Sauna bouwen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik moet voor iemand een sauna bouwen. Geen bouwpakket, maar ter plekke. Aansluitend aan een badkamer. Wat ik niet goed kan vinden, is waar de uitgaande ventilatieopening moet uitkomen. En waar moet de lucht dan naar toe. En een kopse wand komt tegen een niet geisoleerde buitenmuur in spouw aan te staan. Hoe zkan ik die het beste op bouwen? Het geheel wordt van 2 x 3 en opgebouwd, met isolatie er tussen. De vloer wordt 50mm wedi met tegels.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
BIj ons thuis hadden we een sauna, volgens mij zitten er een paar sleuven onder de banken om lucht binnen te laten. Bovenin niks, want dan raak je de warmte kwijt.
Volgens mij gebruiken ze voor de wanden (in ieder geval binnen) schrootjes van een specifieke houtsoort voor, toch? Zowiezo moet er geen hars uit lopen, want dat lijkt me niet zo lekker als die 100 graden is (en zo warm wordt het wel), dus ook nergens schroefkoppen of nagels die je aan kunt raken, want daar brandt je je aan. Die kachels zijn elektrisch, en ik denk dat er een metalen plaat achter zat waar ie tegen de wand gemonteerd zat, en een rekje er omheen.
Bijzonder dat ze je vragen er een te bouwen, zijn het speciale afmetingen? Toen we die van ons maakten, kon je voor dat geld zelf niet bouwen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het is in combinatie met een complete renovatie. De wanden van de sauna zijn ook de wanden van de badkamer en het toilet. Als je de wanden toch al moet zetten, is het niet zo veel duurder om er wat isolatie en folie tegen aan te zetten. De binnen aftimmering heb je toch nodig. Dus dat maakt voor de prijs niet uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij gaat dit over een brandstof gestookte verwarming. Bij elektrische verwarming komt de aanvoer in dit geval achter de kachel. Maar waar ik het beste de uitgang kan maken en hoe dit in het plan is in te passen geeft nog wat hoofdbrekens. Het is nog niet zo eenvoudig om onafhankelijke informatie te vinden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Misschien het makkelijkst om een goed merk sauna design uit te spitten. Daar is er waarschijnlijk al
Over nagedacht.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Harvia is volgens mij gewoon elektrisch, iig de kachel die ik heb wel.
Laag eruit door de wand omhoog en hoog eruit is volgens mij hoe het bij mij in de prefab zit.
Je kunt ook even de eigenbouw sauna sites contacten, die zullen het je ook zo kunnen vertellen
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.