Roterende schuurmachine: Festool RO 125, Bosch GET 55-125 of Makita BO6050J

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik ben aan het rondkijken voor een andere schuurmachine, in de lijn van de Rotex. Dus geen normale excentrische, maar met roterende functie.
Ik heb nu een Bosch groen excenterschuurmachine, en wil iets stevigers voor erbij, om meer af te nemen. Als eerste wil ik er een eiken tafelblad dat ik ga maken mee afwerken, maar er staan ook nog een paar boomschijftafels en kopshouten snijplanken op het programma.

Ik wil gaan voor de middenmaat, 125mm. De 90mm is wat klein voor vlakken en de 150 lijkt me wat lomp worden.
Nu kwam ik met hetzelfde principe ook andere merken tegen:
Festool RO 125 FEQ-Plus, 125mm, 1,9 kg, adviesprijs € 626,- maar te vinden vanaf € 500,-
Bosch Blauw GET 55-125, 125mm, 2,4 kg, in kartonnen doos of L-boxx te krijgen, € 342,- (karton) of € 411,- (L-Boxx).
Makita BO6050J (alleen 150mm), 2,6 kg, adviesprijs € 446,50 maar te vinden vanaf € 350,-

Ik kwam ook nog dit filmpje tegen over de 150-mm varianten van de 3 merken:
Hierin lijkt er weinig verschil tussen de Festool en de Bosch te zitten...

Heeft iemand ervaring met de genoemde machines en kan mij advies geven?

Rob

thomaskamps

Nieuw lid
16 jan 2019
8
5
Arnhem
Ik heb recent de Bosch als 150mm variant aangeschaft, onder andere aan de hand van de video in jouw post. Deze bevalt me goed, maar heb nog er nog maar beperkte ervaring mee. Bouwkwaliteit lijkt goed in orde, stofafzuiging ook. Neemt veel af in de geforceerde modus en het schuurresultaat in de normale excentrische modus ziet er behoorlijk netjes uit. Heb helaas geen vergelijking kunnen doen met andere machines, maar de meeste online reviews beschouwden de Bosch als waardig alternatief voor de Festool Rotex (maar wel een stuk goedkoper). De Makita leek iets minder goed uit de bus te komen terwijl het prijskaartje aardig vergelijkbaar is.

• Leuk
Waarderingen: starf

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
624
453
Ik heb de BO6050J van makita en hiervoor ook met Rotex RO150 gewerkt. Doet zijn werk goed, sterke machine. ik ben er tevreden over...

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Ik heb recent de Bosch als 150mm variant aangeschaft, onder andere aan de hand van de video in jouw post. Deze bevalt me goed, maar heb nog er nog maar beperkte ervaring mee. Bouwkwaliteit lijkt goed in orde, stofafzuiging ook. Neemt veel af in de geforceerde modus en het schuurresultaat in de normale excentrische modus ziet er behoorlijk netjes uit. Heb helaas geen vergelijking kunnen doen met andere machines, maar de meeste online reviews beschouwden de Bosch als waardig alternatief voor de Festool Rotex (maar wel een stuk goedkoper). De Makita leek iets minder goed uit de bus te komen terwijl het prijskaartje aardig vergelijkbaar is.
Heb ook de bosch 150mm variant en heel tevreden van, zie geen reden om voor de 125mm versie te gaan, je moet hem toch met twee handen vasthouden.
Tip: alternate.de "get 75 150" -> €340 in L-box

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Rotex staat voor roterend excentrisch. De Festool van uw voorkeur is de enige uit het rijtje die daaraan voldoet.
Kijkend naar de link van Jurriaan is de Mirka Deros een beter en lichter alternatief dan de Festool RO.
De Mirka Deros 5650 CV is met 125 en 150 mm pad.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Toch wel, alle machines hier vermeld kunnen naast excentrisch schuren toch ook roteren?
De Makita en Bosch typenummers die TS opgeeft zijn alleen excentrisch volgens hun website.
De machines in het filmpje zijn andere types, Bosch GET75-6N en van de Makita is het typenummer niet te zien.

• Haha
Waarderingen: klusrob

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
De Makita en Bosch typenummers die TS opgeeft zijn alleen excentrisch volgens hun website.
Van Bosch zijn de types met GET de roterende, de GEX-serie is alleen excentrisch. De GET heeft de Turbo-functie, zoals Bosch het roterende noemt.
Makita geeft op hun site aan (onder de Gebruikersvoordelen) "Groot toepassingsbereik op hout, metaal, kunststof etc. door keuze uit excentrisch en/ of roterend schuren." Lijkt me duidelijk, toch?

Die link van Juriaan had ik al gezien. Die gaat vooral over normale excentrische machines, niet over roterende, toch? En van de Mirka Deros kom ik ook nergens tegen dat hij roteert. @Petrolhead jij hebt deze nu een paar jaar, kan jij daar iets van zeggen + hoe hij nu bevalt? Is het een machine vergelijkbaar met de Rotex?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
De Deros is superlicht, stil, heel handig in gebruik. De hendel maakt doseren en snel wisselen tussen toerentallen mogelijk, iets waar ik meer voordeel uit haal dan initieel gedacht. De stofafzuiging icm abranet is goud waard, bij vlakschuren hoef je eigenlijk geen mondmasker op te doen. 100% tevreden over de machine! Ik heb de versie met 5mm uitslag, om toch nog een noemenswaardige afname te hebben wanneer nodig. Maar het is, en dan ga ik uit van online ervaringen, niet hetzelfde als de roterende functie van een Rotex of GET of.... Voor mij was het geen vereiste, schuren is in mijn ogen de fijne afwerking. Het grove werk gebeurd door de VVD. Maar ik heb al vaker gesproken met mensen die bijvoorbeeld voor tafelbladen de volledige bewerking van ruw hout naar glad met een schuurmachine willen doen. Of een hoogteverschil van 2mm na verlijmen 'even' willen gladschuren. Voor zo'n gebruik is een roterende functie natuurlijk veel beter geschikt.

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
De Deros is superlicht, stil, heel handig in gebruik. De hendel maakt doseren en snel wisselen tussen toerentallen mogelijk, iets waar ik meer voordeel uit haal dan initieel gedacht. De stofafzuiging icm abranet is goud waard, bij vlakschuren hoef je eigenlijk geen mondmasker op te doen. 100% tevreden over de machine! Ik heb de versie met 5mm uitslag, om toch nog een noemenswaardige afname te hebben wanneer nodig. Maar het is, en dan ga ik uit van online ervaringen, niet hetzelfde als de roterende functie van een Rotex of GET of.... Voor mij was het geen vereiste, schuren is in mijn ogen de fijne afwerking. Het grove werk gebeurd door de VVD. Maar ik heb al vaker gesproken met mensen die bijvoorbeeld voor tafelbladen de volledige bewerking van ruw hout naar glad met een schuurmachine willen doen. Of een hoogteverschil van 2mm na verlijmen 'even' willen gladschuren. Voor zo'n gebruik is een roterende functie natuurlijk veel beter geschikt.
Heb ook 3 mirka machientjes. Een roterende, een driehoek en een rechthoek. Ik gebruik dit samen met de festool-stofzuiger en je kunt zelfs in de woonkamer schuren zonder dat je er last van hebt.
Heb ooit lang geleden een keer met mijn makita accu-schuurmachine zonder afzuiging in mijn garage geschuurd. Alles maar dan ook alles zat onder het stof :-(

WALTERMOES

Nieuw lid
2 sep 2015
4
0
voor mij Mirka is momenteel het beste op de markt. Schuurt geweldig en je kan uren doorgaan zonder dat je moe wordt.

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
Ik heb ook een paar keer met een Mirka mogen schuren, wauw wat een fijn ding is dat zeg.
Wel beetje prijzig had ik gezien.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.864
850
Antwerpen
als je de Mirka 650 wilt aanschaffen, kijk dan ook naar de Metabo SXE 150, identiek met de 650 maar iets goedkoper en met systainer

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Is er met die 650 echt een hele dag zonder oordoppen te schuren? Ik wordt van de festool Rotex niet heel blij zonder, het is door de ramstand nog altijd een topper qua afname, maar voor fijnschuren lijkt zo'n Mirka me toch wel erg prettig werken.
Ik heb het oude model RO150 en die is ook qua vibratie niet de rustigste, dat beviel me bij een testje op een beurs ook wel beter met de Mirka trouwens....

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.