Scandinavian Roubo Werkbank

J. Ster

Nieuw lid
10 aug 2020
6
13
Zuid-Holland
Nog voordat ik dit forum ontdekte ben ik begonnen met mijn eerste echte serieuze houtbewerkingsproject. Na verschillende boeken gelezen te hebben, waaronder beide boeken over werkbanken van C. Schwarz en het boek van Scott Landis ben ik mijn eigen ontwerp gaan baseren op de informatie uit deze boeken. Het eindresultaat is een soort kruising van een Roubo werkbank met een "shoulder vise."

Met teken en researchwerk ben ik er in totaal zo'n jaar mee bezig geweest, mede doordat ik steeds in de avonduren er een stukje aan heb kunnen werken. Het meeste werk heb ik met de hand uitgevoerd, dit was al met al een hele klus. Met deze bank heb ik voorlopig één goede basis voor allerlei projecten die nog gaan komen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200821_114743.JPG
    IMG_20200821_114743.JPG
    2 MB · Weergaven: 236
  • IMG_20200818_120715.JPG
    IMG_20200818_120715.JPG
    2 MB · Weergaven: 231
  • IMG_20200706_223016.JPG
    IMG_20200706_223016.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 205

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is een heel mooie werkbank geworden(y), netjes hoor. Daar ga je veel plezier van hebben. Respect voor al het handwerk dat er in zit, je hebt eer van je werk. Heb je hem afgewerkt met een olie of zoiets? Dan is ie ook wat gemakkelijker schoon te houden.
 

J. Ster

Nieuw lid
10 aug 2020
6
13
Zuid-Holland
Dat is een heel mooie werkbank geworden(y), netjes hoor. Daar ga je veel plezier van hebben. Respect voor al het handwerk dat er in zit, je hebt eer van je werk. Heb je hem afgewerkt met een olie of zoiets? Dan is ie ook wat gemakkelijker schoon te houden.
Ik heb er inderdaad 1 laag deense olie van Rustins op gezet, ziet er mooier uit en houdt toch nog wat vocht tegen. Krassen komen er toch wel in, maar het zorgt er in ieder geval voor dat de meeste vlekken gemakkelijk schoon te maken zijn.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Een pronkstuk in je werkplaats , doe het je niet na .
Bijna te mooi om aan te werken .
Maar staat hij wel handig zo , je kan er maar aan een kant aan werken .

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Mooie werkbank.

Ik heb ook de boeken die je genoemd hebt. Zeer nuttige informatie. Qua vorm kwam ik op dezelfde vorm als jij uit. Alleen is die van mij minder mooi uitgevoerd ;-) Vuren balken en multiplex bovenblad.
De klem laatst wel vervangen voor een beuken variant. Daar is vuren veel te flexibel voor.
 

J. Ster

Nieuw lid
10 aug 2020
6
13
Zuid-Holland
Een pronkstuk in je werkplaats , doe het je niet na .
Bijna te mooi om aan te werken .
Maar staat hij wel handig zo , je kan er maar aan een kant aan werken .

Groeten Willem
Het is zeker een nadeel dat je de werkbank maar aan 1 kant kan gebruiken. Helaas is de schuur niet groot genoeg om de bank in de lengterichting er in te zetten omdat daar de fietsen moeten staan. Het is hopen dat er ooit een grote schuur komt....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.