Ronde tafel met interessant freesmal

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Jaap, bedankt voor de complimenten!
Hij kipt niet, ik heb bij het tekenen van de plannen ervoor gezorgd dat de poten minstens 3/4 de van de oppervlakte van de tafel overspannen. Ik durfde niet lager te gaan.

Bij het cirkelmal wou ik zien hoe de carvex 420 die aankon, het was de eerste keer met die en ik hoopte dat het goed genoeg zou zijn. Maar omdat ik van zaagmes ben moeten wisselen halverwege was de cirkel niet perfect genoeg en het zaagblad heeft inderdaad de neiging om te buigen, maar dan gelukkig wel naar de buitenkant.

Kwestie uren kijk ik er liever niet meer naar terug :p het zou de eerste keer zijn dat ik erbinnen viel, maar dit soort werk is echt wat ik graag doe. Een niet te complex project met enkele uitdagingen die vlot verlopen. Soms heb je iets veel eenvoudiger te doen en loopt toch alles mis!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
@ Joris, ha, een kritische noot en nog wel over het ontwerp. Hoe zou jij een soortgelijke tafel er uit laten zien, of misschien dat je een plaatje hebt. Design is het meest onderbelichte onderwerp op ons forum (althans, dat vind ik) en ik zou er graag een rubriek voor willen maken. Maar dan moeten we het wel durven zeggen!

jaap
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
jaap,


laat ik Joris aanvullen...

De tafel die ts gemaakt vind ik persoonlijk ook niet mooi. Op de laatste foto vind ik zij lijken of onder de verkeerde hoek te staan (ze hadden scherper mogen staan en wat slanker mogen zijn) of ze hadden een kleiner diameter blad moeten hebben en alsnog de poten wat slanker gemogen. De manier waarop er gewerkt wordt en waarop hulpmiddelen zijn bedacht en ingeschakeld vind ik echter wel weer fascinerend.


Wat ik een mooie tafelpoot vind voor ronde tafels is deze:

http://www.fijntimmerwerk.nl/wp-content/uploads/2012/01/Eiken-Tafel-Rond-1.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.257
309
Heelsum
Tsja, designtechnisch ben ik ook lang niet zo enthousiast als over het vakmanschap. (oops daar is de vakman weer) De tafel die Renault post vind ik ook veel mooier, veel spannender, maar ook niet zo geschikt als eetkamertafel waarvoor deze wel bedoeld is lijkt mij. Vorm en functionaliteit moeten wel hand in hand gaan, mooi design wat niet praktisch is dat is geen meubel maar een showelement.

Ik vind de Benchwork tafel wel mooi indien toegepast in het juiste interieur met de juiste stoelen erom.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben zelf gewoon niet zo'n erge fan van ronde tafels (doet in mijn ogen snel wat wollig/oudbollig aan) of het moet al een meer spannend ontwerp zijn zoals Renault plaatst of meer grof en robuust zoals dit: http://sourenmeubels.nl/ronde-teak-tafels , maar dan nog alleen de grote modellen.
Persoonlijk ga ik meer voor een grote (robuuste) rechthoekige tafel.

Een design rubriek lijkt me interessant, vooral om daar de wat meer gewaagde ontwerpen langs te laten komen. Er schuilt alleen een gevaar in het feit dat smaken verschillen en niet iedereen kritiek kan hebben, ondanks dat deze goed bedoelt is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Tja geuren en kleuren... van wat ik ervan weet komt deze tafel in een werkplaats waar les gegeven wordt aan goudsmeden. De rest van de werktafels en werkbanken zijn ook van beuk.
Ik heb ze gemaakt naar de tekening van de klant, oorspronkelijk was ik gegaan voor 60mm poten maar de klant had liever 80mm. Maar in het echt denk ik dat 80 uiteindelijk beter is dan 60.

Bij het voorbeeld van Renault ben ik op technisch vlak onder de indruk, en ook het design aspect is goed gevonden. Maar het uiteindelijk resultaat is erg speciaal en komt enkel tot zijn recht in het gepast interieur. De context maakt of een meubel nu mooi lijkt of niet.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ Benchworks, een goede degelijke tafel heb je hier gemaakt.

En ik vond het verslag van het maken, duidelijk en leerzaam, bedankt hiervoor.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Knap gemaakt hoor. Toeval wil dat we op mijn werk in een vergaderzaal ook zo'n (rechthoekige) vergadertafel staan hebben, en ik me altijd heb afgevraagd hoe ze de afschuining in de praktijk hebben gedaan. Deze vergadertafel was machinaal gemaakt, maar de afwerking van de 'manuele' variant moet er zeker niet voor onderdoen. :D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Prachtig ! Niet zozeer het uiterlijk van de tafel, maar vooral de inventiviteit van de toegepaste oplossingen voor weer een technische uitdaging...

Dát is precies de reden om lid te worden van deze site en met grote regelmaat te zoeken naar antwoorden op technische vraagstukken. Ik kan hier echt van genieten ! :p

En - zoals al een paar keer aangekaart - over design valt eindeloos te twisten. Uiteindelijk is het de klant die bepaalt hoe een werk-/meubelstuk er uit moet komen te zien. :confused:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Prachtige tafel!
Ik zie de pokerchips al liggen ;)

Die manier van frezen is er inderdaad eentje om te onthouden.

Groeten, Raymond
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dit project had ik nog niet gezien, maar zeer mooi werk.
Proficiat met het eindresultaat.
groetjes Sirjacobs Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.