Ronde gaten tot halverwege in rondhout...

schrips

Nieuw lid
19 feb 2023
2
0
Noord Groningen
Voor het maken van een pergola met kastanje rondhout overweeg ik om 5 ronde staanders half te verzinken in ronde leggers. Dat vind ik het mooist.
De diameter is ongeveer 8 cm.
Wat is de beste / handigste manier om die gaten te maken? Ik dacht zelf aan een grote gatenboor, en dan uitkappen met guts en beitel. Wat vinden de deskundigen hier?

dank alvast!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.208
569
Bij 5 stuks is met de hand uitkappen op zich nog wel te doen, maar wel lastig om een redelijk vlakke bodem in de uitsparing te krijgen. Als je een bovenfrees hebt zou ik daar een malletje voor maken.

Om te voorkomen dat je in de verbinding kijkt (en het regenwater er bij in loopt) moeten de leggers iets breder zijn dan de paalkoppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: schrips

schrips

Nieuw lid
19 feb 2023
2
0
Noord Groningen
Bij 5 stuks is met de hand uitkappen op zich nog wel te doen, maar wel lastig om een redelijk vlakke bodem in de uitsparing te krijgen. Als je een bovenfrees hebt zou ik daar een malletje voor maken.

Om te voorkomen dat je in de verbinding kijkt (en het regenwater er bij in loopt) moeten de leggers iets breder zijn dan de paalkoppen.
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt Kor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.