Rondhout precies passend in gat: hoe doe je dat?

Woetpekker

Nieuw lid
5 sep 2015
17
0
Collega's,

voor een speelgoedauto wil ik houten assen maken,mdie precies in de gaten van de wielen passen.
Het rondhout dat ik in de houthandel koop is officieel bijvoorbeeld 6 mm in doorsnede, maar als ik een gat boor met een 6 mm boord, dan past het spul dus niet, want het rondhout is geen 6 mm.

Wat zijn jullie ervaringen, hoe krijg je dat netjes passend?
 

Woetpekker

Nieuw lid
5 sep 2015
17
0
Dat snap ik, WR1944, maar mijn vraag is: hoe krijg ik het wel exact passend? Ik wil het wiel namelijk vast zetten op de as, en de as draait door een gat in het frame van de auto.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Moet dan niet het gat in het wiel iets te klein zijn (klemmend) en die in het frame net te groot (los)?
1 methode om een houten as passend te krijgen is een iets klemmende as in het gat rond te draaien met bv een accutol, wel op tijd stoppen natuurlijk.
 

WR1944

Oud hout
Als je het wiel klemmend op de as wilt hebben kun je het gat in het wiel op 5 mm boren. Met de as in de boortol of tafel/kolomboor en een schuurpapiertje kun je het deel dat in het wiel moet schuren tot het past. Dat kan klemmend zijn zodat je geen lijm nodig hebt of licht schuivend zijn waarbij je de verbinding lijmen kunt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Altijd een half milimetertje kleiner boren als het vast moet zitten.
Als het te strak is kun je de as even afschuren.
Rondhout uit de winkel is nooit de maat die er op staat.
Wat wel kan is de as zelf exact op maat maken met een deuvelmaker.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Is je rondhout ook wel echt rond? Misschien is daar wat te winnen. Ik vond een aardig filmpje, een soortgelijke opstelling kan je ook met de bovenfrees maken b.v.

jaap

 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Boortjes met 0,1 mm oplopend en/of ruimers met 0,1 mm oplopend.
Mijn voorkeur eerst boren en daarna ruimen tot het klemt.
Kost wat tijd en geld maar dan past het zoals je graag ziet.
Zoals het in metaal werkt, werkt het ook in (hard)hout.

Succes.
Collega's,

voor een speelgoedauto wil ik houten assen maken,mdie precies in de gaten van de wielen passen.
Het rondhout dat ik in de houthandel koop is officieel bijvoorbeeld 6 mm in doorsnede, maar als ik een gat boor met een 6 mm boord, dan past het spul dus niet, want het rondhout is geen 6 mm.

Wat zijn jullie ervaringen, hoe krijg je dat netjes passend?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Is je rondhout ook wel echt rond? Misschien is daar wat te winnen. Ik vond een aardig filmpje, een soortgelijke opstelling kan je ook met de bovenfrees maken b.v.

jaap

Heel handig en ook de andere filmpjes zijn de moeite waard! Zeker het gebruik van de mallen in combinatie met de Japanse zaag.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
zet een stukje van de as in de boor en laat het even draaien in het gat
wordt het gat gelijk gepolijst.

neem een wat dikker asje als er ook met die auto gespeeld gaat worden.
(of een asje van metaal)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.