Sandra Witteman, vers hout verslaafde!

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Hallo allemaal,

Sandra stelt zich voor en vraagt zich meteen wat af, want..... zijn er hier nog meer mensen die vers hout bewerken? Alles met ouderwets handgereedschap, het liefst buiten in het bos!

Dat is namelijk wat ik het liefst doe, werken met pas geoogst rondhout en daar leuke dingen mee maken! Lekker buiten bezig zijn en omdat ik met handgereedschap werk kan ik ondertussen genieten van de natuur 🌿 om me heen, de rust, de vogels en het geluid van mijn gereedschap in contact met het hout. Nou ja, het moge duidelijk zijn wat voor soort houtbewerker ik ben.

Mijn houtroots liggen rond 12-jarige leeftijd toen ik begon met Fries houtsnijwerk onder leiding van mijn opa die dat deed. Ergens in de pubertijd ben ik dat kwijtgeraakt, maar een jaar of 6 geleden kwam ik opnieuw in contact met houtbewerken, bij een meubelmaker die ook aan greenwoodworking deed. Mijn eerste lepel was al snel een feit, een weekend volgde waarin ik een tafeltje maakte met poten gedraaid op de trapdraaibank. Dat was helemaal te gék om op die manier te draaien. Een cursus houtdraaien volgde, elektrisch, om alvast wat techniek te leren, dacht ik. Maar het bleef niet bij 1 cursus, er volgden er nog wat meer. Ondertussen wel een schaafbok gemaakt en ook begon ik aan de bouw van een trapdraaibank (nog niet af).

Inmiddels heb ik al heel wat lepels gesneden, want ook dat vind ik heerlijk om te doen en heb ik mijn eigen lepelclub opgericht. Gezellig samen met anderen onze leuke hobby uitoefenen, elkaar inspireren en van elkaar leren! En als ik nog tijd kan vinden wil ik ook wel eens wat beeldhouwen. Dat is nog vrij nieuw voor me, maar ook erg leuk om te doen. Genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan, te weinig tijd om alles uit te voeren, vervelen doe ik me in ieder geval niet.😉

Dit is Sandra in het "kort".😉
Iedereen veel houtplezier en warme groet! 💖

Kan iemand mij vertellen in welke categorie ik het beste berichten kan plaatsen over vers hout bewerken? Alvast bedankt.
 
Welkom Sandra,

Ik ben benieuwd naar jouw werkstukken, heb je ook foto's er van.
Vers hout..... het snijdt heerlijk en de geur ............ ik snap dat je daar verslaafd aan kan raken.
Als je dat dan ook nog in het bos buiten kunt doen dan raak ik daar nu al helemaal relaxed van.

Geniet er van hier op dit forum.

Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
welkom

denk hier
zoniet, slepen ze jou wel naar een ander bos

Bekijk bijlage 93387
Welkom Sandra,

Je berichten passen het best bij de houtsnijders afdeling.

2 jaar geleden hebben we een middag met de mannen van Vershout een lepel gesneden. Erg leuk om te doen. Ik kreeg net van hen bericht dat hun boek over lepel snijden uit is!

Veel plezier op ons mooie forum,

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Welkom Sandra,

Ik ben benieuwd naar jouw werkstukken, heb je ook foto's er van.
Vers hout..... het snijdt heerlijk en de geur ............ ik snap dat je daar verslaafd aan kan raken.
Als je dat dan ook nog in het bos buiten kunt doen dan raak ik daar nu al helemaal relaxed van.

Geniet er van hier op dit forum.

Gr Edwin
Hoi Edwin,

Dank voor je welkom. Het is inderdaad ontzettend zen om buiten met hout bezig te zijn. Voor mijn lepelclub heb ik een prachtige locatie buitenaf waar we tegelijk met het snijden kunnen genieten van de rust en de natuur. 🥰

Ik zal binnenkort wel wat meer van mijn werk laten zien, maar hier alvast het laatste lepeltje waar ik gemaakt heb. 15 cm berk.
 

Bijlagen

  • IMG_20201117_202247_115.jpg
    IMG_20201117_202247_115.jpg
    216,7 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Welkom Sandra,

Je berichten passen het best bij de houtsnijders afdeling.

2 jaar geleden hebben we een middag met de mannen van Vershout een lepel gesneden. Erg leuk om te doen. Ik kreeg net van hen bericht dat hun boek over lepel snijden uit is!

Veel plezier op ons mooie forum,

jaap
Hoi Jaap,
Dank ook voor jouw welkom en voor de tip waar ik het beste berichten kan plaatsen. Nou is niet alles houtsnijden wat ik doe, maar ik zal mijn weg in dit bos wel vinden. 😉

Job en Sjors! Supermannen, ik kom regelmatig op Midgaard, dat is helemaal een fijne plek om te werken met vers hout. Lepelhout 'het boek' heb ik inmiddels thuis liggen, erg mooi en informatief! Trots ben ik ook, want er staat ook een lepel van mij in. 😊
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
dag Sandra,

je bent niet de enige vers hout - Midgaarde - Job en Sjors fan. Ik ben daar vorig jaar begonnen. Inmiddels doe ik vers hout en veel houtsnijwerk. Omdat ik niet alle tijd van de wereld heb, maak ik ook gebruik van machines.

Ik heb bij Job en Sjors de schaafbok gemaakt, daar zit ik nog regelmatig op. Ik ben overigens geen fan van lepels, daar heb ik niet zoveel mee, hoe mooi ze ook gemaakt zijn. Veel plezier!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Vers hout? Gaat toch scheuren en raar doen als het droogt?
Ik heb in het verleden nog wel eens iets creatiefs gedaan met een motorzaag in een verse stam. Na verloop van tijd zat het vol met scheuren door het drogen. Is niet zo erg maar bij een lepel wil je dat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman
Vers hout? Gaat toch scheuren en raar doen als het droogt?
Ik heb in het verleden nog wel eens iets creatiefs gedaan met een motorzaag in een verse stam. Na verloop van tijd zat het vol met scheuren door het drogen. Is niet zo erg maar bij een lepel wil je dat niet.
Dat dacht ik ook ..... tot ik een schaal uit een vers gezaagde berk heb gebeiteld en gegutst.
Tijdens het snijden stond het boom sap in de schaal zo nat was het. Ik heb het afgewerkt met danisch öil en de schal is niet gaan barsten.

f.jwwb.nl_public_r_i_d_hartvoorhout_spjj8u_CAM001531.jpg

f.jwwb.nl_public_r_i_d_hartvoorhout_lmzj5o_CAM001591.jpg

f.jwwb.nl_public_r_i_d_hartvoorhout_ahgzpj_CAM001571.jpg

Dus het kan echt wel, maar ik denk dat je moet weten welk soort hout je gaat gebruiken en een beetje geluk moet hebben. Als je altijd in vers hout snijdt zal er heus wel eens iets scheuren of barsten.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Vers hout? Gaat toch scheuren en raar doen als het droogt?
Ik heb in het verleden nog wel eens iets creatiefs gedaan met een motorzaag in een verse stam. Na verloop van tijd zat het vol met scheuren door het drogen. Is niet zo erg maar bij een lepel wil je dat niet.

Vers hout? Gaat toch scheuren en raar doen als het droogt?
Ik heb in het verleden nog wel eens iets creatiefs gedaan met een motorzaag in een verse stam. Na verloop van tijd zat het vol met scheuren door het drogen. Is niet zo erg maar bij een lepel wil je dat niet.
Hoi Ton,
Vers hout kán gaan scheuren, maar hoeft niet. Basisregel nummer 1 is wel, haal de kern uit het hout. Dan kan het nog wel vervormen, maar de kans dat het scheurt is een heel stuk kleiner. Dan is de houtsoort natuurlijk ook van belang. De ene soort scheurt nou eenmaal sneller dan de andere. Berk staat erom bekend dat het minder snel scheurt dan bijv. kers, wat relatief snel scheurt. En dan speelt de tijd van het jaar waarin de boom is gekapt ook mee. Als de sapstroom stilstaat is de kans op scheuren kleiner dan wanneer je werkt met een boom die in de lente gezaagd is. En zo kun je met heel veel dingen rekening houden om de kans op scheuren in je hout zo klein mogelijk te houden. 🙃
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
dag Sandra,

je bent niet de enige vers hout - Midgaarde - Job en Sjors fan. Ik ben daar vorig jaar begonnen. Inmiddels doe ik vers hout en veel houtsnijwerk. Omdat ik niet alle tijd van de wereld heb, maak ik ook gebruik van machines.

Ik heb bij Job en Sjors de schaafbok gemaakt, daar zit ik nog regelmatig op. Ik ben overigens geen fan van lepels, daar heb ik niet zoveel mee, hoe mooi ze ook gemaakt zijn. Veel plezier!!!
Leuk Henk! Hier ook een schaafbok, heerlijk om op te werken. Ben benieuwd naar je werk.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Hallo allemaal,

Sandra stelt zich voor en vraagt zich meteen wat af, want..... zijn er hier nog meer mensen die vers hout bewerken? Alles met ouderwets handgereedschap, het liefst buiten in het bos!

Dat is namelijk wat ik het liefst doe, werken met pas geoogst rondhout en daar leuke dingen mee maken! Lekker buiten bezig zijn en omdat ik met handgereedschap werk kan ik ondertussen genieten van de natuur 🌿 om me heen, de rust, de vogels en het geluid van mijn gereedschap in contact met het hout. Nou ja, het moge duidelijk zijn wat voor soort houtbewerker ik ben.

Mijn houtroots liggen rond 12-jarige leeftijd toen ik begon met Fries houtsnijwerk onder leiding van mijn opa die dat deed. Ergens in de pubertijd ben ik dat kwijtgeraakt, maar een jaar of 6 geleden kwam ik opnieuw in contact met houtbewerken, bij een meubelmaker die ook aan greenwoodworking deed. Mijn eerste lepel was al snel een feit, een weekend volgde waarin ik een tafeltje maakte met poten gedraaid op de trapdraaibank. Dat was helemaal te gék om op die manier te draaien. Een cursus houtdraaien volgde, elektrisch, om alvast wat techniek te leren, dacht ik. Maar het bleef niet bij 1 cursus, er volgden er nog wat meer. Ondertussen wel een schaafbok gemaakt en ook begon ik aan de bouw van een trapdraaibank (nog niet af).

Inmiddels heb ik al heel wat lepels gesneden, want ook dat vind ik heerlijk om te doen en heb ik mijn eigen lepelclub opgericht. Gezellig samen met anderen onze leuke hobby uitoefenen, elkaar inspireren en van elkaar leren! En als ik nog tijd kan vinden wil ik ook wel eens wat beeldhouwen. Dat is nog vrij nieuw voor me, maar ook erg leuk om te doen. Genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan, te weinig tijd om alles uit te voeren, vervelen doe ik me in ieder geval niet.😉

Dit is Sandra in het "kort".😉
Iedereen veel houtplezier en warme groet! 💖

Kan iemand mij vertellen in welke categorie ik het beste berichten kan plaatsen over vers hout bewerken? Alvast bedankt.
Hallo Sandra,
Ik ben al zo'n 10 jaar een gepassioneerd houtsnijder. Als je eens zin hebt via Facetime, Zoom of Skype samen te snijden, neem graag contact op. Ik heb ook houten ringen gesneden uit awarrapitten. Met een zilveren band erom, geeft het een prachtig sieraad. Het liefst ontwerp ik lepels, spatels etc, vooral van Zirbe.
Met vriendelijke groet, Carl
30F8D46F-D7E9-401C-9FC3-78F0EFC0696D.jpeg32676829-000E-4B48-9F3D-16C722F5E3B1.jpeg0B82AA47-D8EC-4EED-825B-0727069D778A.jpeg2DC92CF6-AC4A-4924-82EC-9E9CDBB135AD.jpegC1CCD733-D053-4BB8-A658-2E8AA9B4B7D9.jpegDEA0368B-E5DB-4668-9B1C-ECD75634569D.jpegB39CDB67-E35F-40EA-9155-F688C2F193D7.jpeg

A31BC144-4E40-4EB6-949E-17D4D48DF23D.jpeg

418F9376-B4B0-43DA-8C53-B16F93E7FD99.jpeg
 

Bijlagen

  • 540C8F80-BE69-40A0-98F4-2A39EA5B0EBF.jpeg
    540C8F80-BE69-40A0-98F4-2A39EA5B0EBF.jpeg
    161,6 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: B.Krijnen en Nerf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.