Russisch Berken multiplex bureau, matte afwerking met epoxy

Pjoeloe

Nieuw lid
7 okt 2013
6
0
Na het nodige speurwerk op dit fora en andere heb ik toch nog een aantal vragen.

Het idee is om een "zwevend" bureau van 4,2m x 0,9m te maken van Russisch Berken multiplex. Om een sterk afgewerkt blad te krijgen dat resistent is tegen krassen en deuken wil ik het afwerken met een dunne coating epoxy. Om te voorkomen dat het gaat vergelen zal ik er een UV stabilisator aan toegevoegd worden. Wanneer de epoxy echter direct op het blad aangebracht wordt, zal deze echter van kleur veranderen. Om dit te voorkomen was mijn idee het blad eerst te behandelen met Skylt Ultramatte PU-lak.

Hieronder een overzicht hoe de lagen opgebouwd worden:
  • laag 3: epoxy + UV stabilisator;
  • laag 2: Skylt Ultramatte;
  • laag 1: Russisch Berken multiplex;
Ik zit alleen nog met een laatste uitdaging; hoe krijg ik een matte afwerking. Is het een idee om de epoxy na uitharden licht op te schuren met een fijne korrel? Of zijn er andere mogelijkheden om dit resultaat te behalen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik begrijp niet goed waarom een dun laagje epoxy op een laklaag een blad bestendig zou maken tegen krassen en deuken. Het kan niet het hout intrekken (want dat is afgesloten door de lak), dus de weestand moet van dat dunne laagje komen. En of dat dan bestendig is tegen krassen en deuken? Ik vraag het me sterk af.

Hoogglans epoxy zo opschuren dat het egaal dof wordt, zonder verdere patronen, lijkt me trouwens ook niet gemakkelijk.

Alles bij elkaar zou ik eerst een proefstukje maken met alleen Skylt en kijken of dat niet volstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjoeloe

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Alles bij elkaar zou ik eerst een proefstukje maken met alleen Skylt en kijken of dat niet volstaat
Skylt is een 2 componenten vloerenlak, dus gemaakt om kras en stootvast te zijn. Hangt er wel vanaf hoe hard het multiplex is natuurlijk. Maar berken multiplex heeft veel lagen en redelijk hard volgens mij.
Ik zou dus net als Jurriaan adviseren om eerst skylt te gebruiken zonder de epoxy. Voegt weinig toe in mijn ogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjoeloe

Pjoeloe

Nieuw lid
7 okt 2013
6
0
russisch, fins of baltisch ?
kwaliteitsklasse ?
mogen we de prijs/m² weten ?
een paar weken geleden heeft een collega russische gekocht die minder duur zou geweest zijn
bij nader inzien heeft hij die nadien voor finse ingeruild
Ik heb het nog niet gehaald, prijzen lopen hier (omgeving Leiden) wat uiteen voor een plaat (Russisch) Berken van 2500x1250x18mm (prijzen inc BTW):
1) €125, B/BB afwerking
2) €87, afwerking onbekend
 

Pjoeloe

Nieuw lid
7 okt 2013
6
0
@jelmer & @Jurriaan, dat was mijn eerste gedachtegang ook; enkel Skylt en klaar. Maar met enkel Skylt op het blad zal het op den duur gaan vergelen. Vandaar de extra laag epoxy met UV stabilisator. De expoxy laag is niet primair bedoelt om krassen e.d. tegen te gaan.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een multiplex blad gaat zelfs met een afwerking nou niet echt heel erg bestand zijn tegen deuken, het is gewoon niet hard genoeg.

Skylt (of een goede blanke lak) erop gaat werken maar echt duurzaam wordt het niet voor een bureaublad. HPL of hardhout is een stuk beter....
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Wanneer je skylt lak gebruikt en moet krasvaster zijn, adviseer ik naast de original de Titanium bij te nemen (=prijzig). De titanium gebuik je als 3e en laatste laag, dat zorgt voor krasvaste laag en je behoud je houtlook.
Mocht het in de loop van de tijd je bureau "glanzend" worden of is vuil, kun je deze even afnemen met verdund conditionor. Is zeg maar een soort sopje en onderhoudsmiddel voor Skylt. Werkt goed moet ik er bij zeggen.

Ik lees vaker verhalen over houtverkleuring in de loop van de tijd bij skylt lakken. Tot nu toe heb ik niets van kleur verschillen gezien.

Even iets anders, is Osmo hardwax olie niets? Dan hoef je niet te klooien met componenten A en B. Ik heb hier helaas geen ervaring mee, heb op deze site wel positieve verhalen van vernomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjoeloe

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
epoxy mits enige laagdikte is erg hard dat werkt wel degelijk als oppervlak versteviging
maar als kan stuk natuurlijk.

ik heb het bureau van mijn puber (van plywood) met 2* skylt behandeld.
ik verbaas mij er over hoe goed dat blijft.
je ziet dat het gebruikt wordt maar in verhouding tot zijn vorige blad dat in de jachtlak stond blijft deze een stuk beter
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjoeloe

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Een zwevende buro van 4,2m en 0,9 diep van 18mm dik zal behoorlijk gaan doorbuigen.

Gaat de epoxy de originele kleur bewaren? Als er een UV stabilisator inkomt, is dat niet typisch iets wat het hout veel donkerder maakt?

Staat de buro in volle zon? Dat maakt al een verschil op de termijn van de vergeling. Uiteindelijk zal het wel gebeuren, maar ik weet niet of je het kan tegenhouden zonder grote compromissen.

En zit het evenwicht goed? Je gebruikt relatief zacht en kwetsbaar hout, maar investeert bovengemiddeld veel in dikke lagen plastiek erbovenop.

Je zou ook kunnen opteren voor gewoon skylt en na verloop van tijd evalueren of je de verkleuring te erg vindt; en dan gewoon een laagje afschuren en nieuwe skylt erop. Dan zijn meteen ook alle krassen en problemen weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjoeloe

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Al het hout vergeelt, het maakt niet uit met wat je het afwerkt. Skylt heeft juist erg goede uv blockers en middelen om het hout zo bleek mogelijk te houden.
De uv stabilisator voor de epoxy is in eerste instantie bedoeld om de epoxy niet te laten vergelen. Niet direct om het hout vergelen tegen te gaan.
Multiplex, zeker berken, is in verhouding juist ontzettend zacht. Om dit te ondervangen met epoxy moet je een vrij dikke laag opzetten (in de mm schaal) dunner heeft anders weinig zin om het zachtere multiplex harder te maken. De epoxy 'veert' anders zo mee in het hout

Daarboven komt nog dat de krasvastheid van epoxy niet echt anders is dan de eerder genoemde lakken.
Probeer dus eerst zoals genoemd alleen een matte blanke lak. Als dit niet genoeg zal zijn dan moet je verder kijken maar dan betwijfel ik of hout wel de juiste keuze is.


Even nog een toevoeging over jachtlak.
Jachtlak is speciaal ontworpen om juist zeer flexibel te blijven op bijvoorbeeld masten en een goede duurzaamheid voor buiten te garanderen. En is dus helemaal niet goed bestand tegen krassen. Daar zijn nou juist de parket lakken goed voor geschikt. Die dan weer beter niet buiten gebruikt kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pjoeloe

Pjoeloe

Nieuw lid
7 okt 2013
6
0
Bureau zal gedragen worden door 4 beugels, met een maximale tussenliggende ruimte van 1,6m. Daarnaast wordt het blad aan zowel de achterzijde als de zijkanten ondersteund door een L-profiel dat aan de muur vast zit. Om doorbuigen aan de voorzijde te voorkomen zal er een stalen T-profiel 20cm van de voorkant aan de onderzijde ingefreesd worden.

Het idee is nu om enkel met Skylt aan de gang te gaan. De voordelen (met bijkomende nadelen) van epoxy vind ik het niet waard.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De UV bescherming van Skylt is niet bijzonder, we hebben zelf een tafelblad van stroken allerlei houtsoorten die van nature een mooie kleur hebben (zal foto's opzoeken) en die na een paar jaar skylt tot een kleurloze variant van bruinige tinten is verworden.

Als je het multiplex blad wil verharden zou ik het eerst impregneren met hele dunne epoxy hars, impregneer, en als dat nog een beetje plakkerig is er een laag overheen doen van gewone heldere epoxy met een 80 grams weefsel (mat) er in verwerkt. Dat aflakken met IJssel 2 component blanke PU lak.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.