salontafel

gouv

Nieuw lid
20 aug 2015
11
0
In mijn eerste topic op dit forum heb ik gepolst naar de mogelijkheden om onder andere een salontafel te maken uit steigerhout. Een post in dit forumonderdeel is een logisch vervolg.

Dit is het resultaat dat ik hoop te halen:
salontafel.jpg

Mijn eerste stap is het maken van een tekening, en in dit geval is het vrij simpel. Ik moet enkel 2 identieke tafelbladen maken en de planken van de poten in een hoek van 90° tegen elkaar zetten.
Ook al is het simpel, toch wil ik mijn tekening van het tafelblad even delen:
Tekening salontafel.jpg

Wat denken jullie ervan? De groene lijnen worden zogenaamde onzichtbare planken met een dubbele functie: de planken van het tafelblad bij elkaar houden en een ankerpunt vormen voor de zwarte planken. De zwarte planken zijn de zichtbare zijplanken; deze worden dus niet van bovenuit vastgeschroefd aan het tafelblad.
De tafelpoten worden dan weer vastgeschroefd aan de zwarte lijnen. Op die manier zou ik geen enkele zichtbare schroef moeten hebben.

Is dit een goede manier van werken? Ik moet er zeker niet bijvermelden dat dit mijn eerste projectje met hout gaat worden:)
Eigenlijk is het een doorgroei van lego naar hout:)

Vooraleer van start te gaan zit ik nog met een issue; in mijn ander topic werd ik al gewaarschuwd voor het uitzetten/krimpen van steigerhout. Ik heb geen zin om mijn constructie te zien vervormen naar een scheef gedrocht...

Om dit zoveel mogelijk op te vangen heb ik volgende tips reeds gevonden:
- werken met gedroogd hout (hoe weet je dat het hout dat je koopt gedroogd is?)
- schroeven eerst voorboren
- hout lakken/beitsen zodat er geen vocht meer in of uit kan.

Is dit voldoende of zijn er nog andere mogelijkheden?

Alternatief: moet ik overwegen om met een andere houtsoort te werken? Ik ben helemaal niet gebonden aan steigerhout, maar wel aan de landelijke look. Het voorbeeldtafeltje heeft de look die ik zou willen benaderen.
Is het bvb een betere optie om met meubelpanelen te werken? (http://www.cando.eu/be-be/assortiment/groep/28-panelen-meubelpanelen/) Ik ga ervan uit dat het werken van dit materiaal veel beperkter is. Nadeel is dat hout dunner is ivm steigerhout (18mm vs 30mm).

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.