Saxofoon uit hout snijden

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Na het maken van twee kledingstukken uit hout en twee houten schoenen is het nu tijd voor een nieuwe uitdaging. Een saxofoon uit hout uitsnijden. Geen idee of het me lukt, hoe moeilijk het is, op welke schaal ik dit moet maken en hoe lang ik er over doen. Gewoon proberen. Elke keer als ik wat vorderingen heb, plaats ik de foto's hier. Hier in ieder geval de eerste foto. Het is een stuk gedroogd linde. En kijkend naar het aantal knoppen op de saxofoon, dan vrees ik dat ik nog aardig wat werk moet doen.

IMG_5586.JPG
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
na het tellen van alle kleine stukjes kwam ik uit op 37 knoppen en bevestigingsmoeren en 15 lange dunne buisjes. Daarom heb ik besloten om de saxofoon niet op schaal na te maken maar op ware grootte. In de vakantieperiode was het lastig om een groot stuk lindehout te verkrijgen. Het nieuwe stuk hout is binnen en vandaag de eerste keer de zaag in het blok gezet. Hierbij wat foto's. En nee, ik ben er nog lang niet🙃.

contouren gezaagd 3.jpg

contouren gezaagd 2.jpg

contouren gezaagd 1.jpg
de volgende actie is om de zijkanten af te tekenen en uit te zagen. En dan nog maar 52 onderdelen te gaan, waarvan sommige onderdelen 3 lagen over elkaar heen liggen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Het uithollen wordt nog wel een uitdaging. Naast de technische uitholtechnieken heb ik een praktisch probleem. Een gewone sax kan je beperkt vasthouden. Een houten sax is nog veel lastiger om vast te houden en te bewerken. Als ik de sax uithol, dan vrees ik een breuk. Ik ga er over nadenken in welke fase ik de uitholling doe en op welke manier.
 
Het uithollen wordt nog wel een uitdaging. Naast de technische uitholtechnieken heb ik een praktisch probleem. Een gewone sax kan je beperkt vasthouden. Een houten sax is nog veel lastiger om vast te houden en te bewerken. Als ik de sax uithol, dan vrees ik een breuk. Ik ga er over nadenken in welke fase ik de uitholling doe en op welke manier.
Hoi Henk

Ik zou dan alleen gaan voor een optische uitholling aan het eind van de sax ( beker ).
Dan hoef je niet te diep te gaan en niet de hoek te maken.
Zou je hem wel geheel willen uithollen kan dat niet anders dan eerst het geheel door te zagen, de helften uit te hollen en weet samen te voegen.

Tjonge je haalt je wel wat op je hals zeg.
Petje af, nu al.


Gr Edwin
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
dag saxofoon gaat inderdaad naar OpenDag Hout. De vorderingen maak ik langzaam. Niet vanwege de saxofoon, maar wel vanwege kinderen en tussendoor klusjes. De keren dat ik aan de saxofoon werk, blijkt gereedschap het probleem te zijn. Als iemand nog een een suggestie heeft voor een kleine zaag, en dan bij voorkeur een zaag met een zaagblad van ongeveer 2 x 3 cm, dan is de suggestie van harte welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
dag saxofoon gaat inderdaad naar OpenDag Hout. De vorderingen maak ik langzaam. Niet vanwege de saxofoon, maar wel vanwege kinderen en tussendoor klusjes. De keren dat ik aan de saxofoon werk, blijkt gereedschap het probleem te zijn. Als iemand nog een een suggestie heeft voor een kleine zaag, en dan bij voorkeur een zaag met een zaagblad van ongeveer 2 x 3 cm, dan is de suggestie van harte welkom

Kun je eens wat foto's plaatsen van wat je precies wilt zagen? Ik heb ook vaak dat ik in kleine hoekjes moet zagen, dus misschien heb ik daar een antwoord op.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik doe sommig secuur werk met het deuvelzaagje van Veritas - nadeel (voordeel bij afzagen van uitstekende deuvels): de tanden zijn niet gezet - zo kun je vlak met het oppervlak zagen zonder het hout rond de deuvels te beschadigen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
dag saxofoon gaat inderdaad naar OpenDag Hout. De vorderingen maak ik langzaam. Niet vanwege de saxofoon, maar wel vanwege kinderen en tussendoor klusjes. De keren dat ik aan de saxofoon werk, blijkt gereedschap het probleem te zijn. Als iemand nog een een suggestie heeft voor een kleine zaag, en dan bij voorkeur een zaag met een zaagblad van ongeveer 2 x 3 cm, dan is de suggestie van harte welkom.
Bij de japanse zagen vindt je wel miniatuur zaagjes.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
de snelheid zit er nog niet in. Klusjes tussendoor en andere hobbies zorgen voor wat vertraging. Dit weekend weer een paar uurtjes kunnen maken. Maar eerst even een foto van mijn werkplek

uitzicht werkplek 2.jpg
Doordat ik de saxofoon naast het hout heb liggen kan makkelijk afkijken.

beitelproces.jpg
De onderkant houd ik zo lang mogelijk onbewerkt. Dit vergemakkelijkt het beitelen en snijden. De grove stukken heb ik eruit gezaagd.

beitelproces knoppen.jpg
en nu ga ik de 'diepte' in zodat er een duidelijk relief ontstaat. Dit maakt het makkelijker, merk ik, om de juiste stukken weg te beitelen en te snijden. 3D denken is nooit mijn sterkste punt geweest. Fasegewijs dit projectje doen helpt ontzettend.

Enneh, de zaag, daar kom ik later nog op terug.
 
Hoi Henk , ik heb de Sax zondag live gezien en gevoeld. Tjonge word een mooi klusje voor aankomende winter. Vooral bij het fijne werk zul je voorzichtig moeten zijn. Sorry dat ik te weinig tijd had om gezellig te buurten. Eigenlijk is dat het enige probleem wat ik heb. Doordat ik zelf een stand bemand samen met mijn wederhelft krijg ik vaak alleen in de ochtend heel kort de tijd om rond te snuffelen. Dan blijft het vaak bij een stuk hout uitzoeken en dan weer terug naar de stand want er zijn weer bezoekers die meer willen weten hoe en waarmee werkstukken worden gemaakt.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Henk H

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Ik ben bezig om de dieptes te creeëren in de saxofoon. Ik kan er elke week 2 uurtjes aan werken. Ongeveer een half uur tekenen en meten. Om dan vervolgens 1,5 uur te snijden en te hakken.

uitdiepen saxofoon 2.jpg


uitdiepen saxofoon 1.jpg

En mijn eerste meetfoutje heb ik al gemaakt. Maar goed dat gaat toch niemand zien.

Zodra ik de dieptes heb gedaan, dan moet ik gaan snijden onder de kleppen en buizen. Dat wordt een heel geklungel. Daar moet ik dan zelf gereedschap voor ontwikkelen.
 

Bijlagen

  • uitdiepen saxofoon 2.jpg
    uitdiepen saxofoon 2.jpg
    110 KB · Weergaven: 9

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.