Router slee om schaaldelen te vlakken

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
oftewel "router sled for flattening wood slab

Nadat ik een aantal walnoot schaaldelen heb kunnen bemachtigen via een ander lid op dit forum, zoek ik nu in de volgende stap naar een manier om deze op een elegante manier te vlakken. Natuurlijk kan ik met multiplex een slede in elkaar 'flanzen' maar ik wil toch wel iets duurzamers, een slee uit bv alu of staal. Commercieel bestaat dit natuurlijk (oa Woodpeckers, Sautershop, ..), maar de prijzen die ze daar voor durven vragen ....
Dus gaan we zelf aan de slag met lineaire geleiders/rails. Ik dacht aan 2 rails van 1500mm lang en daar dan haaks 2 rails van 500mm op. En daar wil ik dan een alu routerplaat aan hangen.

De vraag : is iemand vertrouwd met de Vevor lineaire geleiders (SBR16) incl. de schuifblokken
of zijn die fabrikanten allemaal zowat het zelfde (bv Gooequip of BEVDICNC)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan. en mathieu

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb die geleiders voor mijn in aanbouw zijnde CNC-freesmachine gebruikt. Gekocht via Amazon. In feite is het Gooequip die levert. Er zijn een heleboel Chinese levernaciers die allemaal hetzelfde aanbieden. Op zich niets mis mee. Er zijn veel cnc-bouwers die dat gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
@Charel09 ik heb mijn routersled exact gemaakt zoals jij beschrijft, ook met als voorbeeld de Woodpeckers.

Bij mij zijn alle delen 1 meter, de dwarsliggers ook. Bedenk dat als je die maar 50 cm maakt, er ook breedte verloren gaat met de oplegging op de langsliggers + de afstand van de voet van de frees tot het freesbit. Dat is aan beide zijden zomaar 10-15 cm die je verliest, beter dus daarvoor een maatje langer nemen.
Ik weet het niet meer 100% zeker maar volgens mij heb ik die ook bij Vevor besteld toen. Ik heb daar in ieder geval al vaker besteld en tot nu toe steeds netjes thuisbezorgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Kijk even op het you tube kanaal van andyswerkstatt en zoek op planfrasen. Er staan meerder filmpjes.
Hier een link
Als je nog cnc materiaal zoekt op een van de andere websites van 123inkt verkopen ze dat ook.
Niet mijn favoriete youtuber maar er staan mooie dingen bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: oNICKo

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
nog een filmpje met een voorbeeld en in de beschrijving een linkje naar amazon
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Een vlakbank?
Je komt van Antwerpen, dan is Utrecht net niet naast de deur.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
een update voor de geinteresseerden

IMG_4115.jpg
IMG_4114.jpg
IMG_4113.jpg
totale kosten voor de slede:
  • voor de rails, incl de glijblokken in totaal 152€
    2x SBR16 van 150cm voor het onderstel
    2 x SBR20 van 100cm voor de slede (hier heb ik de stevigere versie genomen om er zeker van te zijn dat de slede niet gaat doorhangen)
  • de stops voor op de rails 50€
dus het heeft me in totaal iets van 200€ (excl een CMT vlakfrees) gekost en het werkt prima
Nu nog iets om het stof/zaagsel efficient op te vangen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Borstels die onder schuur/garagedeuren gaan eraan schroeven. Dan kijken of dat voldoende is. Waarschijnlijk zal je die borstels ook voor cnc machines hebben maar daar ben ik niet in thuis.
Leuk gedaan die sled.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik kon de eind stops niet vinden heb je voor mij een linkje ?

ziet er trouwens goed uit !
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
nog even ter vervollediging: er is minder dan 0,5mm verschil in dikte rondom (daar waar ik met de schuifmeter kon meten), op een totale dikte van 22mm
dus als vervanging van een vlakbank in combinatie met een vandiktebank zou zoiets heel goed kunnen dienen, en een pak goedkoper
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.