Salontafel in Es

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Ik begrijp uw keuze van het kleur. Maar toch ik vind het persoonlijk jammer dat je het zo bedekt.
Smaken verschillen nu eenmaal. Moet wel een prachtig project geweest zijn om aan te werken denk ik zo.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het mooie is dat iedereen vrij is in zijn keuzes. Qua constructie en de manier waarop je het gedaan hebt, mooi werk.

Dat je deze kleur afwerking hebt gekozen snap ik dan weer helemaal niet. Ja ok, de directie heeft bepaald, maar dan nog.

Met deze kleur had je elk gewoon stukje hout kunnen nemen. De tekening is eigenlijk gewoon helemaal verdwenen... Het effect wat ik nu zie is alsof het met een heel grove kwast even vlot van afwerking is voorzien...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Een beetje credit:
Uit ervaring weet ik dat foto's vaak niet de juiste kleur en texture weergeven.
In het echt ziet hout er vaak veeeeeeel mooier uit dan op een plaatje.
Zelfs al zou je het mat krijtwit verven, dan nog zie je of het echt hout of MDF is.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Klopt helemaal Sunrayes. Overigens: dit was ook gewoon de eerste laag vlak na aanbrengen he. Oftewel kletsnat en de borstelstroken nog geen tijd gehad om uit te vloeien.

Het is een transparante lak met "rustiek eiken" pigment, maar nog steeds transparant. Die eerste laag is ondertussen droog en weer opgeschuurd, en de houtnerf eronder is echt nog wel netjes zichtbaar hoor. Alleen het contrast tussen de witte delen en de knoest aan het uiteinde is minder sterk wat ik ook wel wat jammer vind.

Uiteindelijk komen er 3 lagen op, die vervolgens lichtjes opgeschuurd en dan gepolijst worden in de hoop een mooie satijnglanzen tafel te bekomen mét zichtbare nerf.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Gompy's reactie had toch wel wat bij me losgemaakt. Bijgevolg heb ik het hele blad terug blankgeschuurd en beter opgeschuurd alvorens weer aan de slag te gaan.

Vervolgens heb ik opnieuw 2 lagen van de gebruikte lak aangebracht , maar dan met een degelijke borstel.
Nadien afgewerkt met 1 laag blanke lak en enkele dagen laten uitharden.

Vanochtend heb ik de tafel naar zijn plek verhuisd. Al bij al ben ik behoorlijk tevreden met het resultaat, alleen staan er best nog wat schuursporen in het blad. Heb best lang liggen schuren en zonder lak leek het hout prima, zelfs van dichtbij, maar zodra ik het lakte kreeg elk krasje weer een nadruk.

Maar goed, voorlopig laat ik het hierbij, ik verwacht stiekem toch dat zoonlief er op een jaar tijd meer krassen in gaat krijgen dan dit en ik vervolgens terug aan de slag kan om hem opnieuw af te werken :p

Het blad van bovenaf gezien, ben erg blij dat ik opnieuw geschuurd heb want de nerf is wel stukken beter zichtbaar nu.
IMG_1829.jpg


IMG_1836.jpg


Het tafeltje op z'n plek gezet:
IMG_1840.jpg


Hier zie je de middenbalk met de ruwe onderzijde. Daarvan moet ik straks nog eens een mooie foto maken. Ik heb de bast laten zitten maar met een schuurwiel op de boormachine bewerkt zodat het buitenlaagje eraf was, en nadien alles mee gelakt. Geeft een erg mooi effect vond ik persoonlijk.

IMG_1842.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Juist! Ben blij dat je geschuurd hebt, vond het echt niet mooi. De kleur en uitstraling nu, voor zover goed zichtbaar op een foto, vind ik stukken mooier en je ziet het fraaie stuk hout ook veel beter, goeie beslissing!

Je hebt een kleine rondlopen, las ik, dan snap ik de keus voor lak, maar een goede olie had je tafel echt laten stralen denk ik. Kind groot, dan kaal maken en in de olie zetten! De tafel dan he, niet het kind, daar kunnen ze slecht tegen namelijk ;)

Groet, Rob.
 
  • Leuk
Waarderingen: HEVE

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik werk normaal inderdaad graag met olie maar omdat dat geen harde beschermlaag achterlaat durfde ik dat niet met onze zoon. Als ik zie wat ie al met onze eettafel heeft klaargespeeld met de achterkant van z'n vork de voorbije maanden...

Misschien over een jaar of 10 :)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
6.5 jaar later, was ik het donkere hout beu (en ondertussen is de oudste zoon al 8 en de jongste ook al weer 4...) , en heb ik de tafel helemaal gerenoveerd naar een natuurlijk essen kleur met daarin een epoxy river... Trends zijn trends he.

120054848_2698176217116154_5452170860733502101_n.jpg


120142372_2698176243782818_5179894731212646675_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Martin van der Wilt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.