Sam Maloof inspired low back diner chair (in aanbouw)

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteravond heb ik de dvd maar eens bekeken. Zo op het oog ziet het er allemaal uit alsof het redelijk te doen moet zijn, echter wordt dat straks wel een boel schuurwerk. Heb ook een leen-spookschaafje staan(bedankt paul), ook de dvd zag ik deze niet maar het leek mij een handig instrumentje om bepaalde vormen aan te brengen icm de raspen. Nu wil ik natuurlijk zelf ook een spookschaaf......Had ik die al niet ? Jawel maar die heb ik een tijdje geleden verkocht....hahahaha......Nou ja ... Maar wil ik dan een A. Clifton , B. LieNielsen , C.veritas , D. dick of E. een "oude" opknappen... Oh ja...en ik heb natuurlijk dan ook eindelijk de foredom-hangmotor nodig met een breed assortiment aan raburr-tooth-opzetstukjes....Deze laatste is eerder voorbij gekomen op mijn lijstje, ook Geertje kan deze gebruiken voor haar hobby....
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ha Rick,
Sam Maloof geweldig!!!!, is vooral lintzaag zaagkunst uit het handje en daarna raspen en vijlen een spookschaaf gebruikte hij niet hij vertelde dat hij daar niet zo fijn mee kon werken hij gebruikte geen elektrische powertools om tot zijn vormen te komen, maar de lintzaag.
Zijn medewerkers mochten alleen raspen vijlen en schuren hij gaf middels lijnen aan tot hoever ze moesten Sam alleen vormde alles uit de hand met de lintzaag, En de eindafwerking deed hij ook zelf(laatste olielaag).
Heb zelf een buro en stoel voor mijn dochter gemaakt toen ze haar havo diploma haalde (uit eikenhout) in de stijl van Sam. Foto's van dit setje staan op m'n website portfolio bureau Nickie.
je hebt dus een goed zaaglint op je lintzaag nodig en een paar raspen Sam werkte veel met de Stanley raspen en Sandvik(nu bahco) en hout vijlen en een hele hoop schuurpapier en geduld..
Ben benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Op YouTube staan heel veel filmpjes van Sam Maloof, ook van zijn werkplaats en hoe hij werkte en van zijn eigen gebouwde huis en wp en uitgevoerde opdrachten hij was de eerste meubelmaker/ontwerper waarvan een museum werk aankocht ik meen ergens in de jaren 40 / 50
Er is ook een filmpje waar hij in verteld hoe hij is begonnen hij laat dan ook wat eerste meubeltjes zien velen vonden zijn zaag techniek op de lintzaag levensgevaarlijk hij was autodidact en eigenwijs

Roeland
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren even een kopie'tje gemaakt van de mallen. Het origineel wil ik gewoon graag intact houden. Kopie ao koste maar 5 euro...Nou...Dat viel me weer enorm mee. Ik was net begonnen met het uitknippen van de mallen. Met een beetje geluk heb ik deze aan t einde van het weekend op multiplex geplakt. Dan alles uitzagen en dan de laatste stukken tot aan t lijntje schuren.......Nu had ik bijna van Bep die schuurmachine gekocht....echter had ik zelf nog wat wensen aan zo'n machine dus dat is even uitgesteld tot mijn budget toereikend is (misschien heb ik t dan alweer aan iets anders besteed....paar mooie auriou raspen of zo...) voor deze uitvoering van de cilinderschuurmachine....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Veel succes Rick! Die spookschaafjes van Quengsheng (Dick, Rider, etc etc) lees ik goede berichten over. Een spookschaaf is wel even wennen hoor!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep...daar ga ik mij straks enorm mee vermaken !!

De vooruitgang van de stoel gaat momenteel zeer traag. Graag had ik wat meer tijd en energie gehad om aan de stoel te werken...Echter hoop ik vanmiddag toch wat aandacht aan de zitting te kunnen besteden en misschien zelfs al wel een begin maken met de achterste poten.....
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Enne zet dat movie opneem apparaat aan .
Wij willen een gillende circelzaag horen en zien, rond vliegen hout snippers zien van de turboplane ,zwevende schaafkrullen van de spokeschaaf een hakkende beiteltjes een zwetende Rick.
De chef nacontrolle, de opruim ploeg eva en sam enne .....nu gekloof dat het wel duidelijk is .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zoals ik eergisteren al schreef kan ik weinig tijd vrijmaken voor project "low back dining chair". Eigenlijk is het een combi van weinig tijd/weinig energie. Vandaag dan ook besloten om het project even stil te leggen. Alles heb ik netjes bij elkaar gezet op mijn zoldertje. De komende tijd dus toch nog maar wat kleine , kortdurende projectjes doen ipv de stoel. Natuurlijk gaat de stoel gemaakt worden maar dat zal niet eerder worden dan februari 2014. :(:(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.