Roubo werkbank

A

Athanor

Guest
Proficiat met het fraaie resultaat!!

En je hebt er ook een flink tempo in gehouden als ik het zo op afstand waarneem. Mooie bank, hoe ga je hem behandelen? Met olie of lak? Ik heb op mijn werkbank ook een vurenhouten blad. Indertijd gemaakt van metselprofielen, dat zijn van die gevingerlaste balkjes. Ze waren mooi recht en haaks toen ik het blad maakte, maar zijn later nogal gaan werken, dus nu is het een hobbelblad geworden. Misschien ga ik jouw oplossing voor vlakschaven nog eens proberen....

Veel plezier met je mooie werkbank!

Groet van Fons
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Seek,

het is echt een schitterende tafel geworden waar je vast enzeker schitterende werkstukken op kan gaan maken

succes er mee,
Woody - Gert-Jan
 

WR1944

Oud hout
Het is inderdaad een mooie bank geworden.
Even een kleine aanvulling voor wat betreft de legvise. In de grove bankwerkerij en smederij bestaat iets dergelijks onder de naam van staartbankschroef of staartklem. Meestal werd de bankschroef door een veer open gehouden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja zo'n staartbankschroef heb ik wel ens op marktplaats gezien. Die lijkt er wel een beetje op. Er bestaat ook een soort legvise met een meescharnierend kruis, waardoor je die onderste parallel geleider niet nodig hebt. Maar dat zag er erg complex uit. Tot nu toe ben ik heel tevreden met deze bankschroef, hij klemt geweldig.

Ik ga het onderstel in de Glitsa zetten. Ik heb nog een halve pot staan. Het blad in de olie, want dat wil ik niet zo glad hebben.

Oh, en het tempo gaat er nu wel even uit, ik moet in de tuin aan het werk. Schutting zetten, tegels leggen. Op de een of andere manier zie ik me daar niet zo bezeten op te keer gaan. :lol:
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Mag ik vragen welke afmetingen de "vierkante" gaten hebben, die aan de voorkant in een rij zitten?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat hangt er vanaf :cool:

Ik had nog een stukje essen liggen van twee cm breed en dus zijn de gaten ook 2cm breed geworden. Ze zullen ongeveer 2,5 tot 3 cm lang zijn. Belangrijk is dat de pen er soepel in gaat zonder al te veel heen en weer te zwabberen. Dus maak je eerst de pen en dan pas de gaten. Wel belangrijk is om ze iets richting te bankschroef te laten hellen. ik heb ongeveer twee graden aangehouden.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Volgens mij hebben wij het niet over hetzelfde. Ik doelde niet op de pen-gat verbinding, maar over de klemgaten die in een rij zitten aan de voorkant van de werkbank. Moet je bij de afmetingen van die gaten rekening houden met de bankhaken die je kunt kopen?

Dank je.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja die bedoel ik ook. Ik heb de bankhaak zelf gemaakt van essenhout. Als je ze gaat kopen zou ik even wachten met de gaten frezen totdat je ze in huis hebt.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Mijn fout excuses...verhaal is helder. Je kunt die haken inderdaad zelf maken. Mag ik dan nog vragen wat de afstand in jouw geval is tussen de gaten? Ik vermoed een cm of 10. En hoe heb je die veer aan de bankhaak bevestigd?

Bijvoorbaat dank.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je moet de afstand niet te groot maken. 10 cm hoh staat me bij. Of iets meer, kan ik vanavond wel even opmeten. Het scheelt een hoop gedraai aan de bankschroef als de gaten dicht bij elkaar zitten.

De veer is een beuken verf-roer-latje en vastgelijmd met witte houtlijm.

EDIT:
hart op hart 9cm. En de gaten zijn 2x2.8 cm
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Thanks voor de edit. Heb je toevallig een fotootje liggen waarbij je die haken gebruikt icm je bankschroef. Dan heb ik er een betere voorstelling van. Ik dacht namelijk eerst dat die gaten bedoeld waren om ze te combineren met lijmklemmen, zodat je iets tegen de kopse kant kan klemmen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ah super. Ook al zie je maar een gedeelte op de foto, ik begrijp nu wat je bedoelt.

Over de veer dan nog een klein vraagje. Je zei dat je dat met houtlijm aan de haak had vast gemaakt. Heb je ook nog een fotootje van de veer en de haak in het geheel, dus niet in het gat gestopt. Ik snap namelijk niet hoe je dat veer mechanisme krijgt.

tnx
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een ruw schetsje:

bankhaak.gif


Die veer zal vast niet ten eeuwige dagen blijven veren, maar voorlopig doet hij het prima.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Wauw, een schets of plaatje zegt echt meer dan 1000 woorden. Je moet de haak aan de onderkant dus schuin zagen, zodat de veer er ook schuin op komt te zitten...eigenlijk heel simpel.

Vol goede moed ga ik weer aan de slag.

Thanks voor alle info.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Seek,

Ondanks dat dit projekt van jou alweer even voltooid is, heb ik toch nog een vraagje. Die "eindkap" aan de rechterkant van je werkblad zit met een pen-gat in elkaar een aantal schroeven. Heb je deze verbinding ook nog gelijmd toevallig?

tnx
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoi mikie,

Die eindkap zuit niet met een pen en gat verbinding. Er zit gewoon een lip op het einde van de werkbank en een bijpassende sleuf in de eindkap. Dan het geheel met schroeven vastgezet, en zzker niet gelijmd, want je hebt hier de houtdraad in twee haaks op elkaar staande richtingen. Lijm je het vast dan kan de bole niet meer werken en gaat alles scheuren. De voorste bout heb ik een strakke passing gegeven en de anderen zitten in een lang gat zodat de werkbnak kan uitzetten en krimpen.

Schroeven in kopshout is trouwens toch geen denderend succes. Boor ze dus niet te ruim voor. Veel beter zou een of andere zwaluwstaart verbinding zijn....
 

Jules Kabas

Actieve deelnemer
3 jun 2013
35
0
Gent, België
Dag Seek,

Ik dacht, misschien beter hier reageren aangezien het over jouw bank gaat.
Hoe bepaal je de hoogte van het gat dat je hebt geboord voor de spindel van de leg vise? Heb je daar een regeltje voor of zoiets?
En ook nog, onderaan die leg vise zit die lat met gaten erin. Hoe is die bevestigd aan de leg vise zelf? Scharniert dat?

Ik heb maw ook beslist om voor een leg vise te gaan. Je hebt me overtuigd. Maar mijn poten van mijn bank zullen iets minder robuust zijn. Ik kan wel de breedste kant van de poot aan de voorkant plaatsen, maar dan nog zal hij smaller zijn. Hoeveel "overlap" heeft je leg vise tov de poot? (ongeveer he)

Alvast bedankt!

Groeten,
Bartel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.