Salontafel maken

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Hallo allen,
Een vriend vroeg laatst aan me om een salontafel voor hem te maken. Hiervoor mocht ik een oude eiken tafel van hem gebruiken die niet meer gebruikt werd. Deze heb ik inmiddels uit elkaar gehaald en deels schoon geschaafd (voor de rest nog niet op maat). Nu heb ik ook het ontwerp klaar en zit ik met de volgende kwestie.
Zoals jullie in het ontwerp kunnen zien maak ik het frame van de salontafel van massief europees eiken en verbind ik de regels met de poten dmv blinde pen-gatverbinding.
Echter de volgende vragen:
*het blad wil ik wit hebben maar van welk materiaal? Zelf zat ik te denken aan eikengefineerd MDF wat vervolgens dan wit gebeitst of geverft wordt.
*Is het handig om het frame eerst te lijmen en vervolgens het blad er als het ware in te leggen? Voorwaarde is natuurlijk dan wel dat je een beetje speling moet houden en dat je het frame zuiver haaks moet houden(wat eigenlijk al vanzelf sprekend moet zijn ;) )
*De poten gelijk houden met het blad of iets uit laten steken en dan menageren?

Ook nog een hele andere vraag, voor het maken van de gaten wil ik een bovenfrees aanschaffen en zag de Bosch GMF 1400 CE voorbij komen. Schijnt een hele beste machine te zijn maar natuurlijk best prijzig. Wat maakt deze nou precies zoveel beter dan de Dewalt DW 615 van €260,-? Puur het aantal toeren?
Ik zoek een frees die jaren meegaat en intensief gebruikt kan worden en precies werk kan leveren.
Nou dit waren mijn vragen; alvast bedankt voor de antwoorden en ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden van de vorderingen van de salontafel;)
Mvg,

Jan

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Wat je frees-vraag betreft (van die tafel heb ik geen verstand):

Zelf heb ik de Bosch gekocht. Wat voor mij de doorslag gaf was de verwisselbare voet. De vaste voet heb ik in mijn freestafel hangen, de losse gebruik ik voor werken uit de hand. Wisselen gaat hierdoor heel snel. Ik vind het een plezierige machine die je ook goed (bij werken uit de hand) heel secuur op diepte kan stellen. In de freestafel gaat dat met een lift, dus daar speelt het niet.

Voor werken uit de hand is de aan/uit schakelaar een minpunt. Dat is namelijk een simpele wipknop in plaats van de gebruikelijke 'trigger'. Voor werken in de freestafel is het juist een voordeel: knopje omzetten en met een nullast schakelaar aan en uit zetten.
Ik zag toevallig vanmorgen dat Bosch nu met een model komt waar dat is veranderd.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
@haasjetik:
Ok dus als je ook voor freestafel gaat(kopen/maken?) dan is de bosch aan te raden, bedankt voor je advies. Aan/uitknop valt denk ik wel mee te leven. En enkelt voor het handfreeswerk; welke machine is dan het beste in aanschaf? Alvast dank
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
ik heb verder geen uitgebreid onderzoek gedaan hoor. Festool fan boys zullen ongetwijfeld weer een andere mening hebben. Mij sprak de dubbele basis aan en wat goede tests uit de VS (er moet hier op het forum ergens ook nog een posting zijn van iemand die enthousiast is).
Ik zou in ieder geval voor een schacht van 12 mm (of 1/2 inch) gaan, dan heb je de ruimste keuze in frezen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb zelf een ferm bovenfrees gekocht 1200 watt, toerental kun je zelf instellen.
Degelijke machine met 3 jaar garantie. Ik heb er nog geen nadelen van ondekt en machine al een jaar in gebruik nog nooit gefaald. Machine heeft mij 70 euro gekost. En je kunt voor 50 euro een freestafeltje erbij krijgen.

Die wil ik overigens nog een keer aanschaffen, ik heb zelf een grote freesbank staan de Scheppach HF33 maar ik heb vaak lange latten waar een profieltje aan moet komen en die kan ik dan langs de ferm trekken.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
@haasjetik/Jesse:
Ja de festoolfans ben ik inmiddels ook genoeg tegengekomen met mijn zoektocht :mrgreen: schijnt dat de echte meubelmakers altijd festool hebben :roll: Onzin mi, een stuk gereedschap is goed of niet maar festool heeft uiteraard er wel een goede naam mee. Maar bijv de accutol van festool vind ik persoonlijk waardeloos en prefereer persoonlijk meer de makita bijv. Maar dat is weer een hele andere discussi; ik blijf nog even zoeken naar de ideale frees.

Is er overigens nog iemand die advies heeft voor het blad; gewoon gefineerd eiken op mdf of zijn er betere opties?(kunststof ed wellicht?) Ook advies op de andere vragen zijn uiteraard welkom :)
Mvg,

Jan
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb zelf van Festool de RO 90 DX FEQ-Plus + Midi stofzuiger en daar ben ik bijzonder tevreden over. Ligt prima in de hand (de Rotex dan) en schuurt mooi. Stofafzuiging is voorbeeldig.
Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen ding. Met mijn Makita lamello ben ik ook tevreden (al zal er ook nog wel eens een Domino komen denk ik)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik begrijp niet helemaal wat je precies met het blad wilt doen. Wil je hem strak wit hebben, wit geverft met een houtstructuur of gebeitst wit?
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Het liefst wit geverft met houstructuur, maar zit nog te dubben of ik dat doe met dan een eiken gefineerde plaat(of iets anders) of dat ik het blad helemaal niet wit doe en gewoon een passende houtsoort(andere dan eiken) als blad. Heb alleen geen flauw idee welke houtsoort ik dan zou moeten nemen.
Als iemand advies/tips heeft dan is dat uiteraard welkom, dan ga ik ondertussen door met uitvogelen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dan kan zou je er ook gewoon voor kunnen kiezen een multiplex plaat te nemen.

Ik zie trouwesn op de tekening dat je op alle hoeken een inkeping moet maken omdat daar de poot 'in de weg' zit. Dit kan je gewoon zagen daarna het blad met lamello's aan de regels maken. Van te voren alles beitsen en aflakken daarna alles pas in elkaar lijmen. Hierdoor krijg je een strakker geheel en zit je niet tegen afgeplakte verfrandjes aan te kijken.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Multiplex lijkt me ook geen verkeerd idee om te gebruiken. Inkeping was ik idd al van plan te maken met de tafelzaag. Blad kan niet vast maken met lamello's aangezien ik geen freesmachine daarvoor heb. Misschiend dat ik verbinding met losse veer doe of iets anders. Idd eerst lakken dan pas lijmen. Denk dat ik ook even de rande aftape en na het klemmen uitgeperste lijm zoveel mogelijk weghaal; zal het resultaat niet benadelen dacht ik zo :lol:

@haasjetik: Je zal het misschien niet geloven maar heb vanmiddag zowaar de bovenfrees OF1400 van Festool aangeschaft :mrgreen: Verkoper van Kruis(goede zaak overigens) had een goed verhaal en wist me te overtuigen van de voordelen van de Festool tov andere merken. Bovendien was hij goedkoper dan elders te verkrijgen en kreeg ik bovendien korting; en ach ik blijf een hollander ;) Heb m nog niet helemaal uitgetest maar dat komt vast en zeker morgen :)

Ik houd jullie op de hoogte!
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Gefeliciteerd, heb je zeker een goede aan!
Je hebt nu wel een nieuw probleem: als het niet goed gaat ligt het niet aan je gereedschap :D
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@janus91

Ik zou graag je bevindingen willen horen over de frees. Ik ben van plan om dit jaar nog een bovenfrees aan te schaffen. Echter twijfel ik voornamelijk tussen de Festool 1010 en diegene die jij hebt. Ik ben nog niet van plan om met een freestafel te gaan werken, maar dat gaat zeker ook komen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
janus91 zei:
......*het blad wil ik wit hebben maar van welk materiaal? Zelf zat ik te denken aan eikengefineerd MDF wat vervolgens dan wit gebeitst of geverft wordt.
Fantastisch, doen zou ik zeggen. In elk geval geen massief houten blad strak in het frame leggen, dat geeft spanningen of meer.....
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
Nou de dag na aankoop van de bovenfrees maar aan slag gegaan ermee. Nadat de poten aan de bovenkaant 'schoon' waren gezaagd maar begonnen met het maken van een mal voor de bovenfrees. Eerst even uitgetest op een stuk vuren en ja hoor; in een keer goed :D Op de foto kan je de mal zien en zul je zien dat ik de poot vast geklemd heb met een lijmklem(tegen het verschuiven uiteraard) en geleid wordt tussen mdf stroken. Normaal gesproken had ik vuren latjes gebruikt maar die had ik niet meer liggen helaas. Gelukkig ging dit ook goed en heb ik zonder problemen de gaten voor de pen-gat verbindingen gemaakt voor boven. Vervolgens de aanslaglatten voor de bovenfrees 300mm opgeschoven en voila de andere gaten waar aan de beurt; ook dit ging vlekkeloos.
Het gat is slechts 30 mm diep maar moet bijna 2x zoveel zijn als je de stelregel aan houdt(pen= 3/4 van breedte poot). Echter denk ik dat je met een pen van 30 mm er ook goed vanaf komt(zeker omdat er zowel boven als onder een regel zit)
Nadat de gaten klaar waren maar begonnen met de pennen op dikte zagen van de kopse regels en ik moet zeggen; m'n eigen zaagtafel (bosch pts 10) is me meegevallen qua haaksheid en hoogte-instelling. Van te voren dacht ik dat het nogal wat werk in handen had om deze zuiver te krijgen maar was gelukkig vrij snel klaar :D
Inmiddels klaar met de pennen op dikte zagen en ga zo de pennen lange regels onder handen nemen.
Al met al is het wel een aardig karweitje maar het is simpelweg leuk om te doen moet ik zeggen. Weer is wat anders dan een dominofrees of lamellofrees :lol:

@haasjetik: Zeker weten een goede aankoop, en ja zal nu mezelf soms moeten vervloeken in plaats van de machine :lol:
@ironmikie: De verkoper raadde me onder andere deze frees aan omdat deze op de langere termijn ook geschikt zou zijn voor stationair gebruik. Ik kan niet spreken over de 1010 maar de 1400 freest heerlijk, maakt weinig herrie, en zelfs zonder stofafzuiging houd je het prima uit en worden de spaanders niet in je smoelwerk gesmeten. Heb tot nu toe alleen te maken gehad met de diepte instelling maar van die kan ik alvast zeggen dat ie heel nauwkeurig werkt. Persoonlijk raad ik dus de 1400 aan.
@Tjeerd: Ja heb het met die maat besproken en hij was ook wel te spreken van eiken gefineerd blad dus heb de bestelling bij de houthandel maar even gewijzigd.Ben benieuwd hoe het er uit komt te zien :)

Zo genoeg gelult nou maar weer aan de slag.

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
janus91 zei:
Normaal gesproken had ik vuren latjes gebruikt maar die had ik niet meer liggen helaas.

Dat maakt toch niet uit? Het is een mal en je verspilt nou niet onnodig massief hout...


Trouwens ik heb even een freesje voor je opgezocht en je kan deze schijffrees prima gebruiken voor het maken van de verbinding tussen de regel en het blad. Strook van 4 mm multiplex ertussen en het is een goede sterke verbinding. http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/705083E-4

Over het lijmen van het blad dat zou ik niet met tape, als je tape te goed aan drukt op een verse lak bestaat de kans dat je de lak eraf trekt. Het best is gewoon, als de lak goed uitgehard is, lijmen en de lijm een uurtje laten drogen dan pas het overtollige eraf halen met een stukje hpl oid.
 

janus91

Actieve deelnemer
26 mrt 2010
59
0
De Salontafel begint inmiddels aardig op te schieten. Gisteren eerst de pennen op maat en passend gemaakt van de regels aan de korte zijde. Eerst machinaal met de zaagmachine en vervolgens met de beitel; deze was echter nogal bot en me slijpspullen liggen op school dus besloot ik maar om ook de vijl maar te gebruiken. Dat ging prima moet ik zeggen en de pennen pasten allemaal mooi. Nadat de regels van de korte zijde klaar waren moest ik nog de pennen van de lange zijde maken. Ipv met de zaagtafel besloot ik het eens met de bovenfrees te proberen; puur om te kijken hoe goed je dan te werk kan gaan. Het is in het begin even uitvogelen hoe je alles precies opstelt maar als je eenmaal bezig bent dan blijf je ook voorlopig bezig. De pennen waren mooi op maat en hoefde enkel nog de menagering weg te halen met de zaagtafel. Vervolgens weer met de vijl en beitel aan de gang en voila de tafelframe kon even in elkaar gezet worden :D Wat mij betrefd staat hij redelijk goed in elkaar; het is echter altijd even afwachten hoe het gaat met het lijmen.
Maandag weer aan de slag moet nog een paar gaten opvullen die voorheen ook diende voor een pen gat verbinding van de tafel; en de plaat ophalen en op maat laten zagen bruto bij de houthandel.
Ik houdt jullie op de hoogte.
@Renault: Bedankt voor de tip dat lijmen van het blad moet wel lukken zo. Ik ga echter even niks meer aanschaffen; de frees was duur genoeg dus hoop een goede verbinding te maken met de materialen die ik nu tot m'n beschikking heb.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.