Rond tafelblad

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zal het proberen, haha.
Welke lijm is het beste voor een eiken tafelblad?

Voor binnen D2 houtlijm en buiten D3 (waterbestendig) gewoon van Bison oid.
Insmeren aan één zijde tot iets binnen de rand want door het aandrukken komt de rest naar buiten.
Wel meteen verwijderen met een natte doek of een verfkrabber want als het uithardt heb je veel meer werk.
 
Laatst bewerkt:

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Willem bedankt! En is het beter om plank voor plank te verlijmen of alles in zijn geheel?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je lijmt de planken in een keer (dat doe je altijd) en als je op de kopse kanten kijkt zie je de jaarringen.
Die moeten om en om liggen zodat je tafel niet hol of bol gaat staan.
Kijk ook naar de tekening van het hout want het aanzicht moet ook een beetje leuk/mooi zijn als het even kan, het is een beetje als een puzzel.
Let op bij het inklemmen dat de klemmen ook om en om gaan zowel aan de voor- als achterkant, dan verdeel je de kracht en wordt de tafel vlakker.
Controleer dit even met een blokhaak voordat je alles laat drogen want dan kan je nog kleine correcties maken, klem eventueel even een keertje droog in (gewoon de klemmen net aan) om te kjken of het een beetje vlak wordt als je klemt.
Er zijn verschillende technieken om de planken te verbinden als je verlijmt zodat ze niet wegglijden als je inspant en het helpt met het op gelijke hoogte houden van de planken zodat je een goed vlak oppervlak hebt als alles droog is en je gaat freezen en schuren.
Het kan met deuvels, domino's of lamello's bijv.
Het goedkoopste is als je nog geen apparatuur hebt hiervoor om voor het insmeren van de planken de plank aan één zijde een paar naaldspijkertjes een paar mm in de plank te slaan, afknippen met een nijptang en een mm of 2 te laten uitsteken.
Een paar per plank voorkomt dat de planken wegglijden als je inklemt.
Let er wel op dat je dan niet naaldspijkertjes aan het einde van de plank erin slaat want dan krijg je met freezen een probleem, dus blijf een cm of 10 van je tafelrand af.
Hier een fimpje over verlijmen, je kan op youtube genoeg vinden; https://www.youtube.com/watch?v=5cy1wmzGC28
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Omdat ik verlijmde panelen nog eerst over de vlakbank en door de vandikte moet gooien houd ik het op stukken van 20-25cm breed, dit is handelbaar (mijn stroken zijn tussen de 5 en 8cm breed gezaagd, dus heb ik 3 of 4 zaagsneden per paneel en afhankelijk van de lengte kan dat lastig worden om dat binnen de lijmdroogtijd tegen elkaar te klemmen.

Kijk dus vooral wat er op je lijm staat wat ze aangeven binnen hoeveel tijd je de boel onder druk moet zetten. Den Braver D3 geeft hiervoor een tijd van 5min aan. das best kort en als je het hele blad in 1 keer wilt lijmen kom je nog met een paar andere uitdagingen te zitten, je wilt rond en ik neem niet aan dat je vollegid vierkant gaat verlijmen dus ook daar moet je rekening mee houden met je lijm klemmen.

Beter in meerdere kleine stappen beginnen, blijft ook handelbaar, en dan in de laatste phase de vlakke delen aan elkaar verlijmen.
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Ok, dat klinkt ook wel logisch ja.
Hoe lang zal het gelijmde hout dan in de klemmen moeten zitten?
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Jongens, bedankt voor alle tips!
ik heb het 6cm dikke blad van 2 kanten rond gefreesd, om hem totaal gelijk te maken ben er daarna met een lange
kopieerfrees omheen geweest.

zie hier het resultaat
image.jpg
image.jpg
image.jpg

En dit is het geheel:
image.jpg
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    24 KB · Weergaven: 124

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Sido, m'n complimenten!
Het is een prachtige tafel geworden.
Kan me voorstellen dat je heel tevreden bent (en je vrouw ook)
Je had trouwens geen centimeter hout te veel.
Ga je 'm nog lakken of oliëen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.