Ruw gezaagd hout haaks maken zonder schaafbank

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ik vroeg me af wat nu de beste werkwijze is om ruw gezaagde planken mooi haaks te maken indien je niet in het bezit bent van een schaafbank,
maar wel een vindiktebank, tafelzaag & invalzaag hebt.

1 - De plank op een rechte slede lijmen (lijmpistool) met blokjes onder zodat die stabiel ligt
2 - Door de vandiktebank sturen totdat het plat is.
3 - Plank af de slede halen en langs de andere kant door de vandiktebank sturen zodat beide kanten parallel zijn
4 - Met de invalzaag een rechte rand snijden aan een kant
5 - Daarna naar de tafelzaag om de andere kant parallel te snijden

Maarrr, wat als je ruw gezaagde balken te dun zijn om makkelijk de invalzaag te gebruiken.
hoe ga je dan best te werk? Zijn er bepaalde truukjes of andere werkwijzes die jullie kennen die het makkelijker maken?
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey Ramin,

Wat ik vaak doe als mijn liniaal van mijn invalzaag breeder is dan mijn plank dan leg ik er nog een plank naast. Die moet natuurlijk wel dezelfde dikte hebben anders gaat alles fout. Twee planken naast elkaar is goed te doen bij drie of meer wordt het wat onhandig allemaal. Maar als je een tafelzaag heb en niet te langen stukken "recht" wil maken dan kan je ook wel een slede bouwen voor je tafelzaag, daar zijn genoeg filmpjes op YouTube van.

Mvg Bub
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Hey Ramin,

Wat ik vaak doe als mijn liniaal van mijn invalzaag breeder is dan mijn plank dan leg ik er nog een plank naast. Die moet natuurlijk wel dezelfde dikte hebben anders gaat alles fout. Twee planken naast elkaar is goed te doen bij drie of meer wordt het wat onhandig allemaal. Maar als je een tafelzaag heb en niet te langen stukken "recht" wil maken dan kan je ook wel een slede bouwen voor je tafelzaag, daar zijn genoeg filmpjes op YouTube van.

Mvg Bub
Ik plak ook wel eens met tape een (lange) waterpas aan het hout vast en haal 'm dan door de tafelzaag. Dan heb je een rechte kant en kan je daarna die kant gebruiken om ook de andere kant recht af te zagen. Dan heb je geen slede nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Als ze te dun zijn, kun je ze ook verticaal op je slede klemmen en door je vandikte halen.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Hey bedankt voor de tips allemaal. Vastzetten op een rechts stuk plaat of mijn slede in dit geval en door de zaagtafel halen is inderdaad een goeie oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.