Salontafel eikenhout/metaal

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Onze teakhouten salontafel paste niet meer in ons interieur. Dus daarom moest er maar een andere gaan komen.

Ik heb vorig jaar al een 3-tal eiken palen op te kop getikt van 25x25cm en 260cm lang. Deze waren erg lang binnen opgeslagen, en daarom goed droog. En voor de prijs van 60 euro voor 3 balken kon ik ze ook niet laten liggen.
Enige puntje was toen, dat de ware maat niet in de advertentie stond, en ik kon de balken mooi in de auto vervoeren. De aanhanger hoefde niet mee omdat het makkelijk zou passen.
Eenmaal daar aangekomen, was de situatie dus iets anders. Maar omdat het niet in de buurt was, en er meerdere gegadigden op de loer lagen, moesten de balken mee.

Nou.. dat is gelukt... dan had ie maar aanhanger moeten worden vroeger ;)
20220610_201304.jpg

Ik heb geen vochtmeter, dus ik weet de precieze procenten niet, maar ik verwacht niet veel werking meer.
En een scheurtje meer of minder maakt in principe ook niet veel uit. Dat houd je toch met deze dikte balken. En dat heeft ook weer charme, zullen we maar zeggen.



De balken waren niet erg haaks of vlak. Mijn Inca vvd kon deze maat niet aan, dus was de volgende optie om met de bovenfrees te gaan vlakken.
De 1e zijde was makkelijk. Met 2 multiplex geleiders en een snel gemaakte freeshouder was het een eitje.
De andere kant was ook makkelijk, omdat de 1e zijde al vlak was, de tegenovergestelde zijde dus ook precies goed was. Als de geleiders en ondergrond maar goed zijn.

20230724_144303.jpg
20230724_205640.jpg

Het moesten uiteraard wel haakse balken gaan worden, dus de 3e en 4e zijde moest ik precies haaks erop zetten. Maar dat is perfect gelukt moet ik zeggen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik heb op sommige stukken bijna 20mm afgehaald om ze goed haaks te krijgen, en heb balken overgehouden van 22x22cm. Een mooie maat om verder mee te gaan.

Aan schaafsel geen gebrek trouwens. Wat een rommel komt daar af. Alles zat eronder, het vloog alle kanten op. Een goede reden om alles daarna weer spik en span te maken.
20230724_143044.jpg

Daarna moesten de balken op de goede lengte afgekort worden. Ik heb met de invalzaag het meeste gedaan, en het laatste stuk met handzaag. Mijn oog/handzaag coördinatie is nog niet zo goed, dat ik ze helemaal met de handzaag wilde doen.
De middelste balk op de foto moest nog op lengte gemaakt worden.

20230728_213428.jpg
20230728_213421.jpg

Ik ben nu aan het schuren toe. Uiteraard heeft de bewerking met de frees niet echt een glad resultaat.
20230730_204036.jpg


Het onderstel ben ik ook mee bezig geweest. Ik heb bij de buurman (oudijzerhandel) een mooie koker van 10x10 gevonden, en wat platstaal van 10 cm breed en 10mm dik waar ik wel wat moois van kon maken.

20230730_204014.jpg

Met de slijptol de koker doorgezaagd en op lengte gemaakt, evenals het platstaal. Daarna met een schuurschijf ontdaan van lichte roest en verf.

Mijn lasbaksels durf ik niet op de foto te zetten, dus die krijgen jullie niet te zien ;) , maar stevig is het zeker!
En ik ben tevreden met het resultaat. Kijken of we er nog 1 dezelfde kunnen maken.

Ik heb meteen gaten in de koker geboord om straks de balken vast te maken.

20230729_213531.jpg
20230729_213541.jpg
Volgende stap is het schuren en aflakken van het hout, en het spuiten van het onderstel in matzwart.

Maar dat is voor de volgende keer.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En voor je het weet, is het project alweer afgerond.

Ik heb helaas geen fotos meer gemaakt van het losse onderstel, maar het past in ieder geval perfect.

Ik heb er wel 4 wielen onder gezet. Zo is de tafel nog makkelijk aan de kant te zetten als dat nodig is. Elk wiel kan 100kg dragen, dus dat zit wel goed. Ik heb per wiel 4 gaten getapt, zodat de wielen in het ijzer vastzitten met boutjes en niet in het hout ivm eventueel werken van het hout. En het onderstel staat maar 18mm van de grond door de wielen.

20230802_203731.jpg

De balken zijn 3 keer afgelakt met Skylt ultra matte lak. Met 3 kinderen in huis, vinden wij dat de beste bescherming. Ik heb de keukentafel maar even gebruikt, omdat de werkplaats best stoffig kan zijn.

20230731_233453.jpg20230731_233506.jpg


En de poten gemonteerd en vastgezet met flenskopschroeven in de onderkant van de balken. Samen met een, door mijn vrouw gemaakt, dienblad met vaasjes met versgeplukte bloemen uit de tuin, is het een prachtig geheel geworden (al zeg ik het zelf)

20230802_210721.jpg20230802_210748.jpg

Totale breedte is 66cm en 100cm lang. Hoogte is 28cm vanaf de grond. Geschat gewicht is 100kg plus.

Op naar de volgende klus.. een nieuwe eettafel :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.