Rondschaaf

carpinus

Nieuw lid
1 jun 2022
2
0
Ressegem
ïk ben amateur bogenmaker en en op zoek naar een schaaf om de boogstok van hazelaar of es mooi rond te schaven. Bestaat dergelijk werktuig?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
er bestaan ook ‘radius’ schaven, bv Dictum
ofwel laat je, specifiek voor jouw doeleinde, een houtschaaf maken (zoals veel meubelmakers vroeger deden)
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Poeh, dat lijkt me lastig om zo'n hobby uit te oefenen met artritis.

Zou ook zo geen handgereedschap naast een schaaf met het juiste profiel kunnen bedenken.
Een geschikte machine kan ik zo ook niet bedenken, de meeste halen er snel teveel af.

Een gemotoriseerde optie zou een bandschuur- of bandslijpmachine zijn, dan hoef je geen gereedschap of machine vast te klemmen, alleen de boog vast te houden. Dat kan eenvoudig met een bandschuurmachine op de kop op je werkbank geklemd of zo deftig als je maar wilt.
nl_1.5KWDSSGJ0000001V2_goods_img-v2_belt-sander-m100-1.2.jpg

Het is niet zo idyllisch om te doen, maar als dat je voorbij een onoverkomelijk punt brengt is alles geoorloofd, toch?
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
43
Voerendaal
Poeh, dat lijkt me lastig om zo'n hobby uit te oefenen met artritis.

Zou ook zo geen handgereedschap naast een schaaf met het juiste profiel kunnen bedenken.
Een geschikte machine kan ik zo ook niet bedenken, de meeste halen er snel teveel af.

Een gemotoriseerde optie zou een bandschuur- of bandslijpmachine zijn, dan hoef je geen gereedschap of machine vast te klemmen, alleen de boog vast te houden. Dat kan eenvoudig met een bandschuurmachine op de kop op je werkbank geklemd of zo deftig als je maar wilt.
Bekijk bijlage 119894

Het is niet zo idyllisch om te doen, maar als dat je voorbij een onoverkomelijk punt brengt is alles geoorloofd, toch?
En wel even zorgen voor goede afzuiging. Zeker als je veel hout moet verwijderen.
 

maricolino

Actieve deelnemer
21 aug 2019
36
13
Brugge
Een stokkenschaaf misschien? Ray Iles verkoopt die, er staat momenteel ook 1 op marktplaats. Kun je tot 2,5 cm dikte mee rondschaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.