Ronde eettafel van vuren

JanHobbyman

Nieuw lid
20 jan 2024
16
27
Vlissingen
Okay, geen super hout, vuren van de bouwmarkt maar goed. Eerste tafel ooit en dus goedkoop proberen...eiken was wat prijziger en het zou jammer zijn als ik het niet voor elkaar krijg.
GIsteren planken van 38x140 gevlakt en op dikte gemaakt (gewoon even dik, pakeeg 35 mm) Alles op 130 cm gezaagd, toen in helften van 65 mm.
Koud op elkaar gelijmd en een nachtje slapen.
Vandaag schaven en meer schaven, flink schuren en het is redelijk vlak.
Van de week verder, ik zal zo nu en dan wat posten. Kan even duren voordat het af is. Werken moet ook tussendoor...


IMG_20240309_105135.jpg
Gevlakt spulletje



IMG_20240309_114047.jpg
Speciaal gekocht voor de job



IMG_20240309_123330.jpg
LIjmklaar



IMG_20240309_142118.jpg
Dryrun, nog nooit zoiets gelijmd dus even proberen/voorbereiden



IMG_20240309_160905.jpg
Wetrun :)



IMG_20240310_132201.jpg
En blij met een behoorlijk resultast.

Enige happen uit het hout met de schaaf. Die probeer ik te vullen met lijm en opgevangen schuurstof en gewoon nog veeeel schuren.

Meer volgt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je frees is niet te kort. Er zit een dik stuk hout tussen je freesmachine en je werkstuk. Volgende keer een stuk draadeind in een van de gaten gebruiken om je passer te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en JanHobbyman

JanHobbyman

Nieuw lid
20 jan 2024
16
27
Vlissingen
Ja, dan had ik het gehaald. Ik heb wel zo'n hulpstuk liggen maar die is maar 30 cm. Was net te klein voor een eettafel ;-)
Lange frees, speciaal gekocht voor dit werkstuk, sloeg vast en brak na 10 seconden frezen. Zal wel aan mijn kunde liggen denk ik.
Al met al opgelost met een frees met een lager, dys vanaf twee kanten gefreesd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

JanHobbyman

Nieuw lid
20 jan 2024
16
27
Vlissingen
De eerste ronde niet, pakweg 8 mm. Maar was een spiraal frees, voerde langs onder af dus de hele groef zat ramvol, ik vond de frees ook niet lekker lopen, trilde nogal. Toen inderdaad de visie om de rest in 1 keer te doen vanwege de afvoer naar beneden. Toen dus breken.
Zoals ik zei; onkunde. Verkeerde frees wellicht. Beter een andere spiraal te gebruiken die naar boven afvoert.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik frees dat soort dingen gewoon met een rechte frees. Je zaagt eerst de bulk er af met de decoupeerzaag. Dan kunnen de spanen gewoon weg. Dan in stapjes dieper. De grote van de stapjes bepaal je door te voelen of het nog lekker loopt. 2 x 5mm loopt beter dan 1 x 10 en geeft een strakker resultaat.
 

JanHobbyman

Nieuw lid
20 jan 2024
16
27
Vlissingen
Ja, ik ga dat voortaan ook maar zo aanpakken. Na het breken van de 1e frees heb ik inderdaad met de decoupeerzaag grofweg die lijn gevolgd, daarna in stapjes steeds dieper gefreesd.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik probeer de hoogte wel in 1 keer te frezen
maar zorg dat mijn geleider verstelbaar is zodat de diameter maar ongeveer 2mm per rondgang kleiner wordt

uiteraadt eerst grof met de zaag.

als het hout echt te dik is pak ik een kopieerfreesje met het wieltje onder en doe het restje van de andere kant
 
  • Leuk
Waarderingen: JanHobbyman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.