Rubio monocoat met vernis afwerken ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.632
2.753
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet !
We hebben massieve fronten en deuren met rubio monocoat afgewerkt.
Helaas dringen sommige spatten door de olie, en zouden we moeten opschuren om die te verwijderen.
En dan weer olieën.
Dat is naar de toekomst toe niet hoopvol.
De rubio vormt een laag bovenop het hout.
Kunnen we die met een vernis afwerken ?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.688
2.526
Terkaple
www.woodworking.nl
Gegroet !
We hebben massieve fronten en deuren met rubio monocoat afgewerkt.
Helaas dringen sommige spatten door de olie, en zouden we moeten opschuren om die te verwijderen.
En dan weer olieën.
Dat is naar de toekomst toe niet hoopvol.
De rubio vormt een laag bovenop het hout.
Kunnen we die met een vernis afwerken ?
Hoeveel lagen heb je er op gezet? Mijn ervaring met Osmo Hardwas op een tafel is, dat als je maar 1 laag aanbrengt, je afdrukken in het hout krijgt van vochtige bierblikjes, glazen etc. Met 3 lagen heb je dat niet meer, dan is het hout echt goed afgesloten.

jaap

jorisvh

Post veel
ik heb hier ooit gelezen dat, als olie volledig uitgehard is, het mogelijk is om er vernis over te zetten. zelf geen ervaring meer maar zou daar meerdere maanden mee wachten zelfs als je 2K gebruikt hebt.

als het goed aangebracht is, wat ik uiteraard niet betwijfel 👼, zouden er geen vlekken op mogen komen bij normaal gebruik. ttz, geen vlekken die je niet met de onderhouds- & reinigingsproducten weer weg krijgt.

deep cleaner is daar wel laatste redmiddel. als je stevig schrobt zal je een deel van de olie wegnemen en moet je opnieuw olieen, wat misschien je bedoeling is.
ik zou in eerste instantie met surface care of 1 van de specifieke reinigers voor vet, kalk of tanine proberen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.109
1.035
Enschede
ingoogni.nl
Telefoontje naar Izegem? Of zelfs een deurtje onder de arm en zelf naar Izegem?

Ben altijd wel benieuwd wat een fabrikant / leverancier er van zegt? Vooral omdat ze met "één laag" adverteren.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.801
563
Dordrecht
ik heb hier ooit gelezen dat, als olie volledig uitgehard is, het mogelijk is om er vernis over te zetten. zelf geen ervaring meer maar zou daar meerdere maanden mee wachten zelfs als je 2K gebruikt hebt.
Als ik me niet vergis kan dat bij Rigostep gewoon met hun 2k olie en lakken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.632
2.753
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank voor de tips, collega's,
het is 2K
we zullen een teststuk olieën, en zien wat dat geeft
er gelijk met de grote middelen opgaan, en dan moeten vaststellen dat we voor een gelijk uitzicht 9 fronten moeten herbehandelen, is niet aanlokkelijk

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
290
143
Rubio is een hardwax, dat is waterafstotend maar zeker niet watervast. Als water er lang op blijft liggen en tijd heeft om in te trekken zal dat zeker een kring of vlek achterlaten.
De enige écht watervaste behandelingen zijn inderdaad coatings zoals vernis of een ander soort (2k) lak.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.