ROLLERBALL MET KISTJE

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Pen: African Blackwood
Kistje: Appel/Pruim


Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Horst, man dat is in een woord prachtig!!!
Zeg heb je dat kistje uit african blackwood ook zelf gemaakt?
Krijg over een paar weken Australisch hardwood opgestuurd van een Australische dame, die ook pennen maakt, gewoon een small piece om er een pen van te maken, alhoewel ik dat nog nooit gedaan heb. Misschien benader ik je nog wel om mijn licht eens op te steken. Misschien krijg ik ook wel het pennen virus....)))
Beste groeten, Ad
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Horst,

Vakwerk!
Het pennendraaien spreekt mij minder aan, maar het kistje is erg mooi.
De combinatie van appel en peer en dan zo mooi van vorm!
Dit soort werkjes brengt ons weer op nieuwe ideeën :)

Hoop gauw weer iets van je te zien.

Groet, Kor
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hartstikke bedankt voor de leuke commentaren!
@ Ad:
Ja het kistje heb ik zelfs gemaakt, alhoewel ik de idee van de website van een Amerikaanse handelaar gestolen heb...
Voor het pennendraaien is er geen hoogwardige draaitechniek nodig, maar er zit veel plezier in!!!
Maar het is ook verslavend! Er bestaan zooooo veeeele verschillende soorten bouwsets voor pennen en nog
veeeeeel meer soorten hout, die alle moeten worden gecombineerd.....
Als je vragen hebt, stuur me een mailtje.


P.S. De pen is van African Blackwood, niet het kistje.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Horst zei:
Hartstikke bedankt voor de leuke commentaren!
@ Ad:
Ja het kistje heb ik zelfs gemaakt, alhoewel ik de idee van de website van een Amerikaanse handelaar gestolen heb...
Voor het pennendraaien is er geen hoogwardige draaitechniek nodig, maar er zit veel plezier in!!!
Maar het is ook verslavend! Er bestaan zooooo veeeele verschillende soorten bouwsets voor pennen en nog
veeeeeel meer soorten hout, die alle moeten worden gecombineerd.....
Als je vragen hebt, stuur me een mailtje.


P.S. De pen is van African Blackwood, niet het kistje.
Horst, maakt niet uit van wie je dat idee hebt gestolen, ik vind het prachtig.
Kwam er ook achter dat het kistje niet van African Blackwood gemaakt is.
Moet nog afwachten of die Australische dame mij dat hout opstuurd, ze zou er ook een eigengemaakte pen bij doen. Hoop alleen maar dat ze haar belofte nakomt.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
horst

tot op heden heb ik zelf nog nooit pennen gedraaid. ik vind de pen er erg knap uitzien. heb je alleen het houtwerk gemaakt of heb je alles gemaakt? ik heb wel eens penonderdelensets gezien maar of je die gebruikt hebt kan ik niet zien.
het kistje ziet er nog weer mooier uit. wat is de werkwijze geweest?

rick
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hoi Rick,

Ik heb natuurlijk alleen het houtwerk gedaan. De metallen onderdelen zelfs te maken zou toch een beetje te moeilijk zijn. Maar er bestaat een grote aantal verschillende bouwsets met verschillende oppervlakten tussen die je kan kiezen.
Het kistje is eigenlijk erg simpel te maken. De onderdelen een beetje groter uitzagen en door de vandiktebank duwen. De goeven infrezen, de bovenkant doorzagen met een hoek van ongeveer 30°, het korte stukje op de onderkant lijmen, de zijstukjes aan het lange stuk van de bovenkant lijmen. De korte kanten van het kistje worden rond gefreesd.
Voor het scharnier gebruik ik een stukje messingbuis van 2,5 mm dat in de zijstukken wordt geplakt een en stukje messingdraad dat ik dat ik puntig maak zoals een spijker en dan door het messingbuis insla. Maar de problemen zitten in de details, b.v. het precieze placeren van de scharnieren en de precieze breedte van de onderkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.