhout stapel voor wat materiaal.
P6231578.jpg P6231580.jpg gereedschappen, sommige P6231581.jpg
P6241582.jpg
P6241584.jpg
Getoogd
P6241590.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, bedankt klaas maar ik vind jouw verhaal over het splijten en verder bewerken met bijl en dissel heel interessant. Kan je meer erover vertellen?

Ik zal proberen te beschrijven wat ik me ervan herinner.

Op de boerderij van mijn vader werden onder andere dit soort driewielige wipkarren gebruikt. De as en lagering van het kleinere voorwiel zat in een vork die draaibaar was om een verticale as. Het maakte de kar wendbaar.

10494793_721978591220560_8255981405784169491_n.jpg
Dit is het type wipkar waar ik het over heb.


Van één van de karren was de ligger. die het kleine voorwiel verbond met de hoofdas, bij het kleine voorwiel verrot. hij heeft toen het voorste deel van deze ligger vervangen.

Ik weet niet uit welk houtsoort deze ligger was gemaakt. Het zou eiken kunnen zijn.

Met een kleine bijl met korte steel meen ik, werd een stam in vorm gebracht en afgewerkt met een dissel. Het eindresultaat was tamelijk ruw. Ik herinner me niet meer hoe het gat voor de staande as van de voorwielvork werd gemaakt.



download.jpg
Er werd een vlakke dissel gebruikt voor de afwerking. Ik herinner me nog goed de ronde hamerachtige uitstulping aan de achterkant. Geen idee waar die voor dient

Het maakte toen al grote indruk op me dat je dit met eenvoudig gereedschap zèlf uit een boomstam kon maken. Wat vooral indruk maakte was de liplasverbinding tussen het resterende deel van de ligger en het nieuwe deel.

50187=10248-Plaatje_lasverbinding.jpg


De delen werden met doorgaande bouten/moeren en stalen drukplaten verbonden. Afgewerkt met koolteer geloof ik.Nee, misschien was het een groenige/zwarte carboleum (Zeker niet de mooie karakteristieke blauwe kleur op de foto).

mvg
klaas0639

PS: Mogelijk is de vorm van de liplas niet met de dissel maar met een trekzaag gedaan. Ik weet het niet meer. Ik herinner me wel mijn verbazing dat het op elkaar aansloot :)
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Elke leerling timmerman had toen op school zat twee schaven: de 'ruwschaaf' en de 'zoetschaaf'. De ruwschaaf was wat smaller en had geen keerbeitel. De ruwschaaf werd gebruikt om 'het ruw' of 'het haar' (door het zagen van de planken) te verwijderen. Deze werd iets ronder geslepen dan de zoetschaaf, die recht geslepen werd, op de laatste cm na.

De ruwschaaf werd ook niet echt gewet, want door het ruw er af te halen, was hij toch weer vrij snel stomp. Even de beitel in een stuk kops hout slaan, dan was de braam ook weg (maar echt scherp was de beitel niet)
Als de haren weg waren, kwam de rijschaaf uit de kast. De zoetschaaf (breder en met keerbeitel) werd pas bij 'het opschaven' gebruikt. Dat wil zeggen. Het werkstuk is klaar, in elkaar gelijmd en het werd even mooi geschaafd. Schuren was er niet bij.

Misschien kun je hier wat mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.