Saxofoon uit hout snijden

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik ben ongeveer 40 uur verder. Ondanks dat er voor mijn gevoel veel gedaan is, is dit niet echt goed zichtbaar op de foto's. Ik verwacht volgende week met de uitwerking van de knoppen te kunnen beginnen. Hier wat foto's.

Wat tussentijdse beschouwingen.
ik vind lindehout lastiger snijden dan gedacht. Veel harde stukken. Met de vezel mee gaat het te makkelijk en breekt het uit met enige regelmaat.
De laatste uren veel met de dremel en een rasp gewerkt,
Omdat er weinig rechte stukken zijn, is het uitmeten erg lastig. Bijna niets is recht.

feb 2024 1.jpg

feb 2024 2.jpg

feb 2024 3.jpgfeb 2024 4.jpg
 

Evert !

Nieuw lid
24 jan 2024
22
45
62
Damwâld Frl.
Hallo Henk,
Wat een uitdaging en het ziet er al goed uit. De basis vorm is al aanwezig, maar er zullen nog vele uurtjes volgen.
Weet je dat de houtsnijder Tico Top ook een saxofoon heeft gemaakt?
Ik heb nog even op google gezocht en vond zelfs een filmpje van het maak proces.
Hierbij de site Saxofoon | T.T.Top
Succes verder en veel plezier met het maken.

Groet Evert
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik heb de site van TT Top bekeken. Wat een mooie creaties. Ik zag dat hij, net als mij, ook kledingstukken heeft gemaakt.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik herken dat wel van Lindehout. Ik heb er een keer wat mee gedaan en dat viel erg tegen.
En ook dat je soms heel veel gedaan kunt hebben, maar dat je er weinig van ziet.

Succes met de volgende stappen. Ik ben benieuwd!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
ik heb werkelijk nog nooit ervaren dat er harde en zachte stukken in lindehout zitten.
Het hout is gekend als zacht en juist heel homogeen. En zo heb ik het ook steeds ervaren. Homogeen als buxus, maar dan een zachtere versie hiervan.

Lindehout word veel gebruikt voor houtsnijwerk in plaatsen als Zuid - Duitsland, Italie enz. juist omdat het zich zo goed laat snijden.

Heeft men last met het snijden van lindehout er last mee dan zijn er twee mogelijke reden: nog niet ervaren genoeg met het snijden /beeldhouwen maar dat is dan wel niet aan een houtsoort gebonden
Of ( en daar tip ik op) de beitels en gutsen zijn niet goed genoeg geslepen.

Eikenhout zal een niet perfect geslepen en niet uiterst scherp gereedschap meer vergeven dan een zachte houtsoort zoals lindehout. De geometrie van de snede zal aangepast moeten zijn aan het werken in een zachte houtsoort en de guts uiterst scherp. Het kleinste braampje verknoeid het al.

Ik zou dus eerst naar de gutsen en het slijpprocedé kijken en eventueel hieraan eerst werken indien dit nog niet perfect is .

Zelf ben ik absoluut geen fan van roterend gereedschap, het effect ervan is hier geïllustreerd: slappe , bibberende, vormen. Het probleem daarbij is dat men niet zeker is dat er nog spanning op de vormen kan gezet worden in een later, of finaal , stadium. als het beeld zich verder ontwikkeld.

Met een "handrasp" zou men in principe meer spanning op de vorm moeten kunnen krijgen, indien men plaats genoeg heeft en de te maken vormen op een effectieve manier kunnen benaderd worden. Maar in het zachte lindehout zullen de meeste raspen de boel eerder "kapot krassen". Ik hou er absoluut niet van.

Daarom de raad: steeds zorgen dat op elk ogenblik , al van bij de eerste guts steeds gewerkt wordt aan het bekomen van gespannen vormen. Een wat slappe vertaling van spanning op de vorm is: een strakke vorm.
Het is niet gelijk aan een gladde vorm, want die kan ook slap zijn.
Staat er in elk stadium spanning op elke vorm dan eindigt men ook mat vormen met spanning erop, en zijn slappe vormen kansloos.

Dat is dus een andere werkwijze dan : als et af is zal het goed zijn. Dit is eerder hopen dan er doel bewust naar toe werken.... vind ik.

Misschien wat streng geschreven, goed bedoelde raad en hopelijk niet verkeerd opgevat, blijft iedereen natuurlijk helemaal vrij om te werken zoals hij/zij wil, wenst en kan.

En de man in het filmpje toont dat het snijden van en sax in linde vlot kan gaan, daar wordt een mogelijke weg naar een eindresultaat getoond.

succes

groeten,
Ornament

www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.