Roubo werkbank

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Ik ben eens rond aan het kijken geweest naar werkbanken en het valt mij op dat werkbanken zoals de Roubo werkbank in Belgie of Nederland niet zo vlot te verkrijgen zijn. De meeste werkbanken die ik tegenkwam ogen ook een pak lichter dan de Roubo werkbank die als een solide massa staat. Ik vraag mij af hoe dat komt? Is er bij ons geen markt hiervoor?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ze kosten vrij veel geld als je de vele uren en materialen gaat optellen die erin kruipen. Producenten gaan eerder voor dingen die verslijten en opnieuw gekocht moeten worden, dan voor producten die generaties lang meegaan :) Dat, en het feit dat BE/NL landen zijn waar dat houtbewerking voor 90% interieurbouw is met als hoofdzaak het bewerken van plaatmateriaal, lijken mij alvast twee goede redenen die aantonen waarom er geen markt voor is.
 

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
@ZotVanHout zelf maken staat nu inderdaad op de planning, alleen staat er heel wat op de planning die dringender zijn... vandaar dat ik toch effe aan het rond kijken ben geweest voor eentje te kopen.
Het gatenpatroon mis ik er niet echt in, die heb ik in mijn montage tafel en ga ik ook in mijn toekomstige vaste werkbank steken. Maar ik zoek nog een echte werkbank voor het handwerk, eentje dat staat en waar de nodige bankvijzen op zitten voor je werkstuk te klemmen voor de verbindingen te maken of het afwerken met de handschaven. En dan kom ik automatisch bij de roubo uit, als zou ik de rechtse kant iets anders maken: geen inbouw werkbank klem maar eerder een sjobergs klem. Maar voor de robustheid, de massa die blijft staan, dat vind ik wel in die roubo werkbanken terug. en ja ze ademen ook nostalgie uit en passie :)
Merci voor de tip van hookedonwood, ik ga daar zeker eens naar kijken
 

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
IMG-20200917-WA0012.jpeg
Ik ben wel van de gelegenheid gebruik aan het maken om mijn huidige werkbank terug eens vlak te zetten met de handschaven, nu ik nog zit te wachten op mijn nieuwe machines.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ze kosten vrij veel geld als je de vele uren en materialen gaat optellen die erin kruipen.

Precies.... alleen het hout en de spullen van Benchcrafted (of een ander) zijn al aardig aan de prijs. Plus dan nog de uren. En verplaatsen is ook lastig. Onverkoopbaar in NL.

De enige beetje stevige kant-en-klaar werkbank die ik de moeite waard zou vinden om te kopen is de Sjobergs Elite. Welliswaar geen Roubo model maar toch een prima werkbank. In DE ook een stuk vriendelijker geprijsd dan in NL , maar reken voor het kleinste model ook al snel op €1.000+ (bijvoorbeeld bestelbaar via Hornbach daar).

Voor de Roubo liefhebbers heeft Chris Schwarz al zijn kennis van het maken van dit type werkbank recent in een gratis te downloaden boek beschreven. Altijd de moeite om te lezen als je van plan bent een werkbank te maken.
Te downloaden via: https://blog.lostartpress.com/wp-content/uploads/2020/07/AWB_Consumer_June-2020_v5.1-1.pdf
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: t4m4h0 en ZotVanHout

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Merci voor de link, ga ik zeker eens doornemen voor ik uiteindelijk aan mijn eigen werkbank ga beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.