rubriek hulpjes jig's

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens ontbreekt er bij ons forum nog een rubriek namelijk de hulpjes JIG .

bijv futzelplanfk(shootingbord) is dit een mooie rubriek voor ons forum
waarvoor ,hoe temaken hoe te gebruiken etc.etc.etc.etc.

Jig voor de circelzaag etc etc natuurlijk zijn die ook wel te vinden op de engelse sites maar eeuuh wij zijn toch hollanders ;-) enne het leest een stuk makkelijker
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Persoonlijk vind ik dat er al ruim voldoende rubrieken zijn. Ik verdrink er nu al in, komt de overzichtelijkheid niet ten goede. Een futselplank hoort gewoon in de rubriek handgereedschap en al die zaagtafel en freesbank jigs horen in de rubriek electrisch gereedschap. Het wordt juist onoverzichtelijk om dat bij elkaar te doen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Tja meningen mogen verschillen Seek ik ben het niet met je eens :D
maar dat geeft niet het forum is er tenslotte voor om ideeen uit te wisselen.

Het lijkt mij juist handig om al de Jigs bij elkaar te hebben.
Denk bijv aan een indeling : Jig circelzaag, jig hand frees etc voor onhandige klunzen zoals ik is dat hoogst interessant.

Dus laat de discussie maar losbarsten ... forum hallo is U daar, hallo ? :mrgreen:
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
maak het idd simpel zoals seek voorstelt. Als je iets moet weten over een cirkelzaag, dan vindt je dat terug onder electrisch gereedschap, een hulpstuk hoort daar dan vanzelf bij.

Misschien is het voor de zoekacties wel interessant als je elk topic over hulpstukken laat beginnen met "JIG_onderwerp", de titel dus he.
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij is het veel belangrijker om de titel van bijdragen goed op te zetten. Laat in de titel goed uitkomen waar het over gaat. Dus niet titels als: "Mijn nieuwste aanwinst", "Gezocht" of zelfs "Help". Als je de zoekfunctie op de titels loslaat kan je bij een goed opgezette titel snel naar het gewenste onderwerp springen.
 

WR1944

Oud hout
Re: rubriek hulpjes jig's ## Freesmal deurframe ##

Het toeval wilde dat ik voor een freesbewerking een mal (jig) nodig had. Ik ben een paneeldeur aan het modificeren (restaureren durf ik het niet te noemen). De deur is in onderdelen uit elkaar gehaald. De deur was ingekort door aan de onderkant zo'n 100 mm er af te zagen. Ik heb een nieuwe rail voorbereid. Alle profielen en contraprofielen wilde ik opfrissen maar het gebruikte profiel was niet te koop. Dus kocht ik het dichtsbijzijnde.
Ik heb in afwachting van een "echte" freestafel met een Triton een provisorische gemaakt voor de Festool 1400. Om de contraprofielen in de zijkanten van de rails te frezen moest ik de rails haaks langs de zijkant van de tafel kunnen geleiden. Hiervoor heb ik een mal gemaakt waar ik de rails in kon vastzetten en netjes langs de frees kon bewegen. Ik moest alleen even uitproberen hoever het hout moest uitsteken om tegen het lager van de frees te komen.
Uiteindelijk is het freesproces dankzij de degelijke voorbereiding een fluitje van een cent gebleken.
Nu de styles nog. Hiervoor heb ik twee verlengstukken voor dat tafeltje gemaakt. Daar zal ik ook foto's van insturen.

P.S. Het op de juiste lengte inklemmen was vrij lastig omdat ik niet van een recht vlak uit kon gaan. Bij nader inzicht had ik de achterste lat beter iets langer gemaakt zodat ik het profiel er in had kunnen frezen. Dan had ik de zijkant van de rail met rei op het gefreesde profiel kunnen uitlijnen.

Attached files
 

baas oud

Administrator
3 jan 2008
56
3
@wr 1944 Wat ben jij toch ook een mooi kerel wr1944 :lol: !! Maak je eerst de terechte opmerking dat we voldoende aandacht moeten geven aan de titel van een topic en prompt in hetzelfde topic verstop je een een prachtige posting (ook nog in een verkeerde rubriek) met je freeshulpstuk. Dit hoort niet hier en verdient meer dan terecht een eigen onderwerp in elektrisch gereedschap!.

@rendew. Dank voor je opmerking en voor het pb'tje wat je me er over gestuurd hebt. Er is ook al een paar keer het verzoek geweest om de gereedschappen nog weer op te delen in, zagen, beitels, decoupeerzagen, schaven etc. Het is handig uit het oogpunt van het groeperen van de postings, maar ik ben het met b.v Seek eens dat het er niet overzichtelijker op wordt. Het zoeken is na de upgrade sterk verbeterd en als we een beetje met zorg de titel kiezen, komen we een heel eind. En sommige onderwerpen zullen we meerdere keren voorbij komen, nieuwe gebruikers, iemand die ergens wat leest etc en vaak weer zeer de moeite waard.
Vooralsnog is mijn voorstel om het zo te laten.

uw beheerder
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Natuurlijk ben ik het er niet mee eens maar dat mag de pret niet drukken .

Een zienswijze kan met der tijd ook wijzigen zelfs die van mij (wat ik natuurlijk nooit toegeef :mrgreen: )
Een rubriek JIG's zie het helemaal zitten :lol:
maar nu effe niet....... begrijp ik .
 

WR1944

Oud hout
Re: (rubriek, hulpjes, jig's) ## Freesmal deurframe ##

baas zei:
@wr 1944 Wat ben jij toch ook een mooi kerel wr1944 :lol: !! Maak je eerst de terechte opmerking dat we voldoende aandacht moeten geven aan de titel van een topic en prompt in hetzelfde topic verstop je een een prachtige posting (ook nog in een verkeerde rubriek) met je freeshulpstuk. Dit hoort niet hier en verdient meer dan terecht een eigen onderwerp in elektrisch gereedschap!.

uw beheerder

Ik had diezelfde gedachte. Ik heb lang geworsteld met het probleem waar het te plaatsen, zeker 5 minuten. Ik heb een muntje opgeworpen (een quarter omdat die lekker groot is) en op grond daarvan de bijdrage geplaatst. Maar soepel als ik ben mag je de posting plaatsen waar je die het beste vindt passen.
Als tussenoplossing zal ik de titel aanpassen voor de zoekmachine. Ik hoop dat de zoekmachine ook aanslaat op delen van woord, in dit geval op de woorden "Frees" en "Mal".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.