Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bedankt voor alle reacties. Helaas tot nu toe dus geen bekende grotere modellen.
De verschillende manieren vastpakken had ik geprobeerd. Idd van alles mogelijk, maar zit waardeloos. Dan nog maar een tijdje schaafloos blijven
:)
Jawel hoor!!! de Stanley Sweetheart heeft een fors handvat.
Hier mijn postje hierover.
stanley-sweetheart-4.19192
Vaak is de grote niet het probleem maar de dikte van het handvat! En niet geheel onbelangrijk de juiste manier van vastpakken en schaven (stukje ergonomie en eigen veiligheid)
Kan met gemak een hele dag schaven, maar wissel wel vaak van schaaf en greep.

Groetnis,
Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kan het model wel veranderen, maar er is geen ruimte om hem hoger te maken. Of je moet de slijptol in je schaafbeitel zetten. Ik heb nooit les in houtbewerking gehad, dus ik doe dingen zoals ze mij het natuurlijkst lijken. Ik vindt persoonlijk een stanley niet echt prettig beethouden.
Zeker wel een cm is zo gewonnen en een handgreep die iets rechter staat ook.
De oude Stanley schaven zijn prettige schaven ontwerp is alweer z'on 150 jaar oud.

Groetnis,

Roeland
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Nee hoor ze zijn specifiek ontworpen voor de pistool greep dus drie vingers aan het handvat en de wijsvinger langs het bestelpakket (of kikker). We zijn namelijk niet aan het boksen, door de wijsvinger te strekken staat gelijk je pols goed ten opzichte van je onderarm.
Ik doelde met "broodje aap" op de opmerking dat een no. 4 voor kleine handen gemaakt is en een no. 5 voor grote handen, want dat is niet zo.
Maar ik zie ook dat ik me een vinger verteld heb, pardon! Ik schreef 4 en 3 vingers, maar bedoelde inderdaad wat jij zegt: de handvatten zijn voor pistoolgrip (3 vingers aan het handvat + wijsvingers naar voren) ontworpen, maar met grote handen misschien beter met komgreep (2 vingers, pink en wijsvinger naast de greep) te gebruiken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik lees op de site van Baptist dat voor deze schaaf geen vervangende beitel beschikbaar zou zijn.
Nu heb je die ook niet dagelijks nodig, maar ik vind het wat vreemd.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik zal idd nog eens naar die houten schaven kijken. Bedankt voor de reminder.
Wellicht ben ik na vele jaren pistoolschieten ook verwend geraakt en heb ik onrealistische verwachtingen bij een grip met ducktail. 😅
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
@kettingspanner,
Als je eens in de buurt van Akkrum bent, kom gerust eens langs. Je kan dan diverse schaven uitproberen van houtblok schaven naar stalen schaven en infillschaven. Hoge of lage hoekschaven of de standaard midden hoekschaven.

Groetnis,
Roeland
Hoi Roeland,

Ik lees het draadje nog eens en zag dat ik niet op jouw reactie had gereageerd.
Ja ik kom graag eens langs als ik de buurt ben. Bedankt voor je aanbod!
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Heb je al vaker geschaafd, en werk je normaal gesproken ook met je handen?
Als je niet echt met je handen werkt, kan ambachtelijk werk in eerste instantie,dus zonder oefening, behoorlijk belastend en oncomfortabel voor je handen en polsen zijn. Ik heb er mensen hun polsen mee zien verkloten.

Alles is een kwestie van aanleren en wennen en daarmee ook het vasthouden en hanteren van gereedschap.
Vroeger heb ik bij een meubelmaker gewerkt bij wie mijn handen dameshandjes lijken, en mijn handen zijn iets breder dan de jouwe. Toch hebben we beiden altijd probleemloos met de standaard stalen schaven van Stanley gewerkt. Zoals bovengenoemd met de wijsvinger naar voren, net als bij zagen met een handzaag....
 
Laatst bewerkt:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
@Geopotes

Nee niet vaker geschaafd, had een cursus gedaan bij baptist en wilde een mooie set schaven aanschaffen maar de gebruikte schaven daar vond ik krap. Vandaar de vraag. Fijn dat ik bij Roeland evt meerdere kan proberen alvorens ik wat moois koop. Maar met prijzen tot een kleine €500 per no4 schaaf wil ik wel wat marktonderzoek doen. :)

Vaar je nog steeds bij van Oord? Toevallig in Vlissingen gezeten? Ik van 97-99.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Mijn hand gaat de 10cm breedte ook te boven... En inderdaad zijn de standaard handvaten dan niet echt ruim. Oplossing is inderdaad in de wijze van vasthouden, vingers (1 of 2) rechtuit houden, en richten op duwen met je palm ipv met hele hand enz. Ik moet zelf mijn wijsvinger rechtuit houden, helpt ook wat met sturen. De maten van Stanley (4-5-6-7-8) hebben alleen betrekking op de lengte van de schaafzool (en de 4 1/2, 5 1/2) op de breedte. Geen invloed op het handvat.

Veritas (Lee Valley) heeft dit probleem wel onderkend en kan diverse soorten handvaten leveren. Zowel de hoek van het handvat als de grootte verandert hierbij. Geen ervaring mee of dit wat uitmaakt.

72116-totes-for-veritas-custom-bench-planes-i-03-r.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
@Geopotes

Nee niet vaker geschaafd, had een cursus gedaan bij baptist en wilde een mooie set schaven aanschaffen maar de gebruikte schaven daar vond ik krap. Vandaar de vraag. Fijn dat ik bij Roeland evt meerdere kan proberen alvorens ik wat moois koop. Maar met prijzen tot een kleine €500 per no4 schaaf wil ik wel wat marktonderzoek doen. :)

Vaar je nog steeds bij van Oord? Toevallig in Vlissingen gezeten? Ik van 97-99.
Ik inderdaad heb in vlissingen gezeten ja, maar dat was in 87-88 voor mijn B.
Daarna naar Volker Stevin wat toen eerst HAM en daarna Van oord is geworden. Eind jaren negentig grond gekocht en een huis gebouwd, dus toen was het gedaan met de bootjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.