Je gebruikt eerst het woord onzinnig en komt dan met een vergezocht, theoretisch, argument.... wat in mijn optiek in het echte gebruik ook helemaal geen issue is. Is dat naast elkaar praten?
Zoals ik het gebruik ervaar (en dat is dus vanuit daadwerkelijk gebruiken van het ding) is het gebruik van ronde schuurschijven vaak juist handig.
Buiten het feit dat je maar 1 set van de verschilende Abranets, toch altijd een flinke investering, hoeft te hebben is juist de vorm op het schuurblok in de praktijk handig. Zoals gezegd hoef je niets aan de randen met de hand vast te houden (daarom werkt het op de andere vormen niet) en zijn de zijkanten soms prettig als je in hoeken schuurt omdat je dan 2 zijdes tegelijk kan bereiken. Bij Abranet is slijtage bij handwerk amper een issue maar door de ronde vorm heb je bij verdraaing voor en achter weer een ander/nieuw stuk. Het is in gebruik totaal niet relevant dat er dan een stuk in het midden meer gebruikt is, dat levert wellicht een heel klein beetje minder schuurkracht op maar het zal je werk in ieder geval niet beschadigen met grovere schuurkrassen. En in de praktijk is juist de buitenkant het deel waar je vaak wat meer druk op hebt en wat dus toch al “anders” slijt.
De praktijk is verder dat je schuurvellen die van de machine komen aan de randen soms slijtage vertonen omdat je daar een kantje hebt geraakt of een andere fout hebt gemaakt. Die zijn dus hiermee zonder problemen in het laatste gebruik met de hand buiten je schuurbereik te houden.
Kortom, gebruik zelf wat je handig vindt. Maar kom wel met steekhoudende argumenten over zwakheden in een product, als je dat nooit zelf hebt gebruikt.
In mijn optiek is dit echter één van de producten dat door wat simpele ontwerpeigenschappen aan zoiets simpels als handschuren echt wat toevoegd. De stofafzuiging is de belangrijkste maar er is wel degelijk meer, zeker als je ook een machine gebruikt.
En als de stofzuiger een stap teveel is dan is er altijd nog deze:

Ook iets wat veel beter werkt dan het gekloot met schuurkurk of blokjes.